Vinkla gasbehållare på Öhlinare

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Har en dämpare som som passar på en cbr600rr 03. Tänkte prova om jag får plats på min rvf400. Det funkar rätt bra. Men skulle behöva vinkla ned gasbehållare för att få dit batteriet. Ser ju ut att kunna vridas om man lossar skruven som går tvärs igenom. Eller kan man inte det? Osäker på hur det här med gasen funkar? Läcker den ut där då?
Någon som skruvat öhlins och VET?

20181128_000348.jpg

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Kompinställningen på denna sida och på andra sidan vanlig bultskalle
20181128_000424.jpg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nej, det går inte att ändra vinkel på det så kallade "svivlande" cylinderhuvudet utan att först släppa gastrycket och sedan helst fylla om stötdämparen. Den svivlande delen är låst med en styrpinne vilket innebär att den måste lossas helt och hållet för att kunna vridas till en annan vinkel.

Styrpinnen sitter där för att produktionspersonalen ska kunna positionera behållaren i en exakt vinkel och för att säkerställa att den sedan inte vrids under körning, så som den gör på en engelsk kopia av detta cylinderhuvud.

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP

Tack för kunskapen, misstänkte att det inte var så lätt. Skall serva den om jag ser att den passar. Då kan man samtidigt få den justerad kanske. Sen behövs en hårdare fjäder. Länkaget på lillhondan har en annan utväxling än cbr.
Sannolikt behövs 120 eller så, inte 90-100 som på cbr. Ställer säkert till shimsning också med så hård fjäder? Får kolla med öhlins om det finns sådana fjädrar till att börja med
Mycket pyssel när man kör snålvariant och försöker anpassa ej modellspecifikt. Men roligt och lärorikt.
Funkar inte ovanstående får jag försöka hitta någon batterilösning som är mindre.
Dämparen behöver ut på bana igen. Satt på Jimmy Lindströms hoj när han vann i Synsam cup. Så det finns ju inbyggt snabba varvtider :hihi

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
I teorin skall du shimsa om när du gör ett fjäderbyte och byter länkage. MEN här har vi så många okända faktorer att ingen kan stoppa i rätt shimsning på känn och varje omshimsning kostar. Börja med att bygga ihop hojen. Mät in hänget och kolla hur det ligger. Sedan släpper du trycket, positionerar om styrstiftet och låter en fjädringsnisse byta olja och gas. Är du sedan missnjöjd med hur hojen uppför sig så kan du börja fippla med shimsning.

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Bra svar igen..

Ja precis det blir många faktorer som spelar in så det blir svårt att göra rätt. Vore man smart köpte man en dämpare som är modellanpassad, men det vägrar jag att erkänna förrän efteråt.

Jag vet iaf att fjäder måste bytas. Sitter 90 fjäder nu. Råkar ha 95 och 100. Så Det vore bra att prova 100 fjädern nu för att se om häng ligger skapligt bra. Då kanske det duger.Jag får leta efter vedboversion på att få loss fjäder på dämpare med hydraulisk förspänning. Har ju ingen fancy rigg för att komprimera fjäder så jag kan få bort "brickan" som låser den på plats.Springa till fjädringsfirma blir ju lite omständigt och dyrt vid sådant här laborerande. Har ju bara skruvat "vanlig" dämpare med gängad förspänning annars, lite lättare.

Men det mesta i dämparväg blir sannolikt ett fall framåt jmf med vad jag har nu. Dessutom är jag som Stoner, kan åka runt problemen....(läs långsam så det har ingen betydelse med lite felställd fjädring:rodnar )

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja precis det blir många faktorer som spelar in så det blir svårt att göra rätt. Vore man smart köpte man en dämpare som är modellanpassad, men det vägrar jag att erkänna förrän efteråt.

Jag vet iaf att fjäder måste bytas. Sitter 90 fjäder nu. Råkar ha 95 och 100. Så Det vore bra att prova 100 fjädern nu för att se om häng ligger skapligt bra. Då kanske det duger.Jag får leta efter vedboversion på att få loss fjäder på dämpare med hydraulisk förspänning. Har ju ingen fancy rigg för att komprimera fjäder så jag kan få bort "brickan" som låser den på plats.Springa till fjädringsfirma blir ju lite omständigt och dyrt vid sådant här laborerande. Har ju bara skruvat "vanlig" dämpare med gängad förspänning annars, lite lättare.

Men det mesta i dämparväg blir sannolikt ett fall framåt jmf med vad jag har nu. Dessutom är jag som Stoner, kan åka runt problemen....(läs långsam så det har ingen betydelse med lite felställd fjädring:rodnar )

Spring till fjädringsfirma, det är ett JÄVLA tryck i fjädern och fingrar är värt betydligt mer än det kostar!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Lös det med ett mindre batteri, ett litet litiumbatteri går ju att knö in var som helst nästan.

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag löste det med 3 st spännband, ganska smidigt. Men jo det gäller att ha fingrarna LÅNGT BORTA. Skulle de vara i vägen när man petar ut låsningen så klipper man av dem om det släpper då. Så nu blir det test med 100 fjäder. Det finns dessutom 110,120 osv.... om det behövs. Därefter service bokad!

Det här med Lithiumbatteri låter intressant. Jag har ju bara ett sådant där i samma storlek som original.
Antar det finns lämpligt ställe att inhandla färdig lösning som man kan koppla på?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag löste det med 3 st spännband, ganska smidigt. Men jo det gäller att ha fingrarna LÅNGT BORTA. Skulle de vara i vägen när man petar ut låsningen så klipper man av dem om det släpper då. Så nu blir det test med 100 fjäder. Det finns dessutom 110,120 osv.... om det behövs. Därefter service bokad!

Det här med Lithiumbatteri låter intressant. Jag har ju bara ett sådant där i samma storlek som original.
Antar det finns lämpligt ställe att inhandla färdig lösning som man kan koppla på?

Shorai funkar och är riktigt små, tror jag kört 5 säsonger på mitt. ????

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Får en känsla av när jag läser Recensionerna hos Hobbyking, totalt 6 st, därav 3 st med problem att Hobbyking nog köper "billiga" 18650 celler. Tråkigt. Men alla har sin niche.
Exempel
Citat
"Dissapointed.
I received mine with one cell having only 1.2V charge, the rest 3.2v.
After giving it a charge it recovered some what. But still only around 3V. ever since I have been running on 3 cells only.
Unfortunately for in my motorbike I need a LIFE battery LIPO are just too dangerous with over charge, SO I will try buying another of these."

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ja lite lockad blir man. Jag har hittills varit som olja och vatten vad gäller el. Så det vore intressant att lära sig lite mer.

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nu är 100 fjäder på plats. Det verkade inte helt snett faktiskt. Så kommer att gå vidare med den. Statiskt häng landar mellan 10-15mm. Har inte alla bitar på plats på hojen så vikten är exakt rätt. Mendet är i rätt härad för denna hoj. Så nu till en riktigt fjädringsfirma för renovering. Jag får nog ta och väcka min rejält avsomnade tråd om denna hoj till liv igen. Nu händer det ju lite igen.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Får en känsla av när jag läser Recensionerna hos Hobbyking, totalt 6 st, därav 3 st med problem att Hobbyking nog köper "billiga" 18650 celler...
Folk är mycket mer benägna att skriva negativa, än positiva, recensioner. Jag tror att HobbyKings "hit rate" är mycket bättre än 50%.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Leta efter trådar från forum som snackar elcig, 18650 är det vanligaste batteriet dessa använder och folk ställer höga krav på batterierna.
Har själv 4st Samsung celler hemma som funkar kanoners och har gjort det i över ett år nu.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Leta efter trådar från forum som snackar elcig, 18650 är det vanligaste batteriet dessa använder och folk ställer höga krav på batterierna.

Kan man lita på snubbar som luktar tuttifrutti eller bubbelgum när de röker på :7peta

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år