Vinna vid arvstvist?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Mammas farfar dog i våras. Nu har det framkommit att mycket pengar har försvunnit under hans sista levnadsår. bla. annat såldes hans hus för 805.000 kr, vi har anlitat en egen advokat och skall träffa honom efter semestern. Mammas har inte fått tag i deklarationer ännu eftersom mamma inte har fullmakt.

Men han hade en del pengar på konto med låt oss säga ca 400.000 kr som också försvunnit medans han levde.
Han spenderade inga pengar, då hans ekonomi räckte till det boende han hade på hem under de 3 senaste åren.
Pengarna, ca 1,300 000 har alltså hans ena son manipulerat till sig,säger sig ha fått dem, samt att han tagit alla handlingar som rörde farfar. Vad tror ni om detta? finns det en chans att vinna i tingsrätten?
För som det ser ut nu så hade farfar bara en fond på ca 150 000kr, varav mamma och hennes bröder kommer få ut ca 13 000kr var, känns inte så rättvist.

Man får ju ge bort pengar eller?

(Det är min mor som frågar, så ni inte tror min pappa är dum i huvet :D)

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hur många barn hade din farfar?!

Varför bryr sig inte din pappa om detta istället?

Last edited:

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Hur många barn hade din farfar?!

Varför bryr sig inte din pappa om detta istället?

Det är min mor som har skrivit inlägget, ursäkta för otydligheten. Så det är hennes farfar. Hennes farfar hade 2 barn, varav ett lever, och då mammas och hennes syskons pappa är död.

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Såvitt jag vet så har din mammas farfars son rätt till arvet såtillvida att inget testamente skrivits. Men det är lätt att se hur arvsrätten ser ut. Jag tror ordningen är, make/maka, barn, föräldrar/syskon och så vidare nedåt i ledet.

Dark_Messenger

Guest
Tror en viss del måste gå till bröstarvingarna. Man bör alltså inte kunna testamentera bort rubbet till hemlösa hamstrars förening på pin kiv.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Såvitt jag vet så har din mammas farfars son rätt till arvet såtillvida att inget testamente skrivits. Men det är lätt att se hur arvsrätten ser ut. Jag tror ordningen är, make/maka, barn, föräldrar/syskon och så vidare nedåt i ledet.

Han får 75% och de 25% som är över delar mamma och hennes syskon på, tror jag juristen sa.

Men det är att, sonen har ju fifflat till sig de där 1,3 millena medans farfar var påväg att dö, alltså sista året han levde. Sedan när farfar dog återstod det bara en fond på 200 000 som sonen inte visste om. Varav den går arvsdelningen på. Känns ju inte så rättvist när han har fifflat till sig massa pengar sista året när farfar höll på att dö.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Är man bara klar i huvudet och vid sinnesfullt bruk så får man ge bort pengar som man vill, klart förmånligt nu då gåvoskatten inte existerar förtillfället:tummenupp

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Ungefär samma sak råkade jag ut för. Det vai början på 90-talet, en rätt avläsen släkting, men enda arvingarna var min farbror och jag och syrran. Det visade sig vid bouppteckningen att allt av värde hade hon skänkt till min farbror stax innan hon dog. Hus, pengar och allt bohag. Det fanns inte ett skit vi kunde göra eftersom hon skänkt bort alltihop innan hon dog. Hon var ju helt klar i skallen in i det sista också, så det kunde vi ju inte försöka med heller.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Varför skulle inte han få ta emot pengar från sin far, ända chansen för er lär vara om ni kan bevisa att ett brott ligger bakom.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Varför skulle inte han få ta emot pengar från sin far, ända chansen för er lär vara om ni kan bevisa att ett brott ligger bakom.

Problemet här är väl den döda brorsan och alltså mammans far som inte fick sin del?
Det ska väl trilla ner i bägge led så att säga även om en dör tidigare.
Sen vad gäller att skänka bort allt innan har jag lite dålig koll på.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Problemet här är väl den döda brorsan och alltså mammans far som inte fick sin del?
Det ska väl trilla ner i bägge led så att säga även om en dör tidigare.
Sen vad gäller att skänka bort allt innan har jag lite dålig koll på.
Även om han hade varit i livet och i sina sinnes fulla bruk hade han kunnat ge bort sina pengar till den ena brodern, då hade han inte dom pengarna när han dog och så borde de inte gå i arv.

Hur vet du att han har fifflat till sig pengarna, har den gamle gubben skrivit ut någon fullmakt eller har han sålt huset och gett pengarna till sin enda kvarlevande son som kanske hade det ekonomiskt jobbigt och han ville hjälpa till.

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Om farfaren ville ge bort sina pengar på det viset har han rätt till det. Vad baserar du att sonen "fifflade till sig" pengarna då?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Även om han hade varit i livet och i sina sinnes fulla bruk hade han kunnat ge bort sina pengar till den ena brodern, då hade han inte dom pengarna när han dog och så borde de inte gå i arv.

Hur vet du att han har fifflat till sig pengarna, har den gamle gubben skrivit ut någon fullmakt eller har han sålt huset och gett pengarna till sin enda kvarlevande son som kanske hade det ekonomiskt jobbigt och han ville hjälpa till.

Att spekulera i det har jag inget intresse av.
Det är väl ok att skänka en del av sin förmögenhet innan döden också, men det finns regler kring det också. Finns ju anledning till att det så ofta är tvister kring arv, särskil när någon blir helt utan sin del av "kakan".

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Du bör ta diskussionen med din jurist, inte på ett forum.

Utan att ha närmare information om omständigheterna, skulle jag göra närmare efterforskningar om ni ska gå in på återgång av gåva. Lättaste sättet att komma åt honom tycks, och nu har jag bara gjort en bedömning baserat på det du skrev och vad jag har i huvudet, vara förskott av arv, vilket isf skulle dras av från hans arvslott.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag hoppas att när jag dör kunna ge dom jag tycker förtjänar det mitt ev arv.

Tycker det är tråkigt att det ofta vid bouppteckningar är syskon som totalt raserar sina relationer.

Sen att det ibland är fulspel med i saken är en annan 5.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det är väl ok att skänka en del av sin förmögenhet innan döden också, men det finns regler kring det också. Finns ju anledning till att det så ofta är tvister kring arv, särskil när någon blir helt utan sin del av "kakan".

Jupps. Skilsmässor och arvstvister tar fram de minst vackra sidorna hos människor. Har jobbat en del med familjerätt, och har varit med om att folk, bokstavligen, bråkat om vem som ska ha burken med rosmarin och vem som ska ha burken med timjan. :rolleyes:

Om det är ett råd jag skulle ge gemene man så är det att alltid skaffa allt skriftligt, och att skriva allt när man är vänner. Ingen vet hur framtiden kan se ut, men det är klart bättre att tänka efter före.

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas

neeej. changco har rätt..
han kan ju när han lever skänka bort precis allt till ett barn.
då blir det ju inget arv.. däremot dett som blir arvet har bröstarvingarna r'ätt till sin arvslott

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nu är jag inte jurist men där finns regler kring att skänka bort förmögenheten innan bortgång vilka innebär att den bortskänkta delen skall tas med i bouppteckningen och därefter fördelas. Prata med advokaten.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Arv och arvsrätt är reglerat i lag närmare bestämt Ärvdabalk (1958:637).

Där kan man läsa sig till den exakta arvsordningen samt förskott på arv, som det i detta fall kan vara.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19580637.htm
Ja man får ge bort pengar precis som man vill och har ingen skyldighet att redovisa för sina förehavanden.

Som någon har påpekat tidigare framkommer människors värsta sidor vid bodelning, skilsmässa samt smörgåsbord.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy