Vinna vid arvstvist?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag hoppas att jag har kvar så att det räcker till en enkel begravning, sen är mitt mål att ha roligt för resten!

Sen hoppas jag att mina barn inte blir ovänner om vem som ska ha grytlapparna...

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Arvstvister är spännande!

Nyckelparagraf om man känner sig förfördelad:

"6 kap. Om förskott å arv
1 § Vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge skall avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett."

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Min mor är inte den som vill gnälla till sig pengar, hon skiter i vad hon får.
Men, dock har hennes farbror varit så svinig. Han tog massa lån av farfar och de gjorde muntliga, något skriftligt större lån mellan dem. Nu efter döden så tog ju han hand om alla papper, så de finns säkert inte kvar.
De skrev lånepapper då för att farfar tänkte att han skulle kunna ha några pengar kvar att ge i arv.
Denna farbror va ju inte så snäll mot farfar sista tiden, såg mest åt sig att plocka på sig saker av värde.
När mamma hade kommit för att kolla igenom husets saker innan de såldes så hade farbrorn plockat ut värdefulla tavlor, personligt värdesättande smycken osv och tagit hem så de andra inte kunde få del av det, bara massa gamla trasiga möbler var kvar.
Detta ville han inte erkänna, men jag fick höra det av hans son vid senare tillfälle..

Mor och hennes syskon vill ju bara göra allt för att sätta dit farbrorn, få han smaka lite på sin egen medicin. Låta han få ge tillbaka massa pengar han har "snott" åt sig, det skulle ju inte kännas så bra.

Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Men för böveln.. Berätta detta för din jurist istället. Även om vissa av oss har den juridiska kompetens som krävs kan vi inte agera åt dig. Din jurist kommer veta hur ni ska gå tillväga, vilka steg som ska tas. Mitt råd till dig är dock att se till att ni agerar så fort som möjligt. Recidivrisken ökar bara med tiden.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Men för böveln.. Berätta detta för din jurist istället. Även om vissa av oss har den juridiska kompetens som krävs kan vi inte agera åt dig. Din jurist kommer veta hur ni ska gå tillväga, vilka steg som ska tas. Mitt råd till dig är dock att se till att ni agerar så fort som möjligt. Recidivrisken ökar bara med tiden.

Vi ska, väntar bara på att han kommer tillbaka från semestern. Känns lite dumt o slänga ut flera tusen på juristen om det inte är värt det. Tänkte bara höra runt lite innan om det var värt.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det är värt det om ni vinner, vilket är lätt att säga. Men min åsikt såsom den är grundad på det du sagt (är iaf ganska snart klar jurist och jobbar på Sveriges topprankade byrå) är att det inte bör vara omöjligt direkt.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009

Recidivfaran ökar med tiden? Den har väl funnits där hela tien om nu det är så att någon plundrar dödsboet på tillgångar.
Detta skall polisanmälas i så fall, allt för att underlätta för juristen//advokaten som skall sköta dödsboets delning.

Det är värt det om ni vinner, vilket är lätt att säga. Men min åsikt såsom den är grundad på det du sagt (är iaf ganska snart klar jurist och jobbar på Sveriges topprankade byrå) är att det inte bör vara omöjligt direkt.

Min åsikt som färdig jurist som har arbetat med detta kan jag bara säga att man vet aldrig hur tingsrätten dömmer, detta gör det hela mera spännande eller hur!?

Last edited:

s9d8as0vjk

Guest
Om gamlingen var vid sina sinnens fulla bruk när han gav bort allt så har ni andra inget att hämta tyvärr. Men om det kan bevisas att han inte var psykiskt stabil så kan det säkert gå att ordna på nåt sätt.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy