Vinstskatt?

miniräknare

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
Suzuki gsxr 750/Suzuki Rmz 250/Husaberg 501
Ska försöka förklara mitt problem.
Det är så att jag har fått en lägenhet värd ca 50 loppor.
Han som köpte den gav ca35 för den för ett par år sen.
Hur blir det om jag säljer den inom en månad och tjänar 50 på det?
Förstår att jag får betala vinstskatt på dom 50 som jag tjänar. Men kan det bli nå mer påföljder? Mvh

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Är det inte skatteverket du borde fråga för absolut bästa svar.

Se även till att få det svaret på mail.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Vafan..jag är mer intresserad av vart man bor för att kunna köpa en lägenhet för 50K? =D
Här får man inte ens en sleten 2:a under 900.000:-

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Är du ägare för lägenheten idag och du har kontrakt på att du betalt 50 000:-? Bostadsrätt?
Och du kommer sälja den för 100 000:-?

I så fall får du vinstskatt på 50 000:-.

miniräknare

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
Suzuki gsxr 750/Suzuki Rmz 250/Husaberg 501
Tänker mest på om den vinsten räknas med på min inkomst? Så att jag inte åker på nån skatte historia nästa år?? Skriver papperna imorgon och ja det är bostadsrätt.

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Det är klart du åker på att skatta för vinsten. Om du har aktieförluster går det vill trixa där kanske. Köper du en ny fastighet för hela vinsten så slipper du skatta denna gången. Du kan skjuta upp skatten om du vill. Men så små pengar kanske går att göra en kreativ affär med? Någon typ av winwin.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
den räknas utöver din vanliga inkomst. Tjänar du bra så kanske du får betala marginalskatt (51 % eller vad det nu är)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det är klart du åker på att skatta för vinsten. Om du har aktieförluster går det vill trixa där kanske. Köper du en ny fastighet för hela vinsten så slipper du skatta denna gången. Du kan skjuta upp skatten om du vill. Men så små pengar kanske går att göra en kreativ affär med? Någon typ av winwin.

Du slipper inte skatta, du kan skjuta upp att betala skatten, men betalar ränta på skattebeloppet

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Hoj
Yamaha
Om det är en bostadsrätt så ska du skatta 30% av 22/30 av vinsten. Dvs skatten blir 22% av dom 50.000 kr = 11.000 kr. Din inkomst spelar ingen roll i detta fallet.

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
I deklarationen får du dra av utgifter för förbättringar som du gjort på bostaden under den tid som du ägt denna. Förbättringsarbetena kan vara utförda på såväl byggnaden som marken. Ett villkor är dock att utgifterna sammanlagt uppgår till minst 5 000 kronor per år. Du får inte dra av någon arbetskostnad för arbeten som du gjort själv.

Har du förvärvat bostaden genom arv, testamente, bouppteckning eller gåva, gäller avdragsrätten även för förbättringar som tidigare ägare gjort.

Mer info:
http://www.skatteverket.se/privat/s...vatbostad.4.76a43be412206334b89800042922.html

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Får man inte räkna samma köpeskilling för lägenheten vid reavinstberäkningen som den man fick lägenheten av? Så var det väl tidigare vid arv i alla fall?

http://www.skatteverket.se/privat/s...stadsratt.4.233f91f71260075abe8800033855.html

Om du förvärvat bostadsrätten genom arv eller gåva övertar du den tidigare ägarens inköpspris.

Det tolkar jag som att om du säljer lägenheten för 50 papp så gör du en beskattningsbar vinst på 15 loppor förutsatt att du kan bevisa att den tidigare ägaren betalat 35 för den och att du fått den som gåva.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vafan..jag är mer intresserad av vart man bor för att kunna köpa en lägenhet för 50K? =D
Här får man inte ens en sleten 2:a under 900.000:-

Whaat???

Inte ens i linköping får man det. 900´ ger möjligtvis en sjysst 1a, men knappt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det verkligen så?
Jag trodde hus/bostadsrättsförsäljning räknades för sig och att skatten på det var 22% eller nåt sånt?

Låter intressant, vad är det för regel och sen när ?

Om det är en bostadsrätt så ska du skatta 30% av 22/30 av vinsten. Dvs skatten blir 22% av dom 50.000 kr = 11.000 kr. Din inkomst spelar ingen roll i detta fallet.

Rätt. Ca 22% av reavinsten.

Reavinsten är:

Försäljningsvärde - inköpsvärde - renoverings-/förbättringsarbeten på bostaden - mäklararvoden - övriga kostnader kopplade till försäljning.

De två saker man kan göra är att:

1. Skjuta upp skatten, vilket i princip är rätt dumt för förr eller senare måste man skatta ut och gör man kategoriskt så att man flyttar med skatten så kan man sitta på enormt mkt skatt i sitt sista boende vilket gör att man de facto har väldigt mkt mindre än man tror. Och man måste betala ränta på det.

2. Vara kreativ med dessa "kostnader för förbättringsarbeten". Skramla kvitton på golv, färg, duschmunstycken och skåpluckor etc så kan man få ned skatten rätt mkt. ;)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC