Vinter eller sommarpriser på hojar i januari?

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Konstig rubrik men lyckades inte bättre.
Under hösten innan jul letade jag efter annan hoj. Främst på Blocket. Då fick man väldigt mycket hoj för pengarna. När jag nu tittar i mitten på januari får man känslan av att alla priser gått upp minst 50%. Är det tidig vårkänsla i januari eller är det bara de hojarna som inte blivit sålda som är kvar?

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Skulle gissa på att det är dom som inte blivit sålda. Man ser många annonser som bumpas. Många av dom som ligger på blocket nu har ju sjuka priser. Det kan ju inte vara överdrivet många som vill pynta över 30k på en t ex zx7r från 92 om den inte är i nyskick och nån samlare vill ha den. Om man kollar på blocket nu så är det i princip samma pris på en sporthoj från -90 och en från -00.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Skulle gissa på att det är dom som inte blivit sålda. Man ser många annonser som bumpas. Många av dom som ligger på blocket nu har ju sjuka priser. Det kan ju inte vara överdrivet många som vill pynta över 30k på en t ex zx7r från 92 om den inte är i nyskick och nån samlare vill ha den. Om man kollar på blocket nu så är det i princip samma pris på en sporthoj från -90 och en från -00.

Det är precis det jag reagerar på. Skiljer inte mycket mellan en -06 från firma eller en från tidigt 90-tal som säljs privat. men det ligger ju också hojar ute som inte blivit sålda på flera månader. Verkar som jag får puttra runt på min moppe en sässong till! :gråta

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Utbudet är skit nu i januari så priserna är därefter, bara sånt som är över sen förra säsongen och folk som försöker sälja dyrt till de som tror våren kommer snart.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Utbudet är skit nu i januari så priserna är därefter, bara sånt som är över sen förra säsongen och folk som försöker sälja dyrt till de som tror våren kommer snart.

Då har jag iaf fått bekräftat det jag befarade. Precis så det känns när man är ute och letar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vinterpriser=Lågt utbud=Höga Priser Det du ser är det som inte blivit sålt. För det är för dyrt.

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
jag upplever dock att det är mindre hojar ute nu i jämförelse med samma period förra året..!

i övrigt är det ett återkommande fenomen med skyhöga priser ;) med undantag men de blir ju sålda samma stund som de dyker upp på annons...

alltid lika kul att följa utvecklingen så i jan/feb.. I mars skenar det och i juni är det "vinterpriser" igen

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag har lite samma känsla. Sålde min hoj strax innan jul och har sedan dess väntat på att något vettigt ska komma ut till rimligt pris.

Det är nog så att många håller på sina hojar och väntar till våren börjat komma igång, med vanföreställningen att de då ska kunna sälja den till högre pris. Problemet med den ekvationen är ju bara att det då kommer finnas fyra gånger så många hojar till salu, så det är nog fler fördelar att vara köpare än säljare under våren.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Problemet med den ekvationen är ju bara att det då kommer finnas fyra gånger så många hojar till salu, så det är nog fler fördelar att vara köpare än säljare under våren.

Det finns å andra sidan väl många väldigt fler köpare på våren också.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Då har jag iaf fått bekräftat det jag befarade. Precis så det känns när man är ute och letar.

Var lugn, december(särskilt sista veck före jul) samt januari fram till januarilönerna brukar vara bästa perioden för vinterfynd. Bara att hålla ögonen öppna på nykomna hojar på blocket samt även kolla äldre annonser som sänkt priserna så brukar det ofta dyka upp en och annan med behov av snabba pengar.

Sen får man inte vara för bestämd med exakt vilken modell man vill ha, man måste vara lite öppen för att ta vad som dyker upp till bra pris oavsett märke.

Men de flesta hojar som ligger ute nu är ju lycksökare som inte får sålt nåt. Skulle inte förvåna mig om skambjudarna som spammar runt på blocket faktiskt kan lyckas få nåt guldkorn nu.
Själv har jag en moped ute till salu, och jag höjde faktiskt priset på den strax före jul eftersom inga andra liknande fanns till salu, samt så hoppades jag att någon skulle vilja köpa den som julklapp. De gick dom inte hem så nu får den stå till våren.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det finns å andra sidan väl många väldigt fler köpare på våren också.

Det är ju förvisso sant, men det är ju ändå väldigt svårt att handla hoj när det inte finns något man vill ha till salu.

Sen får man inte vara för bestämd med exakt vilken modell man vill ha, man måste vara lite öppen för att ta vad som dyker upp till bra pris oavsett märke.

Är nog på detta jag kommer falla, är lite för velig så när något dyker upp till bra pris så hinner någon annan före.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hoj är lika mycket säsongsvara som båtar eller webergrillar, det är min bestämda uppfattning. Visst görs det affärer även i jan men det är inte många. Köparna jagar fynd, "vinterpriser", eller säljare som bara måste bli av med grejorna av en eller annan anledning. De övriga sätter fantasipriser och hoppas på tur -i de allra flesta fall dyker hojarna upp igen i april-maj när efterfrågan och tillgång peakar.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år