Vinter förvaring av MC:n

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
kjuze skrev:
Modellnamn? Pris? Vart köper man?
Jag köpte min på Bike i Trollhättan. De har en väl fungerande web-shop, så man kan sitta hemma framför datorn och beställa.
Min heter MULTI XS 3600, men den är ett par år gammal, så det finns säkert nyare modeller.

/B)

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Forsberg skrev:
Förstår jag dig rätt om du menar att man kan slänga i någon billig olja på hösten som får stå till våren när man slänger i riktig olja igen, vilket skulle innebära att massa skit följer med den billiga oljan ut? Verkar vara ett vettigt resonemang :tummenupp

Ja, precis. I med billig olja. Starta upp och kör runt oljan och parka sedan för vintern.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
jag tvättade den o sen in i garaget bara, inte ens fulltankad...nu får jag ångest..

/N

kjuze

Guest
BMS skrev:
Jag köpte min på Bike i Trollhättan. De har en väl fungerande web-shop, så man kan sitta hemma framför datorn och beställa.
Min heter MULTI XS 3600, men den är ett par år gammal, så det finns säkert nyare modeller.

/B)

Okej! 699+frakt känns lite väl dyrt. Får leta reda på någon annan som har den. :)

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
jag kör med full tank!! startar hojen en gång i veckan ungefär. för att få ur kondens och fukt ur förgasare och avgasrör..hojen står på depåstöd fram och bak!..
Olja byts inte eftersom man ändå startar hojen någon gång i veckan!...

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
kjuze skrev:
Okej! 699+frakt känns lite väl dyrt. Får leta reda på någon annan som har den. :)

CTEK Safir 90 heter den, artikelnummer hos ClasOhlson är 32-6549. pris 499:-

Har en sån själv, funkar perfekt :tummenupp

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
HanneZ skrev:
Har du gammal sunkig olja ståendes i motorn på vintern så ligger det lager i den som typ sjunker o kan klogga igen. Typ så har jag fått de förklarat för mig. Enligt min manual så ska man byta både och!

/ Hannes

Om det ligger lager i oljan, är det nån ide att byta olja alls då? :lol

HanneZ

Guest
Hehe, olika lager av olja o skit o annat då. Ja vet inget, ja bara för vidare de ja läst förr :)

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
ähh... byta olja gjorde jag för 40 mil sedan. Ska ha in hojen på service nu. Men hallå, det är ju vår snart! :banana

kjuze

Guest
Deadmetal skrev:
CTEK Safir 90 heter den, artikelnummer hos ClasOhlson är 32-6549. pris 499:-

Har en sån själv, funkar perfekt :tummenupp

kan man ha den på hela vintern och den laddar när det behövs?

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
tror det är samm som jag har... kan vara inkopplad till batteriet ett par månader utan problem. har även ett "laddmode" då den ladda lite långsammare. skall tydligen vara bra om det är kallt där man laddar.

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
känns ju onödigt att köpa en batteriladdare..
tycker alla fall jag. visst kanske i fall batteriet e urladdat. Men om det är laddat när man ställer av det så e det ju bara att skruva av batteriet så från hojen o skruva dit det när det är åka dags.

FreddaGädda

Guest
kjuze skrev:
Tjena!

Letar efter batteriladdare, har sökt runt lite på forumet och hittat lite men länkarna som fanns där och namnen på laddarna verkar inte längre aktuella, hittar inte på nätet heller.

Någon som kan tipsa om en bra laddare som man kan ha på under hela vintern? Gärna billigt och gärna med en länk. Hört CTEK Multi någoting ska vara bra men finns inte var på clas ohlsson verkar det som...

Optimate som säljs av mc-handlare ska vara den bästa, den underhållsladdar under vintern så som du ville

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Benny Bubbla skrev:
Har lite funderingar på hur folk här låter mc:n stå under vintern.
det är en hel del skilda meningar om hur man ska vinterförvara mc:n. Så nu tänkte jag att vi reder ut hur vi bäst förvarar våra älsklingar.

Allt från att tanken ska vara tom ,ej stå på däcken till ny olja eller ej ?
vet ej om det finns en sådan tråd men nu reder vi ut allt detta en gång för alla.

Detta är det råd som jag har fått inför vinterförvaringen (av en mekaniker :tungan )
*Full tank
*Dra igång motorn (och varmkör den) ca var tredje vecka. Detta förhindrar att beläggningar bildas i förgasarna, och att (eller pga?) att oktantalet sjunker väldigt mycket hos bensin som ligger länge i förgasarna
*Byt olja, (då den gamla innehåller syror och annat otäckt som fräter på lager etc :mad: ) Enligt honom inte FÖR dålig/billig olja dock, då det finns risk för att den inte blandar sig med den bättre oljan som du häller i på våren (En del tror dock att det inte spelar någon roll om man häller i "superbillig" olja, men åtminstone jag tycker inte att det är värt risken, medtanke på att man bara sparar några hundralappar, utslaget på hela vintern blir inte det mycket pengar att bråka om..) :)
*Flytta lite på hojen då och så att inte däcken blir "ovala"

Genom att dra igång hojen regelbundet så slipper man dessutom ha batteriet på laddning, samt tömma förgasarna, samtidigt som det gör att alla delar i motorn får smörjning...

Vad jag har hört ska det till och med vara bättre att göra så, istället för att bara stänga av soppa kranen och låta motorn gå tills förgasarna är tomma, då de rester av bensinen som blir kvar gör att det bildas beläggningar..)

Ja ja, det är i alla fall vad jag har hört :tummenupp

Så skippa allt krångel och få ett bättre resultat! :banana

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Ludde78 skrev:
Genom att dra igång hojen regelbundet så slipper man dessutom ha batteriet på laddning, samt tömma förgasarna, samtidigt som det gör att alla delar i motorn får smörjning...

Vad jag har hört ska det till och med vara bättre att göra så, istället för att bara stänga av soppa kranen och låta motorn gå tills förgasarna är tomma, då de rester av bensinen som blir kvar gör att det bildas beläggningar..)
Så skippa allt krångel och få ett bättre resultat! :banana

Jag skulle inte rekommendera att starta den då och då och varmköra den. Kallstarter är av ondo, och mer ondo ju längre tid som går mellan dem. Risken är att oljefilmen som normalt finns i motorn, på kammar etc, försvinner/minskar efter längre tids stillastående. Dessutom, allt som blir varmt och sen svalnar ger upphov till kondens, man måste därför värma länge för att få bort kondens som bildats sedan förra starten.

Stänga av soppakranen och torrköra är inte heller att rekommendera, man tömmer inte förgasarna helt på det viset (såvida inte uppsuget är ett hål längst ned i flottörhuset). Töm soppan med hjälp av avtappningsskruvarna i stället.

Varför byta till en billig vinterolja och sen byta till normala oljan igen till våren? Skulle en den dyra sommaroljan gå sönder under vintern? Gör normalt oljebyte innan vintern, det räcker. Om man är orolig att inte all gammal smutsig olja kommer ut, byt olja oftare under säsongen, men använd den vanliga. Den ska fixa att ta hand om slaggprodukterna.

Det finns lika många teorier som det finns hobby- och yrkesmeckar (och jag är hobbymek), och i slutändan undrar jag om det har så stor betydelse att bågen står ett par månader. Vad är mest skadligt, wheelie med ev. utebliven smörjning, tokgasa med kall motor eller en vinterförvaring...

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
HansJ skrev:
Jag skulle inte rekommendera att starta den då och då och varmköra den. Kallstarter är av ondo, och mer ondo ju längre tid som går mellan dem. Risken är att oljefilmen som normalt finns i motorn, på kammar etc, försvinner/minskar efter längre tids stillastående. Dessutom, allt som blir varmt och sen svalnar ger upphov till kondens, man måste därför värma länge för att få bort kondens som bildats sedan förra starten.
QUOTE]

Jag glömde säga att min hoj står i rumstemperatur, så några "kall"starter blir det inte för min del :)

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Så mycket ni gjør!! jag tvattar hojen, fyller tanken, tar ut batteriet och laddar det i bland,och sen så står den varm lagrad...Nar våren kommer tømmer jag ut all bensin och anvander det i bilen, varm kjør, byter olja, tvattar , polerar, smørjer, kollar dacken mm mm ooops jag gjør nog en hel del jag med.

Och jag gjør samma med skoter'n varje høst (- oljebyte :)

:tomten :tomten :tomten :tomten :tomten :tomten :tomten :tomten

"Steffo"

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
CBR 1100XX
sunkan skrev:
känns ju onödigt att köpa en batteriladdare..
tycker alla fall jag. visst kanske i fall batteriet e urladdat. Men om det är laddat när man ställer av det så e det ju bara att skruva av batteriet så från hojen o skruva dit det när det är åka dags.

:7peta :fakta
Ett bil-eller mcbatteriet = blybatteri måste underhållsladdas. När ett batteri inte används under en längre period typ över vintern har det en viss självurladdning, det ger en sulfatering på blyplattorna som gör att den kemiska processen hindras vilket innebär att batteriet tappar kapacitet och kan bli helt förstört.
För att batteriet ska må bra och leva länge :banana behöver det vara fullt laddat, alltid. Därför är det bra när batteriet inte används, att använda en laddare som underhållsladdar batteriet.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!