Tompten
Även kallad Tompa
- Gick med
- 8 Aug 2005
- Hoj
- DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
En gång i tiden hade jag ett set odubbat. Ett dyrare märke, som var helt sanslöst bra på snö och i slask. Men på is var dom väl inga höjdare (upplevde jag). Detta är ju inget nytt, men frågan är om man upplever att dessa däck är sämre, bara för att man inte hör dubben krafsa i isen?
Visst, det finns väl tester så klart, men är det så mycket sämre grepp så att man som normaltrafikant har så mycket mer nytta av dubben? Självfallet beror det ju på användningsområde, och ort. Men det var ju inte fruktansvärt många år sedan man fick skägga omkring på sommardäck även på vintern.
För mig personligen tror jag bara att min skepticism mot friktionsdäck sitter mest i huvudet.
Visst, det finns väl tester så klart, men är det så mycket sämre grepp så att man som normaltrafikant har så mycket mer nytta av dubben? Självfallet beror det ju på användningsområde, och ort. Men det var ju inte fruktansvärt många år sedan man fick skägga omkring på sommardäck även på vintern.
För mig personligen tror jag bara att min skepticism mot friktionsdäck sitter mest i huvudet.