Vinterdäck för MC...

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Kanske vore nått för de sporthojsåkare som vägrar ställa in cykeln inför vintern. Dock är de väl inga is/snömodd däck antar jag med tanke på dubben.

attachment.php


Just dom här var de Dexon som hade till salu ute på Ränneslätts helgen, måttet: 240/40 18", pris var inget som stod och frågade aldrig.
 

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
vilken sporthoj kör med 240/40-18"? :S känns ju som typ en customhoj
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Bra fråga, finns säkert att få i alla stlk bara man fråga då de var "special byggt" bara för att...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
De kommer bara funka på ren blank-is. Minsta snö på isen så blir det snorhalt.
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Nja, ett snötäcke borde dom ju klara, men blir det ett par centimeter så kan det nog bli sladdrigt.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Skulle vara intressant att testa, dock så vittnar de filmer jag sett på "tuben" om att greppet är rätt tamt mot MangeH-skruvade däck i och med den effekt som finns i stormoppar. Men de är nog bättre än inget.:tummenupp Ah, beror ju på hur mycket man vill sladda förstås.

Intressant att veta hur bra dubben sitter i däcket när det flåsas på med +100 hk och +150 km/h.

Precis som MangeH varit inne på så blir det okörbart vid snömodd högre än dubben. Packad snö funkar ju hyfsat. Kan ju dra en direkt jämförelse med de jag har nu och när snön blir högre än de dubben. Då är det värdelöst eftersom för mycket däck ligger på snön och för lite dubbyta greppar snön.

[YOUTUBE-ID]5cy8QiIyzAA&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]czitkLC0O2E[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]FJct-YnrkJs&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Här kan man se nackdelen med att sätta dubben symetriskt.:gnissla
Såd det för 5 år sedan på en isdragracetävling. Greppet sög fett vid acceleration!
[YOUTUBE-ID]xeEGVLhURHs&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

Bifogat

  • 636is.JPG
    636is.JPG
    29.4 KB · Visningar: 348
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, ett snötäcke borde dom ju klara, men blir det ett par centimeter så kan det nog bli sladdrigt.

Nej, inte ens 1cm klarar det så börjar trycket på dubbarna minska och därmed greppet.

Över huvudtaget så har däcket för många dubb för bra grepp på is. Det blir för lite tryck på varje dubb så dom orkar inte ner i isen utan kommer mest bara krafsa på ytan.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Som nämndes i början så tror jag inte heller dessa är optimala för is.. dock kanske mer för vinter körning på gatan och lite sånt...
 

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Däcket är endurodubbat.. den dubbtypen/längden används för enduro körning.. mao skog å frusen mark . Enduro dubb funkar bara på is som är helt klarblank.. å är bara hyffsat bra ändå..
 

manneman

Guest
Daniel på www.dubbex.se har dubbat mina vinterdäck och han säger att man dubbar inte för att man ska kunna köra som om det vore sommar utan för att man ska kunna köra överhuvudtaget...

...jag tror honom.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ett reklamdäck kanske?
Kan väl inte tänka mig att det där däcket är ett däck som är ämnat att kora med ens? Funkar det ens med så mycket dubb? Totallängden på dubben gissar jag är en ca 16 mm och gummit ser ju inte ut att räck till riktigt, dvs risk för genomslag

Prislappen? Räknar snabbt att en klack har ca 50 dubb, nån som sen orkar ha ett ungefärligt på totalen dubb på hela däcket .....gissar på en 1000-1500 dubb kanske? Prislappen på däcket gissar jag isåfall närmare att den hamnar närmare 10.000 än 5.000?

Nån som har/kommer ha kontakt med dubbex kanske kan fråga om just detta däck om det är på riktigt eller..... Intressant däck iallafall!


Daniel på www.dubbex.se har dubbat mina vinterdäck och han säger att man dubbar inte för att man ska kunna köra som om det vore sommar utan för att man ska kunna köra överhuvudtaget...

...jag tror honom.

Precis, man ska inte blanda ihop saker o ting :)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Nån som har/kommer ha kontakt med dubbex kanske kan fråga om just detta däck om det är på riktigt eller..... Intressant däck iallafall!

Eller så kontaktar man Dexon som jag skrev hade gjort detta däck... :tummenupp

Däcket är endurodubbat.. den dubbtypen/längden används för enduro körning.. mao skog å frusen mark . Enduro dubb funkar bara på is som är helt klarblank.. å är bara hyffsat bra ändå..

Mja skulle inte anv. Enduro dubb när jag kör på blankis om jag nu kunde välja, skulle jag nog anv findubb/isdubb istället (på en Cross/Enduro). Dock funkar Enduro dubb ypperligt att isrejsa på när du har ett mindre snötäcke på isen...

Sånt underlag som på bilden nedan är de perfekt med Endurodubb...
 

Bifogat

  • IMG_2534_resize.jpg
    IMG_2534_resize.jpg
    133.6 KB · Visningar: 205

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Eller så kontaktar man Dexon som jag skrev hade gjort detta däck... :tummenupp



Mja skulle inte anv. Enduro dubb när jag kör på blankis om jag nu kunde välja, skulle jag nog anv findubb/isdubb istället (på en Cross/Enduro). Dock funkar Enduro dubb ypperligt att isrejsa på när du har ett mindre snötäcke på isen...

Sånt underlag som på bilden nedan är de perfekt med Endurodubb...


Fair enough . my bad.. Min point va mest att klargöra va de va för dubbtyp på däcket :)
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top