Vinterförvara i lägenheten

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! Bor i studentkorridor på bottenplan, med egen ingång från gården. Har tänkt att jag ska försöka baxa in hojen i rummet över vintern. Fattig student osv ni vet, samt gött att kunna vintermeka med hojen hemma i bekvämlighet och värme när man vill. :)

Jag var nyss ute och måttade upp ifall hojen kommer gå in genom dörren. Dessvärre är styret cirka 10-15cm för brett för att gå igenom, jag har redan räknat bort styrändarna som jag så klart plockar av. Hur ska jag få in hojen?

Jag har tänkt på om man ska skruva av hela styret, men då kommer det ju änna bli rätt svårt att rulla in hojen. Kanske sätta dit något kortare rör att använda som tillfälligt "styre" när man leder in den?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Får du inte in den om du lutar hojen lite när du rullar genom dörren? För det är ändå bara framhjulet som måste in på snisken, sen kan du räta upp hojen igen.
Alternativt, öppna ett fönster (om du har några tillräckligt stora) och be en polare eller tre att hjälpa dig lyfta in den liggandes.

Bra att tänka på är att palla under depåstöd/sidostöd med något som fördelar trycket på en större yta, speciellt om du har laminatgolv i lägenheten. Fråga mig inte varför jag vet :rolleyes:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rulla fram hojen, skruva av styre, rulla in framänden, skruva på styre, rulla vidare? :D
Annars kan det ju gå att ta ena styrändenänden i taget genom hålet?

Kneedrag

Guest
Går det inte att skruva och vinkla styrcliponen?
Såg nu att det inte var så lätt.

Lossa styret och prova att vinkla in det mellan dörrarna.

Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Ring hyresvärden och be att få en bredare dörr. :tummenupp

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Kan väl inte vara några problem annars att bara skruva bort styret?

Lär ju gå utmärkt att i sakta mak styra med en näve stadigt knuten runt respektive gaffelben.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Om du inte kan stänga in hojen i ett enskilt litet rum så kommer det stinka nått förjävligt efter 3 dagar.

Jag har hojen i en rum som var walk-in closet för min dåvarande. Det rummet går numera inte att vara i :D Och hela lägenheten luktar verkstad om jag råkar glömma hojen i vardagsrummet under ett par-tre dagar..

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Går väl o vinkla styret lite, (ena ändan 1:st fullt styrutslag o vinkla med hojen lite). Detta gör jag dagligen på en dörr som är 10cm för smal (skulle lätt kunna lägga till några cm till), dessutom med hela hojen stående på en planka i en hyfsat brant liten 5stegs trappa. Tog ett par dar o lära sej, idag går det på 5sec:D

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Kommer det lukta förjävligt alltså? Någon som kan dementera Fordons utsaga som rent nonsens och skitsnack?

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Det kommer förmodligen stinka bensin, gummi och typ gammal mekverkstad. Men det är klart en del tycker nog det luktar "fint":3freak

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
hade min vardaxrummet innan jag flyttade från radhuset ..... in genom dörrn e inga probbs alls ,bara svänga lite å trixa förbi styret , doften är inga probbs heller.... ge bara fan i å starta/köra moppen nån vecka innan du rullar in den så har dom värsta ångorna lagt sig , om du inte har ett gammalt ök som läcker dvs

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Inget gammalt ök, hon håller minsann tätt ur alla hål! :banana

Är det något man bör förbereda innan man rullar in hojen? Typ tömma bensintanken/förgasarna? Kan tänka mig att det kan läcka en del lukt från den?

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Brukar inte vara så poppis att förvara fordon inne i studentlägenheter och det är alltid nån jävel som skvallrar.

För att minska lukt, töm tank och förgasare, rengör kedjan och tvätta hela hojen. Ha sen nån tät plast och en matta som den står på ifall nåt skulle droppa.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kommer det lukta förjävligt alltså? Någon som kan dementera Fordons utsaga som rent nonsens och skitsnack?

Beror väl på hur rent man har. Och hur ren hojen är.
Och hur mycket man vädrar.
En vän hade en Honda 450 i köket under vintern.
Tog bland annat av toppen för portning och byta kamaxlar ( ja inte portning i köket).
Inte lukta det nått.
Men han hade kanske tömt tanken på bensin och motorn på olja innan vi med förenade krafter släpade upp hojen för trappan. Till andra våningen.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010

Jag förvarar min hoj varje vinter i ett rum inne i huset sen 10 år tillbaka och det luktar bara lite i början. Se till att tvätta ordentligt innan och töm tanken/förgasare/motor på bensin och olja. Frugan har aldrig klagat, inga besökare heller, så mycket lukt kan det inte vara..och jag kan meka hela vintern när lusten infinner sig. Helt suveränt!!
Tänk på att däcken kan ge fula märken så lägg en matta eller tidning eller nåt annat under hjulen!!

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Inget gammalt ök, hon håller minsann tätt ur alla hål! :banana

Är det något man bör förbereda innan man rullar in hojen? Typ tömma bensintanken/förgasarna? Kan tänka mig att det kan läcka en del lukt från den?

Tanken måste du tömma. Man får inte förvara brandfarliga ämnen i större än 10 liters "förpackningar" och större än så lär ju din tank vara. Jag skulle inte vilja ha bensinångorna hemma heller för den delen.

Som sagt brukar det inte vara jättepoppis från hyresvärdens sida om någon får för sig att nämna det.

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
...Jag skulle inte vilja ha bensinångorna hemma heller för den delen.
.

...eller? Tänk vilka sköna förfester det blir i hans rum. Sen var han ju fattig student så han behöver bara hälften av antalet öl då.

Tänk bara på att byta ut bensinen vid halvtid, annars slår den inte lika hårt tror jag.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Va fan, vem skulle skvallra? Vi bor 7 grabbar i min "korridor", men alla har egen ingång från gården till sina rum så det kommer inte vara något släpande genom gemensam hall eller nåt sånt. Det vi delar gemensamt är köket som också har en egen ingång längre ner på gården. Överlag är grabbarna dessutom sköna och avslappnade, ingen pallar städa köket mer ambitiöst än att ibland hälla lite vatten på nån flottig stekpanna, så varför skulle de bry sig om en hoj inomhus, i ett rum de aldrig sätter sin fot i?

Förresten så tror jag inte att det tas upp i hyresavtalet att man inte skulle få förvara motorcyklar i korridoren! :D

Men men, för att vara lite extra försiktig så får jag väl be några grabbar i klassen om hjälp någon mörk kväll. Lär ju gå på max en kvart att få in skiten, sen när den väl är inne är ju allt lugnt.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!