Vinterförvara i lägenheten

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag förvarar min hoj varje vinter i ett rum inne i huset sen 10 år tillbaka och det luktar bara lite i början. Se till att tvätta ordentligt innan och töm tanken/förgasare/motor på bensin och olja. Frugan har aldrig klagat, inga besökare heller, så mycket lukt kan det inte vara..och jag kan meka hela vintern när lusten infinner sig. Helt suveränt!!
Tänk på att däcken kan ge fula märken så lägg en matta eller tidning eller nåt annat under hjulen!!
Gör det verkligen inget att motorn står utan olja ?

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Va fan, vem skulle skvallra? Vi bor 7 grabbar i min "korridor", men alla har egen ingång från gården till sina rum så det kommer inte vara något släpande genom gemensam hall eller nåt sånt. Det vi delar gemensamt är köket som också har en egen ingång längre ner på gården. Överlag är grabbarna dessutom sköna och avslappnade, ingen pallar städa köket mer ambitiöst än att ibland hälla lite vatten på nån flottig stekpanna, så varför skulle de bry sig om en hoj inomhus, i ett rum de aldrig sätter sin fot i?

Förresten så tror jag inte att det tas upp i hyresavtalet att man inte skulle få förvara motorcyklar i korridoren! :D

Men men, för att vara lite extra försiktig så får jag väl be några grabbar i klassen om hjälp någon mörk kväll. Lär ju gå på max en kvart att få in skiten, sen när den väl är inne är ju allt lugnt.

Då kan du väl nästan ha den i korridoren, ställ en blomma på bakkutsen. Ni kommer få ligga bigtime med grannkorridoren isf.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag har haft min inne två vintrar i rad, bensin olja och allt kvar. Det luktar ingenting.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Va fan, vem skulle skvallra? Vi bor 7 grabbar i min "korridor", men alla har egen ingång från gården till sina rum så det kommer inte vara något släpande genom gemensam hall eller nåt sånt. Det vi delar gemensamt är köket som också har en egen ingång längre ner på gården. Överlag är grabbarna dessutom sköna och avslappnade, ingen pallar städa köket mer ambitiöst än att ibland hälla lite vatten på nån flottig stekpanna, så varför skulle de bry sig om en hoj inomhus, i ett rum de aldrig sätter sin fot i?

Förresten så tror jag inte att det tas upp i hyresavtalet att man inte skulle få förvara motorcyklar i korridoren! :D

Men men, för att vara lite extra försiktig så får jag väl be några grabbar i klassen om hjälp någon mörk kväll. Lär ju gå på max en kvart att få in skiten, sen när den väl är inne är ju allt lugnt.

Förmodligen står det inte med eftersom det anses som självklart att motorfordon inte ska förvaras i bostadsutrymmen :tungan

Men ja ingen lär klaga men var jävligt noga att skydda golvet. Svårt att förklara bort oljefläckar och förmodligen står det inskrivet att du är ersättningsskyldig för onormalt slitage.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ska inte vara någon fara, den står ju i rumstemperatur med normal luftfuktighet. Oljehinnan som är i motorn sedan tidigare skyddar utan problem. Problemet skulle väl vara om han kommer hem nån kväll på fyllan och får för sig att starta den.

Jag har för övrigt en gammal motor som legat halvöppen i garaget i över 3 år och den ser fortfarande ut som när den plockades ned. Fin oljehinna överallt.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
När jag bodde på 7:e våningen i ett hyreshus en gång så rullade jag in hojen i hissen klockan halv fyra på natten för att förvara den på min inglasade balkong. Givetvis var det nån tomte som skulle in i hissen mitt i natten och en vecka senare fick jag ett litet brev från min hyresvärd om att man minsann inte fick förvara motorfordon i bostadsutrymmena.
Nu sket jag iofs i det och ingen kom och kollade men det är ofta nån avundsjuk jävel som ska skvallra, tyvärr.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Förmodligen står det inte med eftersom det anses som självklart att motorfordon inte ska förvaras i bostadsutrymmen :tungan

Men ja ingen lär klaga men var jävligt noga att skydda golvet. Svårt att förklara bort oljefläckar och förmodligen står det inskrivet att du är ersättningsskyldig för onormalt slitage.

Det är inget fordon... Det är en konstinstallation som ser ut som en motorcykel ;)

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1

Jag förvarar mina hojar i ett utrymme med temp kring 15 grader och nästan alltid utan olja över vintern. De är inget problem...

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ska inte vara någon fara, den står ju i rumstemperatur med normal luftfuktighet. Oljehinnan som är i motorn sedan tidigare skyddar utan problem. Problemet skulle väl vara om han kommer hem nån kväll på fyllan och får för sig att starta den.

Jag har för övrigt en gammal motor som legat halvöppen i garaget i över 3 år och den ser fortfarande ut som när den plockades ned. Fin oljehinna överallt.

Jag förvarar mina hojar i ett utrymme med temp kring 15 grader och nästan alltid utan olja över vintern. De är inget problem...

Okej, men varför tömma ur oljan?
Om det skulle vara för brandriskens skull, tror jag att huset brunnit ner innan ev olja i motorn tar eld. Men visst är det kanske lättare för en hyresvärd att godta mc-förvaring i lägenheten om hojen är torr.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Antingen har ni kasst luktsinne, era jäkla pensionärer, eller så har ni balkongdörren och fönster öppna mest hela tiden. :fakta Hur ska nån kunna dementera det jag säger, om man inte ska säga "Fordon blåljuger dig rakt upp i ansiktet". Nu är det så att det luktar visst. Sen har jag förvisso lite soppa i tanken, och jag har nog inte fått bort ALL skit, bara 90%. Men avgasystem luktar, och de har jag bara proppat igen med hushållspapper.

Sen är det upp till er att tolka det som att det luktar värre än en soptipp eller inte. Jag menar att man kommer kunna känna att det luktar hoj, ifall den står framme i vardagsrummet.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Antingen har ni kasst luktsinne, era jäkla pensionärer, eller så har ni balkongdörren och fönster öppna mest hela tiden. :fakta Hur ska nån kunna dementera det jag säger, om man inte ska säga "Fordon blåljuger dig rakt upp i ansiktet". Nu är det så att det luktar visst. Sen har jag förvisso lite soppa i tanken, och jag har nog inte fått bort ALL skit, bara 90%. Men avgasystem luktar, och de har jag bara proppat igen med hushållspapper.

Sen är det upp till er att tolka det som att det luktar värre än en soptipp eller inte. Jag menar att man kommer kunna känna att det luktar hoj, ifall den står framme i vardagsrummet.

Kan ju bero på hur stort man bor. Vardagsrum på 40 kvm i en villa på 240 kvm gentemot ett korridorsrum på 14 kvm.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag hade min i sovrummet förra vintern utan att tömma några vätskor. Funkade utmärkt, kanske inte enligt hustrun. En o annan provstart blev det oxå när hon inte var hemma.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag hade min i sovrummet förra vintern utan att tömma några vätskor. Funkade utmärkt, kanske inte enligt hustrun. En o annan provstart blev det oxå när hon inte var hemma.

Tror fan att hon var missnöjd om du inte fick tömma några vätskor. Fattar du inte att du var nära att bli ersatt av en maskin med batterier??? :D

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har också förvarat MC i vardagsrummet, ställde den bredvid ett fönster som jag lämnade öppet i typ en vecka, sen luktade det inget alls.

MEN var medveten om att om du bor i lägenhet och det av någon anledning skulle börja brinna så kan du sitta rejält i skiten om det kommer fram att du haft en MC där. Det finns regler kring hur stora behållare med brandfarlig vätska man får ha i ett flerbostadshus, sen spelar det ingen roll om de är tömda eller inte.

(risken är superliten, och vill du ha hojen inne så ställ den där, men bra att känna till iaf)

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Förvarar den i källaren, har då inte känt någon lukt, ja om man nu inte ställer sig och snusar på den som en hund förstås.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...