Vinterförvaring (kallgarage)

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Hej på er!

Nu är det så här att bostadsbolaget inte lyckats skramla fram det garage vi kom överens om. Jag börjar mer och mer ställa in mig på att det kan hitta på bli en kallförvaring (för första gången någonsin) denna vinter.

Jag kommer se över glykolen, plocka ur batteriet och underhållsladda det. Ett oljebyte innan vinterförvaring är det många som förespråkar så det kanske är läge att göra även det?

Hur lagrar hojen miltal/mappning en längre tid utan strömförsörjning från batteriet? Finns det någon typ av inbyggt batteri i själva huvudenheten? Om så är fallet, pallar det 5-6 månader i kallgrader?

Kommer in i det sista försöka hitta ett "varmare alternativ", men måste vara förberedd känner jag.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Står nästan bättre i kallförråd längre perioder än i motsvarande varmt.Satte plastraketen i vanligt ovärmt villagarage under senaste vinterhalvåret, tog ur batteriet och laddade det fullt innan det placerades i några månader på en hylla inne (utan ständig underhållsladdning) samt kollade kylarevätskan.På våren monterades batteriet återigen i och hojen tuggade ca 15 sekunder på startmotorn där den sedan startade felfritt.Så detta lär jag fortsätta med. :crash
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Mina hojar har alltid stått utomhus under kapell på vintrarna. Kopplar inte ens ur batteriet. Har aldrig haft några problem att starta dom på våren.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Varför pratas det om sånt här redan? Spökar med hjärnan.

Började redan tänka på hur jag såg fram emot tiden då snön börjar smälta och det är några plussgrader med läskigt grus överallt. MEN DET HAR JU INTE ENS VARIT NÄRA KALLT ÄN! Det är ju sommarvärme ännu!

Kom tillbaka i november kanske!
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Inte så jävla lätt att komma tillbaka i november när det redan är
5-6 grader på morgonen.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Varför byta olja innan vintern? Är det något vedertaget?

Oljorna idag har en livslängd på minst 3 år (enligt en tekniker jag pratade med på jobbet) och oftast håller de längre än så (enligt honom då).

Fast har man kört ett antal mil så kan det kanske vara bra att byta iofs så slipper man byta till våren.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag förvarar alla mina fordon varmt, men detta handlar mer om åtkomlighet och bekvämlighet då jag ofta vill utföra något arbete på dem mitt i vintern. Rätt utförd kallförvaring är inte på något sätt skadlig.

# Kolla så att kylvätskan har rätt glykolhalt för att klara den kallaste temperatur du tänker utsätta den för utan att frysa. Om det handlar om en äldre hoj där kylvätskan aldrig är bytt så skadar det inte med ett byte.

# Byt olja innan du ställer undan den. En ny olja har bättre korrosionsskydd och är bättre på att ta upp fukt och kondens än en olja som gått några månader.

# Ta ur batteriet och förvara det inomhus, gärna kopplat till en underhållsladdare.

# Om möjligt, starta upp tre-fyra gånger under vinterförvaringen och låt den gå ordentligt varm. Dock, låt bli att bara starta upp några sekunder. Detta suger bara in onödig fukt och kondens vilket kan bidra till korrosion, rost och beläggningar i motorn. Om du startar upp, låt den gå ordentligt varm.

# Särskilt i fallet med förgasarhoj, dränera tank och förgasare innan våren och ersätt med ny bensin.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Det enda jag gjort med Hondan när jag vinterförvarat den är att se till att ha full tank (plåt), rätt glykolhalt och bytt olja. Bytt olja har jag mest gjort för att slippa börja säsongen med et oljebyte.
På våren har jag satt batteriet på laddning, och sen startat upp den. Ibland har jag fått hjälpa till med lite startgas.

KTM:en har jag inte ägt tillräckligt länge för att ha haft den på vinterförvaring ännu.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har bara ställt in hojen i kallgarage och låtit den stå över vintern de två år jag gjort det. Klämt på en laddare mitt i förvaringen och laddat upp och sedan har den fått vara ifred.
Kan ju vara bra att kolla över allt först, såsom olja och glykol, men om inget fryser sönder så är det ingen fara alls.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har bara ställt in hojen i kallgarage och låtit den stå över vintern de två år jag gjort det. Klämt på en laddare mitt i förvaringen och laddat upp och sedan har den fått vara ifred.
Kan ju vara bra att kolla över allt först, såsom olja och glykol, men om inget fryser sönder så är det ingen fara alls.

Du kanske inte skall utsätta Hamstern för minusgrader. Om du inte låter den dricka glykol över vintern förstås. :hihi
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top