Vinterförvaring och vinteråkning

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Hej
Idag startade jag min Honda CB500X som stått i ett kallt uteförråd i cirka 2 månader fram tills nu. Istället för att underhållsladda tänkte jag att jag tar en sväng. Termometern visade +2 grader, ganska vindstilla. Starten gick utan problem även om den lät lite trött första sekunderna. Jag körde sen i cirka 40 minuter kanske 1 mil i mestadels tätort 40-50-60 km/h.

- Hur bra har batteriet blivit laddat av åkturen ovan ?
- Vad gäller med batterier vid vinterförvaring. Enligt vissa mc butiker räcker det med två veckor för att batteriet ska börja ladda ur vid ingen användning. Är detta överdrivet ?
- Bör man underhållsladda eller räcker det att ta en åktur några gånger under vintern ?
- Vad laddar batteriet bäst när man kör på vintern ? Tätortskörning, landsvägskörning, motorvägskörning ? Vad räknas, tid man kör, farten, körsträckan ?
- Vad är det för krav på däck på mc under vintern ? Idag rådde inget vinterväglag men finns det regler som för bil ?
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
- Hur bra har batteriet blivit laddat av åkturen ovan ?
- Vad gäller med batterier vid vinterförvaring. Enligt vissa mc butiker räcker det med två veckor för att batteriet ska börja ladda ur vid ingen användning. Är detta överdrivet ?
- Bör man underhållsladda eller räcker det att ta en åktur några gånger under vintern ?
- Vad laddar batteriet bäst när man kör på vintern ? Tätortskörning, landsvägskörning, motorvägskörning ? Vad räknas, tid man kör, farten, körsträckan ?
- Vad är det för krav på däck på mc under vintern ? Idag rådde inget vinterväglag men finns det regler som för bil ?
Om generator och batteri är ok så borde du fått bra med laddning på 40 minuter. Om du har en multimeter kan du mäta.

Ladda fullt och koppla bort ena polen eller ta huvudsäkringen till batteriet så håller det över vintern om batteriet är bra. Det är i alla fall min erfarenhet.

Inga krav till vinterdäck på MC.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej
Idag startade jag min Honda CB500X som stått i ett kallt uteförråd i cirka 2 månader fram tills nu. Istället för att underhållsladda tänkte jag att jag tar en sväng. Termometern visade +2 grader, ganska vindstilla. Starten gick utan problem även om den lät lite trött första sekunderna. Jag körde sen i cirka 40 minuter kanske 1 mil i mestadels tätort 40-50-60 km/h.

- Hur bra har batteriet blivit laddat av åkturen ovan ?
- Vad gäller med batterier vid vinterförvaring. Enligt vissa mc butiker räcker det med två veckor för att batteriet ska börja ladda ur vid ingen användning. Är detta överdrivet ?
- Bör man underhållsladda eller räcker det att ta en åktur några gånger under vintern ?
- Vad laddar batteriet bäst när man kör på vintern ? Tätortskörning, landsvägskörning, motorvägskörning ? Vad räknas, tid man kör, farten, körsträckan ?
- Vad är det för krav på däck på mc under vintern ? Idag rådde inget vinterväglag men finns det regler som för bil ?
- Hur bra har batteriet blivit laddat av åkturen ovan ?
Om batteriet har blivit bra laddat? - svårt att veta, ett kallt batteri har svårt att ta laddning.
- Vad gäller med batterier vid vinterförvaring. Enligt vissa mc butiker räcker det med två veckor för att batteriet ska börja ladda ur vid ingen användning. Är detta överdrivet ?
Beror på hur stor förbrukning hojen har när den bara står i standby. Några av mina hojar klarar bara 2-3 veckor, andra kan stå i ett par år.
- Bör man underhållsladda eller räcker det att ta en åktur några gånger under vintern ?
Se ovanstående svar, det har att göra med hur mycket hojen har i standbyförbrukning, det kan räcka med att ladda fullt inför vintern, och sedan köra ut på våren.
- Vad laddar batteriet bäst när man kör på vintern ? Tätortskörning, landsvägskörning, motorvägskörning ? Vad räknas, tid man kör, farten, körsträckan ?
Grov skattning är att det är tiden som räknas, eftersom det skapar energimängd in i batteriet, men som sagt var...är batteriet kallt så har det svårt att ta laddning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter som att du mest puttrade runt i stadstrafik, dvs mestadels tomgång, då laddar generatorn ganska dåligt, medan alla elkonsumenter på hojen fortfarande drar samma effekt.

Och som hannuse skrev, kalla batterier, i synnerhet frusna, har svårt att ta laddning, hur pass mycket värmer motorn upp batteriet, vilka förutsättningar fick det för att ta emot laddning?
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
jag körde inte mest tomgång då det var ganska fritt från övrig trafik. Kunde ligga i 60 km/h periodvis på 4:e växel. Men det är detta som är intressant. Är det hastighet, körsträcka eller tid som räknas ? Vad ska man satsa på om man ska ta en sväng och ladda batteriet, en kort tur på motorvägen eller en längre tur i tätort ? Mc:n kommer vara varmförvarad nästa gång jag ska ut och åka.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
jag körde inte mest tomgång då det var ganska fritt från övrig trafik. Kunde ligga i 60 km/h periodvis på 4:e växel. Men det är detta som är intressant. Är det hastighet, körsträcka eller tid som räknas ? Vad ska man satsa på om man ska ta en sväng och ladda batteriet, en kort tur på motorvägen eller en längre tur i tätort ? Mc:n kommer vara varmförvarad nästa gång jag ska ut och åka.
Om du har en bra förvaring för hojen, och bara kör den för att ladda batteriet, då skulle jag istället koppla bort minuspolen.
Ladda sedan batteriet fullt, då kan du låta det vara hela vintern, troligtvis behöver du inte ens ladda det innan uppstart till våren, självurladdningen är så liten.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Jag har lärt mig att det tar ungefär 30-40 min för ett batteri att ladda upp sig under körning.
och det stämmer med ca 2 veckor, ett batteri kan sjunka i styrka rätt snabbt.
Allt beror så klart på hur underhållet batteriet är ifrån början, har man använt en ”tender” sedan batteriet var nytt så kan ett batteri hålla 10 år.

Jag pluggar in mina hojar (2st) så fort jag ställer den i garaget, året om, har snabbkontakt. En tender håller batteriet friskt och fräscht.
Förstår att det kan bli lite jobbigt om man har fler hojar, det blir många tenders.

Ett annat problem man kan få om man plockar ut hojen och åker en sväng på vintern är att om inte allt blir tillräckligt varmt, som motor och olja etc etc
Så kan det bildas kondens inne i motorn när man ställer den igen, då blir oljan dålig och det blir vit gegga. Så hellre lite längre runda på lägre hastigheter, så att allt kommer upp i värme.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Man kan ju paralellkoppla en väldans massa batterier till samma laddare om det bara ska underhållsladdas.
Blir det inte en jäkla massa sladdar överallt, måste man inte parallel koppla allt?

Funkar det även när man har en tender som ”scannar” av batteriet och sen laddar det därefter? Tänker att har man olika batteri med olika behov så borde det inte funka?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blir det inte en jäkla massa sladdar överallt, måste man inte parallel koppla allt?

Funkar det även när man har en tender som ”scannar” av batteriet och sen laddar det därefter? Tänker att har man olika batteri med olika behov så borde det inte funka?

Är batterierna parallellkopplade så kommer dom ju allihop ha samma spänning, när laddaren känner att den spänningen är för låg så laddar den samtliga batterier.

Angående hur många kablar det blir beror ju på. Det blir ju egentligen lika mycket skarvsladdar om du ska ha separata laddare till varje batteri.

Har man plockat lös batterierna från fordonen kan dom ju ställas upp väldigt samlat och då blir det ju inte mycket kabel.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top