Vinterförvaring, utomhus...?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Hur mycket stryk tar en hoj egentligen som vinterförvaras ute, givetvis under kapell som man surrat ordentligt? Frågan har inget med risk för stöld att göra, enbart vad 6 månader under kapell i bitvis minusgrader (kanske 3 mån) gör med en hoj.

Någon som har erfarenhet?
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Har du möjlighet att förvara hojen under tak, skulle jag satsa på ett kapell som släpper igenom fukt. (GoreTex eller bara dammskyddskapell / "Inomhuskapell")
Annars är risken stor att det bildas en hel del kondens under kapellet, med diverse oxidation som följd.
 

RIOTS

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
överallt
Hoj
retta äntligen
hoj ute

det är inte bra det ärgar på aluminium och blir inge bra för elsystemet pga väder omslag...ej att rekomendera:va
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Hade en kromsläde som jag förvarade i en snödriva ett antal vintrar. Vanligt lågpriskapell (osurrat). Förseglade rostbenägna ytor med siliconspray inför vintern. Plockade inte ur batteriet heller. Inga problem!!

Det var iofs en Honda...
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Fattar inte...känner du verkligen INGEN, som känner NÅGON, som har ngt liiitet utrymme??
Att ha en hoj ute över vintern är fan helgerån!
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Fattar inte...känner du verkligen INGEN, som känner NÅGON, som har ngt liiitet utrymme??
Att ha en hoj ute över vintern är fan helgerån!

Hehe, nja, njä, faktiskt inte. Önskar jag hade. De sista 3 åren har jag haft min moppe i ett garage på jobb, den möjligheten har just proppats igen. :mad:
Någon som har plats för en hoj, vänligen hör av er. Men att betala typ 4000 för att förvara en 11 år gammal traktor, njaa, det känns inte helt lockande..

Edit: Det faktum att jag är en inflyttad Stockholmare kan ha viss påverkan att jag inte har det sociala släktnät som normalt skulle fångat upp detta problem :)
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
ser att du bor i sthlm.
ring typ europark eller nåt bolag och fråga om de har nåt över.

en polare hade i princip gett upp, men fick en billig hojplats på lilla essingen..
nån liten ruta där det inte fick plats en bil som var outhyrd..

som nån skrev.. det måste ju gå att få tag på nåt ställe med tak.

i många garage går det dessutom utmärkt att ställa en hoj framför en bil.
så känner du nån som har bil i garage. testa iaf!

allt är bättre än ute.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Som sagts ovan plus att - minsta rörelser i kapellet och du har lacken söndergnuggad.......
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Hehe, nja, njä, faktiskt inte. Önskar jag hade. De sista 3 åren har jag haft min moppe i ett garage på jobb, den möjligheten har just proppats igen. :mad:
Någon som har plats för en hoj, vänligen hör av er. Men att betala typ 4000 för att förvara en 11 år gammal traktor, njaa, det känns inte helt lockande..

Edit: Det faktum att jag är en inflyttad Stockholmare kan ha viss påverkan att jag inte har det sociala släktnät som normalt skulle fångat upp detta problem :)

Om du kan tänka dig att betala lite iaf finns det ju en del att välja på. På rak arm kan jag komma på följande som har vinterförvaring/mc-platser i sthlm innerstad:

Mc-Varuhuset, Haga mc-förvaring, Stockholm Stads Parkering (de har en massa garage lite här och där med speciella små mc-rutor med varierande pris), Europark (samma som ssp). Sen har du en hel drös med "privata"/föreningar som har garage med där de brukar ha mc-platser. Gör en sökning under lokaler på blocket så brukar det finnas en del som upplåter plats för vinterförvaring med. T.ex http://www.blocket.se/stockholm/Vinterforvaring_for_bil_och_mc_23294114.htm

Har lite samma problem som dig då inga av alla som sagt sig ha plats i sina garage hemma verkar vilja städa lite plats nu när det börjar närma sig :D
 

-Freddy-

Guest
Någon som har erfarenhet?

Ja, har ställt undan en hoj över en vinter utan att ens ta bort batteriet, runt -40 blir det där jag hade den. Startade den och körde hem 50mil utan problem efteråt.

..och folk köper underhållsladdare för mer än ett nytt batteri kostar :pangihuve

Om inte annat så har du väl ett vardagsrum oxå om du är orolig??
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Orkar du köra ner till till Nyköping har du vinterförvaring inomhus med mekmöjligheter för 300 kr månaden.
 

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Norr om Götet
Hoj
R1 -00
Shurgard då? hyra ett litet utrymme där... bara en tanke och kanske värd att kolla upp?
Lycka till!
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Heheh, ärligt talat så har jag faktiskt både plats och möjlighet (iofs lite halvbökit) att ställa hojen i vardagsrummet. Men hur mycket luktar en hoj egentligen?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ställ den i sovrummet :tummenupp

Edit, detta kanske kan vara något?
http://www.mc-kokong.se/

Fy fan vilket överpris för en plastpåse!
Vi har precis likadana VPCI-plastpåsar på Volvo för att rostskydda komponenter som tex vevaxlar som exporteras till andra länder.

Måtten är nästan identiska och de kostar 25kr/st.
Det roliga är att påsen är en engångspåse, när den väl är försluten så fungerar den men efter öppnande så är den rostskyddande effekten borta.
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Hyr lite garage av mig då!!
Vad bjuder du för ett låst och larmat varmbonat garage i 6 månader??
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Shurgard då? hyra ett litet utrymme där... bara en tanke och kanske värd att kolla upp?
Lycka till!

Tänkte förvara min där i våras, tror ja skulle betala 200 i månaden, men sen så hade dom en obligatorisk försäkring som kostade typ 2-300 (reservation för att jag inte kommer ihåg exakt) Men jag vet att det var dyrt för 3 kvadrat!
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
En hoj luktar gott, dom luktar sommar och lycka!!

Ja visst gör det de och det kommer det att göra om allt du äger också!!
Lukta i avgasröret så vet du hur du kommer att få det!!
Hade gixxern i trapphuset förut och det luktade i hela jävla byggnaden!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top