Vinterförvaring?

alar

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2006
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki TU250X
Hej,
Jag köpte en begagnad men väl bibehållen hoj i våras och nu är det tyvärr dags att börja fundera på vinterförvaring.
Jag har har ett gammalt och tyvärr ganska fuktigt kallgarage på tomten men där ska hojen stå under vintermånaderna med ett "mc-tält" över sig. Vad bör man tänka på förutom att plocka ur batteriet? Ska man spraya metalldelarna med någon rostskyddsolja? Vilken, i så fall? Har läst någonstans att man bör fylla upp bensintanken för att förhindra rost. Bör man även göra något med förgasaren?
Alla tips om vinterförvaring emottages tacksamt.
/Alar
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Drännera förgasarna ,fyll upp tanken,kolla glykolen !!

Blås på lite klisterolja (typ kedjespray) på delar som kan rosta.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
alar skrev:
2519977 Hej,
Jag köpte en begagnad men väl bibehållen hoj i våras och nu är det tyvärr dags att börja fundera på vinterförvaring.
Jag har har ett gammalt och tyvärr ganska fuktigt kallgarage på tomten men där ska hojen stå under vintermånaderna med ett "mc-tält" över sig. Vad bör man tänka på förutom att plocka ur batteriet? Ska man spraya metalldelarna med någon rostskyddsolja? Vilken, i så fall? Har läst någonstans att man bör fylla upp bensintanken för att förhindra rost. Bör man även göra något med förgasaren?
Alla tips om vinterförvaring emottages tacksamt.
/Alar

Jag lägger till en fråga som jag har problem med varje år.
kopplingen fasnar över vinterfövaringen olja klibbar fast i lamellerna tro jag folk brukar kalla det. ett par kraftiga kopplings drag med växel i brukar får det till att släppa. hur ska man slippa detta varje år? tömma på olja eller?
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
SilentPlanet skrev:
2520100 Jag lägger till en fråga som jag har problem med varje år.
kopplingen fasnar över vinterfövaringen olja klibbar fast i lamellerna tro jag folk brukar kalla det. ett par kraftiga kopplings drag med växel i brukar får det till att släppa. hur ska man slippa detta varje år? tömma på olja eller?

Dra in kopplings hantaget med ett buntband , det funkar för mig!
 

alar

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2006
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki TU250X
Tack för alla tips.
Just det där att dra ett "mc-tält" (plasthuva) över hojen var jag lite tveksam till eftersom det rent logiskt borde samla diverse kondens. Kanske är det bättre att låta hojen stå "naken". VCI-huv har jag aldrig hört talas om tidigare. Var köper man en sådan och vad kan det tänkas kosta?
I instruktionsboken står det förresten att man ska fylla på med olja ända tills det rinner över. Brukar ni göra så? Är det verkligen viktigt?
/Alar
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
har för mig att det står något om vinterförvaring i instruktionsboken iallafall i min i-bok. det går bra att täcka in hojen med ett lakan väl? lär ju inte bli någon kondens iallafall sen skyddar det väl lite mot smuts o damm.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
ocke skrev:
2520128 Dra in kopplings hantaget med ett buntband , det funkar för mig!

ok det var så enkelt som jag tänkte. men har aldrig provat eftersom andra problem skulle dyka upp tex utmattning av kopplings fjädrar eller Annat. :) oki men nu vet jag.
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
alar skrev:
2520173 Tack för alla tips.
Just det där att dra ett "mc-tält" (plasthuva) över hojen var jag lite tveksam till eftersom det rent logiskt borde samla diverse kondens. Kanske är det bättre att låta hojen stå "naken". VCI-huv har jag aldrig hört talas om tidigare. Var köper man en sådan och vad kan det tänkas kosta?
I instruktionsboken står det förresten att man ska fylla på med olja ända tills det rinner över. Brukar ni göra så? Är det verkligen viktigt?
/Alar

Du ska inte fylla på med olja så att det rinner över. Däremot bör du byta olja och oljefilter innan du ställer in hojen för vintern. Täck sedan över den med ett tygstycke, ett gammalt lakan räcker bra, så att den inte samlar dam.

Fyll tanken med bensin och häll i lite glykor så minskar du risken för rost.

Ställ upp hojen på centralstödet och palla upp framgafflen med något, så minskas risken för att däcken sabbas.

För att öka rostskyddet räcker det med att du fettar in hojen med ex vanlig matolja i en blomspruta. Fett skyddar bra, det behövs ingen specialspray.

Ta ur batteriet och ladda upp det. Ställ det sedan på underhållsladdning, eller i vart fall ordentligt kallt så att vätskan inte dustar av. Ställer du det laddade batteriet i frysen så håller det längst (och det är inget skämt).

Och, sök i forumet för mer info. Det finns flera gamla trådar. ;-)
 
Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
alar skrev:
2520173
I instruktionsboken står det förresten att man ska fylla på med olja ända tills det rinner över. Brukar ni göra så? Är det verkligen viktigt?
/Alar

Står i min Suzuki handbok oxå.Vid långtidsförvaring ska man
fylla upp med olja så det rinner över vid påfyllningspluggen.

Min hoj står varmt å gott på vintern så det är inget jag funderar
över eller nånsin har gjort på någon tidigare mc.

Tanken är väl att ojan ska skydda allt i dom nedre regionerna på
motorn men det låter ju extremt överambitiöst:rolleyes:
 

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
Ingen som har på typ nån olja på gafflarna, precis ovanför packboxarna, så de inte torkar och börjar läcka när gaffeln börjar röra på sig igen efter förvaringen??
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
Laban skrev:
2554489 Du ska inte fylla på med olja så att det rinner över. Däremot bör du byta olja och oljefilter innan du ställer in hojen för vintern. Täck sedan över den med ett tygstycke, ett gammalt lakan räcker bra, så att den inte samlar dam.

Fyll tanken med bensin och häll i lite glykor så minskar du risken för rost.

Ställ upp hojen på centralstödet och palla upp framgafflen med något, så minskas risken för att däcken sabbas.

För att öka rostskyddet räcker det med att du fettar in hojen med ex vanlig matolja i en blomspruta. Fett skyddar bra, det behövs ingen specialspray.

Ta ur batteriet och ladda upp det. Ställ det sedan på underhållsladdning, eller i vart fall ordentligt kallt så att vätskan inte dustar av. Ställer du det laddade batteriet i frysen så håller det längst (och det är inget skämt).

Och, sök i forumet för mer info. Det finns flera gamla trådar. ;-)


det har jag gått o funderat lite på ang däcken vid vinterförvaring.. min förra hoj hade centralstöd så de va inge problem... men den ja har nu har bara ett sidostöd och jag har inga depåstöd eller liknande... finns de nån annan smart läsning... ska man försöka palla upp den kanske... dock så e det aktivitet i garaget hela tiden så risken att nån kommer åt den e överhängande och har man pallat upp den då så e ju risken att välta rätt stor...
annars funderade jag på om man kan dra i extra luft i däcken så kanske dom klarar sig... har nya däck på den så man vill ju inte skrota dom till nästa sessong ...

va tror ni... nå bra förslag
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
jadu.. här e de då barmark o 10grader + håller de i sig ska jag tusan i mig plocka ut hojen o ta en tur på julafton me tomteluva på hjälmen :) då har man ju kört runt den lite så då e de ju inte långt kvar till våren :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top