Vinterförvaring

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Hej!!

Har ställt av och ska förvara hojen varmt i vinter. Har precis satt på nya däck, och har inga depåstöd. Bör man rulla hojen med jämna mellanrum för att däcken inte ska bli ovala, eller är det bara överdrivet snack att däcken skadas??

MVH Martin

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
glenoyne skrev:
Hej!!

Har ställt av och ska förvara hojen varmt i vinter. Har precis satt på nya däck, och har inga depåstöd. Bör man rulla hojen med jämna mellanrum för att däcken inte ska bli ovala, eller är det bara överdrivet snack att däcken skadas??

MVH Martin

Jag fyller gärna på med frågor i denna tråd.....

Vad mer är bör man tänka på vid vinterförvaring... ska man byta olja innan man ställer in den, ska man ta ur batteriet, vad ska smörjas, vad ska man tänka på om man inte har värmegarage??

jaja.. ni fattar.. fyll på med vinterförvaringstips!!

thunderace_026

bolomannen
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
SÅLD.. siktar på ktm 660
DaLorD skrev:
Jag fyller gärna på med frågor i denna tråd.....

Vad mer är bör man tänka på vid vinterförvaring... ska man byta olja innan man ställer in den, ska man ta ur batteriet, vad ska smörjas, vad ska man tänka på om man inte har värmegarage??

jaja.. ni fattar.. fyll på med vinterförvaringstips!!

va jag vet så iaf full tankad tank me lite olja i. tömma förgasarna om man nu har sådanna så inte munstycken slammar igen. olja kan väl vara bra å byta till sommaren. lika så stift och olje filter. fundering jag har är, framgaffel får ju inte nån vidare smörjning då den står helt stilla. finss risken att det börjar läcka till sommaren?? läste nåt om att ha svaselin på dämparbenen så det glider :va

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Är knappast någon expert men enligt min farsa som har haft hoj i snart 35år (gammal gubbe på Rhoj :tummenupp ). Se till att ha batteriet där du har varme och underhållsladda det. Har du bara en vanlig laddare ladda ur det med en lite lampa någon gång under vintern.

Smörj kedjan och om du vill undvika att däcken blir lite ovala (oftast ingen fara men de första rundorna kan bli lite obekväma) se till att ha depåstöd eller flytta hojjen en gång i månaden eller nått.

Fulltank är även det rekomenderat.

Honda forever

livet börjar vid 14000rpm
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Honda CBR1000RR
glenoyne skrev:
Hej!!

MVH Martin

Förr i tiden med dåvarande däckkvalite var det nog större risk att däcken tog skada, har du bara rätt luftmängd i däcken så skall det nog inte vara någon större fara. Har själv bara depåstöd bak (alltså större vikt på framdäcket) men har aldrig märkt något konstigt med däcken första turen för säsongen.

iskalla_killen

Boooooring
Gick med
14 May 2004
Hoj
VTR1000F - Såld :( Letar nytt...
Om man startar upp hojen och låter den gå ngr minuter så borde man väl inte behöva tömma förgasarna på soppa och hälla i olja i cylinderloppet?

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
förgasarna..

det har jag med funderat på.. en annan har ju värmegarage men jag är lite fundersam på det här med om det ska va soppa i förgasarna :confused:
tanken har jag redan tankat full men om man har bensinkranen av o kör hojen tom på soppa i förgasarna? räcker det? :7peta

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Full tank+ca 1% 2-t olja
Ta ut batteriet och underhållsladda
Fyll däcken med lite extra luft
Tvätta, putsa olja in
Serva med ny motorolja mm
Lyft upp skyddstätningarna på gaffelbenen och smörj under med universal olja

Har säkert glömt nåt, men nåt i den stilen bör man nog göra. Tror det står i senaste nummret från Allt om Mc...

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
ola_sandin skrev:
Full tank+ca 1% 2-t olja
Ta ut batteriet och underhållsladda
Fyll däcken med lite extra luft
Tvätta, putsa olja in
Serva med ny motorolja mm
Lyft upp skyddstätningarna på gaffelbenen och smörj under med universal olja

Har säkert glömt nåt, men nåt i den stilen bör man nog göra. Tror det står i senaste nummret från Allt om Mc...
Några kommentarer.

2T olja? Har bara fulltankat hittills, kan säkert vara bra, men det lär ryka på våren...
Ny olja och filter innan man ställer undan :tummenupp, då har man ingen fukt, inga giftiga rester som angriper motorn under vintern.
Rulla hojen, ska inte enbart vara pga däcken, även hjullagren ska må bättre. (Också "gammal" sanning som jag inte vet om det stämmer, men ska man ändå sitta och torrbryta någon gång under vintern så kan man lika gärna göra det)

HanneZ

Guest
iskalla_killen skrev:
Om man startar upp hojen och låter den gå ngr minuter så borde man väl inte behöva tömma förgasarna på soppa och hälla i olja i cylinderloppet?
De där är mardrömmen för tändstiften o kammar o skit. Ska den startas så ska den även köras. De skrev ca 20 trådar om det här i våras när flertalet inte fick igång sina hojar :)

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
iskalla_killen skrev:

nä men du får byta tändstift till våren istället när du sotat igen stiften....

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
DaLorD skrev:

Klart du ska byta olja, det finns slaggprodukter i gammal olja som angriper/fräter på saker o ting i motorn.
Ut med batteriet ifall det drar tjyvström någonstans.

Tömma knasarna... fylla på med lite extra luft i däcken så slipperu oroa dej om "ovala" hjul.. som i vilket fall som helst försvinner när du vart ute på din första vårrunda.

Det där med olja i soppan... jo, det är väl vettigt att smörja upp motorn lite extra när den stått ett tag.

Sök i gamla trådar om ju vinterförvaring så hittaru säkert all information du behöver

//håkan

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
glenoyne skrev:
Hej!!

MVH Martin

Frågade min bror ang. detta. Jobbat som MC-mekaniker i 5 bast. nu mer båt mekaniker.

Tömma förgasarna.
Underhållsladda batteriet.
Och antingen byta olja nu eller innan nästa säsong.
Mer tom tank än full.

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Mr_White skrev:
Frågade min bror ang. detta. Jobbat som MC-mekaniker i 5 bast. nu mer båt mekaniker.

Tömma förgasarna.
Underhållsladda batteriet.
Och antingen byta olja nu eller innan nästa säsong.
Mer tom tank än full.

Har kört 20 mil på min olja! Bör jag byta ändå?? Känns lite snopet i så fall!

MVH Martin

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Fick ett tips till av brorsan så man inte behöver töma förgasarna längre.
Man häller helt enkelt i 3-4 liter Aspen Race Fuel i tanken när soppan e slut.
Kör ett litet tag så förgasarna fylls med aspen.

Sen ställer man hojen för vintern.

glenoyne skrev:
OK, hade kännts lite onödigt att slänga en 5-hundring i onödan.

MVH Martin

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...