Vinterförvaring

Bjässen

Medlem
Gick med
4 Oct 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RMZ 250 och Yamaha YZF 426:a
Vad är bäst att göra med pärlan under vintern??
Ska man typ koppla ur batteri mm...!?
Är första vintern som hojägare och undrar om man behöver göra nå speciellt.
 

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
Bjässen skrev:
Vad är bäst att göra med pärlan under vintern??
Ska man typ koppla ur batteri mm...!?
Är första vintern som hojägare och undrar om man behöver göra nå speciellt.

Har ett Word dokument på datorn hemma som tar upp allt och lite till som man behöver göra inför en vinterförvaring. Det är lite överdrivet men några tips tycker jag är rimliga. Skicka ett PM med din mail adress så skickar jag den till dig.

PS: Batteriet skall ut ur hojen iaf DS
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Hmm. Finns en del trådar om du söker på det.

Underhållsladda batteriet
Tanka fullt eller töm tanken (råder delade meningar)
Byt olja om man vill vara snäll mot hojen

Tvätta & vaxa och lägg ett gammalt lakan över

Klart

Har ett pdf dokument från någon tidning som beskriver VÄLDIGT mycket vad dom tycker man ska göra. PM:a så kan jag maila den till dig
 
Last edited:

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag låter den bara stå som den gör och sedan är det bara att springa igång den i vår!!!! :hihi :hihi :tummenupp
 

snikmange

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
ingen än
Dede skrev:
Hmm. Finns en del trådar om du söker på det.

Underhållsladda batteriet
Tanka fullt eller töm tanken (råder delade meningar)
Byt olja om man vill vara snäll mot hojen

Tvätta & vaxa och lägg ett gammalt lakan över

Klart

Har ett pdf dokument från någon tidning som beskriver VÄLDIGT mycket vad dom tycker man ska göra. PM:a så kan jag maila den till dig

Har inte så stor koll på sånt här, men hur gör man när batteriet underhållsladdas?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
snikmange skrev:
Har inte så stor koll på sånt här, men hur gör man när batteriet underhållsladdas?

Innebörden är att du laddar det då och då så att det aldrig blir helt tomt. Batteriet mår bra av att laddas och det mår inte bra om det blir tomt.

Antingen gör du det manuellt genom att ladda det lite då och då..

Eller så skaffar du en laddare som har den funktionen.
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
snikmange skrev:
Har inte så stor koll på sånt här, men hur gör man när batteriet underhållsladdas?

Precis som biturbo skrev. Jag köpte en laddare som man kan ha på hela vintern eftersom jag inte har hojen där jag bor. Men det funkar precis lika bra att en gång varannan vecka så laddar man det fullt (kanske inte behövs så ofta)
Tänk bara på att köpa en laddare för MC. Om jag inte har helt fel krämar en billaddare på med för mycket ström -> batteriet kokar
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Hmm det här med att byta olja? Behövs det om den bara gått 100 mil (200 på sin höjd). Ser ju så ljus och fin ut =D Hur långt kör ni på era oljor innan byte normalt? Ska väl som på bilar se ljus och fin ut? Lr? (hört det nämligen =P) Och kan man köpa ngn olja på "macken" för att ha i under vintern och sen byta till en bra en när det är dax att köra lr det blir bara skit kvar av det då lr?

Och ja har ju bara depå till baken, klarar framdäcket det till våren lr hur löser ni det? Kommer ha den 45 minuters körväg hemifrån i varmgarage så är lite jobbigt att köra dit för och rulla lite. Hur mkt extra luft pumpar ni i? =) Och NEJ min mormor klarar inte att rulla den lite framåt :tungan

Tacksam för svar, kommer väl bli att köra dit den i veckan =/ Hmm lr iaf nästa :)

Massa n00b frågor på en gång, men är det första vintern så är det :mad: (VILL HA MER SOMMAR)

:yoparty

thx
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
heke skrev:
Massa n00b frågor på en gång, men är det första vintern så är det :mad: (VILL HA MER SOMMAR)

:yoparty

thx

Jag vet inte om det är rätt eller fel, men jag byter olja var 500:e mil och filter vid 1000. Du kan nog låta din olja vara kvar i motorn. Hade den vart nyrenoverad, motorn, så hade du kunnat kostat på ett oljebyte efter 200 mil.
Dra i nått halvkilo extra i däcken eller nått. Däcken kör du väl slut på tillräckligt fort för att du inte ska märka nått iaf? ;) :)
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Valentinic skrev:
Jag vet inte om det är rätt eller fel, men jag byter olja var 500:e mil och filter vid 1000. Du kan nog låta din olja vara kvar i motorn. Hade den vart nyrenoverad, motorn, så hade du kunnat kostat på ett oljebyte efter 200 mil.
Dra i nått halvkilo extra i däcken eller nått. Däcken kör du väl slut på tillräckligt fort för att du inte ska märka nått iaf? ;) :)

Så oljan bör funka. Jaja kan ju kolla på lite o se hur det ser ut.

Sen att jag bara har depåstöd bak, framdäcket lär väl klara det, om jag pumpar i lite mer =)

Tackar för svaren, andra får gärna kommentera lr svara på de andra n00b frågorna =P

Tackar
 

Sp3

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Ljungby
Hoj
Speed Triple -01
Om du ska ha den i varmgarage ser jag ingen anledning att ta ut batteriet. Slår du av knappen på styret ska ju ingen ström gå åt. Jag har inte plockat ut mitt på 4 år och det har alltid varit gott om kräm till våren .Ett nytt batteri kostar 3-400 kr och en laddare ungefär samma så om du skaffar en laddare så har pengarna till ett batteri som enligt min erfarenhet håller i minst 4-5 år redan gått åt och det tar dig alltså minst 8-10 år att tjäna nåt (utom mindre bly i miljön då) på det.
 

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Ort
I Verkligheten, Falun
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Ska alltid byta olja om den ska stå en längre tid, blir nå "slam" eller nåt i begagnad olja som fräter i växellådan. :7peta

Överseriös vinterförvaring för den engelskakunniga! :tummenupp
 

Bifogat

  • Vinter förvaring mc.doc
    109 KB · Visningar: 195

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Översatte dokumentet för dem som inte är så sugna på engelska.


Betydande Anteckning
De här föreskrifterna blir ämnade blir följa in rekvisition. Den här rekvisitionens syfte är minimera och förlänger sina tillvaro och goda cykelns uppenbarande korrosiv agens att tittar möjliga allteftersom mycken allteftersom. Den här guiden förmodar det där fordonet är existens förvara många än en månad och liten än ett år. Maj vara dig förfaranden andra upplagring borde följa om du planerar förvara fordonet länge. Upplagring av liten än en månad i temperaturer som inte fortgå fra och behöver inte göra någonting till cykeln verkligen dig. Rörledning ackumulatorn av fall som du behöver avgift och disconnect eller förbereder till överenskommelse om det kommer att skaffa ackumulatorn iskalla och bringar - inomhus ängslan ackumulatorn en död ackumulator) om du har ett system ängslan maj som den i - Du vill det inte fra.

Du har en annan sätt som du hanterar ska väl vinter upplagring. Som klart. Jag älskas höra några förslag dig att har - - Vänligen post mig dem - - Kanske jag kan använda dem ska göra det här dokumentet bättre. Ingen säger att du måste följa det här materialet till de brev, ett ärligt belopp av infall men har gå stegens rekvisition de specifika tingen och göra vid varje scen. Undvara vänligen läsa den här helen dokument du börjar innan göra någonting - - Förslagen i senare steg ska väl beröra hur du går om görande nån av tidigare.


1) hittar och skaffar verktygen att ett ställe förvara det du göra det nöd

Approximativ TAJMAR timmar 1-2
Det här är ett gott att undvara steg som du börjar planera cykelns upplagring. Inte den sista minuten.

Hittar att ett gott ställe ska förvara motorcykeln. Hålla det extrema temperaturer - - om möjlig vilka ganska mycket medel håller det inre. Kemiska ångor kan torka och anfaller cykel organiska (gummi) ett område som ska utsätta det avspisa partierna cykeln det här materialet. Likaledes elektriska motorer och element genererar ozon som dålig och upphov alltför gummi hålla cykeln ozon också.
Ställer cykeln vid som det ska skaffa någonstans knocka. Hittar ett mjukt plan ställe som att är ute av de sätt.
Sannolikt att förvara och ska väl samla under en täckning och orsak cykeln smuts vid som fuktighet reser sig utanför jorden är dålig öm din cykels metalliska grandar någon sorg. Det blir förvarad gör säkra på en torr yta.
Mycket betydande går till det lokala auto-parts placerar och köper stabilisator system drivmedel en burk av. Bokstavligen några märke vilja undvara. Det är inte dyrbar.
Att handling listar
Stabilisator bensin
Tillräckligt sekunda olja till göra en olja ändrar
En nya olja filtrerar (OEM föredrog)
Några rengörande kemikalier som du planerar använda när tvättande vaxa cykeln
Du ska väl också köpa om du har) några verktyg det där du ska behöva ta cykelns gas redan stridsvagn, bodywork vindruta som och gnista pluggar.
2) Löpmaska cykeln fyller och stabiliserar gasen stridsvagnen

Approximativ TAJMAR timmar 1-2
Ungefär till (du är tvättning cykeln att ta det ena för final är KLART ritt salt-infested vägar).

Ute tar cykeln för ett spinn på hur tillbaka och fullständiga stridsvagnen. Du tillsätter stabilisatorn bensin att du köpte fullständigt innan du fyller uppe och that'll blandar ting väl stridsvagnen som. Du gör säkra att stridsvagnen är fylld när du förvarar och änden rittet ska gästa det lokala bensinstation väntar tills cykeln.
Att du skaffar cykeln trevligt och het gör säkra dig vara lång ge dig skaffa motorn opererande en stund temperatur. Ritt åtminstone 20 protokoll före gästande bensinstation. Återfå motorn trevlig 'n heta gör två goda ting
Det skållsår en några kondensering som blir bildad i motorn.
b) det skaffar oljan heta vilka upprör biprodukter elak förbränning och märken det enklare avlägsna dem när du gör oljan ändrar.
Att du har inte tillsatt det lämpliga beloppet av redan stabilisator bensin stridsvagnen när du återgår platsen upplagring. Du ska behöva löpmaska cykeln en annan 5 protokoll omkring till göra säkra att det där stabiliserade drivmedel har arbeta sina sätt systemet helt drivmedel. Vara försiktig om det giftigde kol monoxidens stegring ryker om din cykel blir förvarad i ett bifogad tomrum.
Varna de där av dig söt chromey chromey glänsande att piper direktion en stationär cykel en obetydligt utökad period en avsaknad kallnande luftström att ska väl avfärga dina glänsande tobakspipa. Hålla det här håg i.
Sannolikt att stabilisera gasen är det betydande undvara när förvara din cykel. Bensin är en dussintal av olika sammansättningars kombination. Ska avdunsta ovanför tid de labil sammansättningarna efterlämna hårt slam som vilja och förebygger dem arbeta gunk uppför dina förgasare. Stabilisator bensin förebygger det här i hög (grad) ske. Du måste stabilisera bensinen i system ditt drivmedel innan förvara din cykel! Om din cykel har inte förgasare.
Att många frågor dränerande och jag skrev smått avdelning mina cyklar varför jag dränerar inte och sväver och bunke vid de hamna av det här dokumentet flötet bunke, därför att jag skaffar.
3) ändrar oljan

Approximativ TID 1 timme

Ändrar oljan dig förvarar cykeln. Gammal olja innehåller biprodukter förbränning andra elakt och material. Gör och filtrerar en olja ändrar nu som cykeln stilla varma från blir sprungen. Sannolikt det här är second-most att stiger av betydande upplagring av fall i hoppande enda det där och kanhända vilja orsakar permanent skadegörelse.
Gör säkra att du disponera den gamla oljan ordentligt - - Många tillstånd har juridiker som kräver att auto-parts förvarar återvinnande till acceptera gammal olja.
Nån vilseledde guider farligt påstår att utfyllnad motorn fall med olja. Gör det här. Gör en normal olja ändrar och ställde oljans som normala belopp in listade din innehavares i manual. Avgivna de andra tingen som du ska göra och tar din motors - utmärkta varsamhet dig här - Oroa. Utfyllnad fallen är både att du börjar den slösaktiga och vådliga motorn oil-filled fall, dig och stativ en hygglig hasard sönderbrytning motorn allvarligt.
Sannolikt också du kommer att avskaffa det olja tidig nästa säsong skaffar inte det senaste största någorlunda $9 stopet syntetisk ambrosia. Skaffar cheap-ass olja. Dig i av fall många än $1.25/qt, du är erlägga omåttliga.
Ändrar och flyttning och börjar det cykeln till ett område bakom dig oljan well-ventilated. Direktion motorn en minut eller två ska utdela och försäkra den färska oljan motorn det där att den gamla oljans kvarlevor blir spädda. En minut eller två dödar motorn tillämpliga flyttning cykeln sedan till området vid som det ska bli förvarad.
Bara gör det här post-oil-change stiger om motorn är stillt varmt steg 2. Av fall motorn gör och direktion att har kallnat befogada motorn vilja och formulär kondensering i motorn det här steget i. (Det här är samma skäl varför du vill inte löpmaska motorn during vintern).
4) ställde cykeln stativ

Tajmar approximativ 5-10 protokoll

Du är färdig om du har en centerstand. Ställde och hoppar till avdelning 5 nedanför cykeln centerstand. Läste på om du har en centerstand.
Att du har ett par cykel stativ en swingarm står antingen och en vägskäl står eller en front-end stativ det där fästen cykeln den styrning stammen) kallna. Ställde och förvarar det cykeln stativen det där sättet.
Äventyrar om du har stativ cykeln plankor bortfalla försöka oljerigg och knekt och mjölkar och packkorg, mm någonting med stativ. Det är inte den där kritisk. Bara minns att tar en liten många att du ska väl bry med däck vinterns bana. (Ser nedanför).
5) sprutar fogging olja i vals (s)

Approximativ TID 10 minuter - 2 timmar

Du behöver kanske avlägsna den gas stridsvagnen infart gnistan pluggar. (e.g., Yamaha FZR400) som du utjämnar nöd på några modeller fick luckra eller avlägsnar eller olja kyligt kylaren. Eller uppoffrar lille kreatur eller uthyrning en ormmänniska eller någonting - - Pluggar någon gnista är mycket väl dolda. BMW och Moto-Guzzi innehavare skrattande oss de vila av fullständigt nu.
Klarerande smuts grus pluggen gnista hål (sammantryckt luft är stora och att det) här avlägsnar och sprutar någon (tillgänglig "fogging och pluggar eller affär) valsarna och olja" marint vid motorcykel för gnistan. Om du kan inte skaffa något prov hårt. Dig motor utom att destillationsapparat om kan inte skaffa smått någon stråle i olja eller brist den någon WD40) smörja valsen vägg. (Inte många än pluggar - ute om en tesked per vals!) vad som helst som kan inte skaffa gnistan därför att resonerar dig - Och om du känner - åt det - Poppar förgasarna frånvarande och sprutar någon olja via insugningarna. Att du centrifugerar motorn utom görande säkra smått använda bak hjul högsta gear lurar (ser att nästa avdelning) venter stängd insugning förebygger inte till göra säkra att olja återfå alla valsar.
Om din cykel har eller har en centerstand dig lyfta det grunden andra stativ ställde cykeln i toppen gear och (manuellt) roterar det bak hjulet sakta centrifugerar enigne. Gör säkra frånvarande att tändningen blir växlad när gör dig och använder startmotor istället av centrifugerande det bak hjulet manuellt det här. ~10-15 väggarna vals ska vara nå bakom rotationer belade och du kunna flyttning.
Centrifugera det och anbringa oljan om du kommer kan inte att skaffa det bak hjulet grunden gör säkra att du använder fogging olja (föredrog) WD40. De ska utdela sig än stråle av smått smått väl olja motor.
Besvär att köpa "förundrar att mysterium Olja." dig att har inget tvivel några motor olja ändrar vänstert oljan bara gjorde dig - - Använder nån av oljan motor leftover om du har fogging olja. Alla som du försöker göra blir valsen lube vägg och förebygger påringningarna sticka. Motor olja ska göra en jobb fabulös - - Det här är precis vad att det blir engineered till göra. Alstrar inget mysterium krävde.
Återinstallerar och vara försiktig till inte cross-thread pluggarna gnista dem. Du klappar anti-sieze dem smått beskydda garnen som de skruvar.
Att du kan ställa cykeln i högsta gear och roterar det bak hjulet avspisa cykeln i neutrala. Du behöver kanske centrifugera det smått bak hjulet hjälpa växellådan växlar.
Kortfattad hoppa lådas insugningar till den nästa avdelningen för en rask anteckning täckning luften fram.
Att du måste avlägsna den gas stridsvagnen kylare eller gör säkra att de skaffar återinstallerade ordentligt.
6) täcker insugning eller tröttar

Approximativ TID 10 minuter

Tobakspipa utblåsningsrör har kallnat hellre motorn vara värma, och stråle smått ännu att WD40 tröttar per styck piper och täcker spetsen (s) av dem en ballong eller förebygga fuktighet en plast väska återfå motorn. Gör säkra att det är lufttät - - Gummi musikkårer arbetar väl det här.
Likaledes täcker luften låda insugning (s). Att du behöver avlägsna den gas stridsvagnen spruta fogging olja i valsarna (föregående steg) dig kan täcka luften låda insugning (s) medan du har det. Dig nöjda följde du och läste det hela dokumentet mitt maning (blir innan börja)?
Du också täcker luften låda dränerar ska väl byxa.
System 7) slutligt drivmedel hämmer

Approximativ TID 5 minuter

Om du följde stiger 2 ordentligt stabiliserade gasar har arbeta sina sätt systemet helt drivmedel dig och gör behöver inte dränera sväver förgasarnas bunke. (Ser för mest information) nedanför.
Ditt drivmedel petcock gillar PÅ om har settings pri res att efterlämnar petcock färdig om din petcock har settings gillar frånvarande att res växlar petcock.
Det är kanhända om din cykel drivmedel har en petcock drivmedel därför att du är en lycklig bastard. Hoppar till det nästa steget.
8) Avlägsna och avgift ackumulatorn

Tajmar approximativ 5-45 protokoll
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Cykeln behöver inte och du förebygger det fra sina ackumulator vintern. Och tar det och hålla det och åtalade ute tar det inuti.
Ackumulatorer innehåller och tåras och expanderar mycket vatten obetydligt när det frer. Syrlig lösning i din ackumulator ska väl fra om det skaffar vattnet kyla lagom knäckande ackumulatorn när det expanderar obetydligt. (Då när det värma och syrlig lösning smälter och springer igenom din cykel!) vattnet frande= dålig.
Om du förvarar cykeln i ett ställe vid som det inte ska bli utsatt fra temperaturer trots som du inte behöver avlägsna ackumulatorn cykeln göra en rutin årlig rengörande av ackumulatorn och cykelns ackumulator (som boxar förklarade negligerar hålla trots som ackumulatorn åtalade.

Hålla en lead-acid självgående ackumulator glatt medel som behållande det åtalade. Den bäste metoden är ställa det en kvick laddningsapparat lik "ackumulatorn (omkring ömma" $50), som vilja bara avgift det allteftersom mycken allteftersom det nöder och ska inte koka ackumulatorn torkar med överdebiterande. Bara ställer din ackumulator det kvicka laddningsapparat återkommande vätska på och nivå hämmer och andra skötsel omnämnde dig att kunna ganska mest glömmer det kring all vinter.
Att du kan inte afford köper en kvick laddningsapparat köper 12 en omkring) sekunda trickle-charger ($10 och kopplar det en självgående tidur att ackumulatorn skaffar kring 30 trickle-charging minuter en dag. Du kan också rigga tinget öppnare dörr din bilverkstad geende tinget en få minuter avgift per styck tajmar dörren bilverkstad blir öppnad. En få minuter trickle-charging en dag sannolikt är sufficient göra säkra att ackumulatorn vistaas åtala.
maintenance-free hämmer ackumulatorns vätska om du har en ackumulator jämnar till göra säkra att laddningsapparat koknings inte elektrolyten regelbundet. Nivåerna blir låg, att tillsätter destillera vatten bara bringa nivåerna uppe sedan.
Åtalar och fria" ackumulatorer kan avgiva väte ackumulatorn i ett område särskilt om din ackumulator är "skötsel well-ventilated gas medan åtala och är explosiva någorlunda vilket. (Det här är trådar varför skaffar kopplade i en specifik rekvisition uppe när jump-starting).
Att du ta ett bad aldrig du var ganska grungy de och densamme är sann av din ackumulator. fria" som ackumulatorer "skötsel inte behöver några rengöring utom terminalerna som antecknade det liknar ackumulator att syra har inte läckt utanför dem av fall som du borde följa i påstod skötseln för regelbunden ackumulatorer. Den var rena utsidan att en lösning bakande soda neutralisera några syrliga som blir återfå - - Om du är vissa att ingen syra har undgått. Likaledes för i ackumulatorn boxar. Då rensar och boxar utanför ackumulatorn i ackumulatorn varma en lösning tvål vatten - - Utjämnar de där av dig "skötsel fri" ackumulatorer och de där dig som hoppa att baka det soda steget. Gör säkra torka ting mycket väldigt efter!
Alla ackumulatorer rensar terminalerna borstar och en tråd lube dem dielektriskt fett återgående ackumulatorn att service.
Där gamla hustrur var historia ungefär puttande golvbeläggningar ackumulatorer cement. Medan är rena och torra och att du har ingenting bekymmer utanför ackumulatorn. Erlägger ingen vård elektriska vidskepelser. Bara förebygger och gör säkra att det vistaas åtala ackumulatorn fra.
9) Tvättning, torrt och vax cykeln

Approximativ TID ska väl ta timmar.

Vintertid där ofta mycket salt vägarna. Rensa det här materialet dig innan förvarar din cykel! Blid tvål och vatten är tunna eller använder en bike-specific rensande kemikalie att du vill. Gör säkra att du tvättning cykelns, hjulen, elementen mm suspendering hela undersida.
Och glömmer torka cykeln. Motorn som är ännu heta att ditt ritt) kan avdunsta vattnet dig men ska destillationsapparat skaffar och ska väl inrama mm vattnet hjulen. Torka cykeln är verkligen betydande och gör en god jobb.
Vaxar cykeln målata parti; det ska förebygga målarfärgen oxidera vintern.
Måttstock varna det där alla vem äga en pressure-washer att borde kan uppläsa före hjärta översvallande påtryckning det där pressure-washers genererar kan göra dåliga ting till motorcyklar. Omhuldar inte peka den mäktiga strömmen vatten samband förseglar mm. Tåras sådant högt påtryckning kan tvinga sina sätt som förflutna tätningar avsätter fett, fräta samband mm. Vara försiktig.
10) beskyddar cykelns utsatta metall

Tajmar approximativ 10-30 protokoll
Ansöker kemikalier smörjmedel eller bromsa och bromsar rotorer eller däck kuddar. Ungefär till den här avdelningen är beskydda bågar kanterna kedja, mm. Pillra bromsarna. Rensar dem med broms väldigt rent om du skaffar kemikalier dem. (Tillgängliga några bil partier placerar).

Att beskydda metallisk och sprutar den utsatta metallen och benar av cykeln (särskilt partier undersidan) en inhibitor rost lik WD40 cosmoline Maximum Kedja vax shoul. (Tror det eller inte Kedja vax att arbete det här syftet!) mycket väl de här kemikalierna ska förebygga rostar och sönderfrätande göra några framsteg för cykeln är i upplagring. Du ska göra en god att avlägsna dem jobb av tvärs kommna vår.
PJ1 gör en rubber-protecting kemiska som tycks hålla gummi torrt röta. Andra gummi benar av din cykel fastän du borde inte spruta några kemikalie dina däck från ska väl gagna nån av det här materialet.
Sannolikt rostiga platser (men rotorerna) broms blir åtgärdade vintern över. Ser avdelningen material att göra över vintern nedanför.
Att du skaffar några ChainWax/WD40/cosmoline/whatever gör smått att touch-up tvätta till vad som helst som vad som helst som vad som helst som wd40 cosmoline cykelns söta partier förebygga de här kemikalierna fläckande cykeln var slut slut vintern. Spädde "Enkel gröna" en organiska degreaser) som blir "följda antingen Honda yrkesmässiga oljor "sprutar renare och polska" eller Meguire's "raska Detailer" arbetar väl.
11) Lockouta det

Approximativ TID 5 minuter

På bero du förvarar och du ställde en big-ass och låser din cykel göra säkra att det vistelse på det. Håller håg i sannolikt att den där bestämde att stjäla kan stycka någonting det bäste och beskyddet bortåt stölden är försäkring.
Den där antecknar dig kan inte försäkra cykeln att du avbryter eller ("allsidigt") stopp att stöld bära krock registreringen täckning skulder vintern. Bock agens din försäkring göra säkra att du mottar täckningen att du vill.
Köper stora en tung kedja (Cobra-Links Kryptonite's med hullingar eller telegraferar kommer sköta) och låser cykelns bågar någonting relativt orörliga. Och täcker tinget (ser under - - Sannolikt täckningar är bättre beskydd stöld än några lås.
12) täcker cykeln

Approximativ TID 5 minuter

Ute trycker och band det till det högsta triple-clamp avdelningen "Intagande cykeln upplagring en borttagningsbara band lika 3 skotskt "magiskt band".
Gör säkra att cykeln har varit well-dried som efter de tvättning det återfå stiger nio.
Använder ett breathable tyg täcker. Du fångar inte och det ska orsaka och rostar fuktighet under täckningen som. Du håller likaledes tåras och ska bli subjected till nedstörtande ute om du förvarar cykeln det särskilt. Purpose-made täckningar cykel som arbetar och gör någonting och gjorde av Gore-Tex väl.
Cyklar Skyddar
Proppar till göra ovanför vintern

Gör inte löpmaska motorn vintern! Du göra det bara skapar kondensering i motorn och förbränningen (syra biprodukter mm) i oljan. Motstår frestelsen.
Vinter är en utmärkt tid göra andra rutin skötsel - - Du ska missa och utgiven rida och är en god sätt tajmar med din cykel (s) som allteftersom dig att furuträ för nästa säsong. Extra dig haft sannolikt släpa dina fot utföra nån av den tidtabellsenliga skötseln blir havd dig? Det där är KLART; vi alla haft. Nu perfekt tiden ska skaffa det ute av de sätt.
Läsa din innehavares manual och utföra några service som skaffar väl ofta service färdigkokt ett år eller flera om det är tid fortfarande. Vid mycket de minste
Smör behärskar kablar och sporadiskt opererar alla reglagen
Hämmer om så är nödvändigt och avpassar) och kedja anspänning rem
Smör kedja, eller lube driveshaft
Bock bromsar kuddar och rotorer
Ändrar vätskor (bromsar greppar mm)
Synar filter luft ren ersätta lik rent
Hämmer alla reglar göra säkra att ingenting luckrar
Synar och dry-rot och stiger och avbild av det obefläckade Mary mm) att däck ojämnt slitage djuphet skär
Synar swingarm och huvud samband styra
lube och lagertapp och fett fattningar mm poänger suspendering
Uppdrag tillkommande kreditsida
Ändrar delar olja
Ändrar kylmedel dig luftkylda typer)
Anpassning vent dig two-stroke maskinskriver)
Disassemble/clean/reassemble eller återsamlar eller återsamlar förgasare rent dig fuel-injected-types)
Monterar nya däck om det är tid)
Mycket den här skötseln ska tyckas avskräckande till folk som inte har gjort mycket arbete deras cyklar. Som klart. Start och tacklar enkelt material involveradare uppgift när dig känner åt det. Eller hittar kamrater som att är erfarnare skötsel cykel och mutar dem att ska hjälpa dig.
Att du hade inte står skaffa däcken grunden gör säkra att du hämmer däcken omkring månadsvis göra säkra att de är normala opererande påtryckning. Du också önskar till flyttning cykeln fick obetydligt var få veckor ska förebygga platt platser. Eller kanske det här är en annan gamla hustrurs historia. Ditt Miltal Ska Väl Variera).
Stökar några rostar får syn på med att nån klart mycket grus sandpapprar tidning (tills du återfå till bar och nymålar området med en matchande färg metalliskt). Självklart (det här ansöker inte - systemet broms - Som tidigare antecknade efterlämnar bromsarna ensam) ska inte kurera målarfärg ordentligt när det vara verkligen kalla att du förvarar inte cykeln någonstans varma att du borde hoppa det här steget den omgivande temperaturen är 65 ovanför grader omkring.
Att måla systemet utblåsningsrör gör säkra att du sand till bar metall och användning att en förfärligt hög temperatur målar sådan allteftersom eldstad kamin målar (tillgängliga många hardware förvarar eller eldstad förvarar) om du kan spår en high-temperature specialitet etsande och that'd är goda använda emellan sandningen första målarfärgens och jackan grundfärg. Systemet utblåsningsrör skaffar den där vedertagna målarfärger ska bli förstörda) het.
Color-matched målar ska väl vara tillgänglig genom din lokala agentur. Color-Rite tycks göra mycket av OEM målar motorcyklar.
Beställer nya gnista pluggar dina cykel att återgår till använda. (Valfria men billig - vanligen - Följer schemat skötsel satte din cykels med tillverkare).
Endossera för en early-season Motorcykel Grundläggning säkerhet rönte Ridercourse.
Ta cykeln upplagring

Approximativ TID 1 eftermiddag

Avlägsnar täckningen.
Avlägsnar några stort låser dig har kanske använt till säkra cykeln.
Gör säkra att påtryckningarna däck blir satta användning för normala ordentligt.
Om cykeln är aktsamt och sänker cykeln stativen stativ.
Tvättning cykeln avlägsna några metal-protecting cosmoline/WD40/Chain eller kedja kedja wd40 vaxar.
Installerar rena well-charged ackumulatorn.
I av fall din cykel en petcock drivmedel har avvisa systemet drivmedel. Ditt drivmedel petcock gillar om har settings pri res att satte det "PRI" 20 vid som två växlar det med avseende på då om din petcock har settings gillar set res det din cykel har en pump drivmedel gör säkra dödar att ändringen för "SPRINGANDE" är färdig.
Avlägsnar några plast gummi täckningar det där du ställde låda luft på insugning, tröttar och vädrar och boxar och dränerar tobakspipa.
Flyttning och börjar det cykeln till ett område well-ventilated. Lät det löpmaska eller lång det 20 för minuter ge dig ventilator utkomma dubbelt. (Vara försiktig om det giftigde kol monoxidens stegring ryker i bifogad tomrum).
Om tillämpligt avvisa systemet drivmedel.
Har verk träna mekaniker utför en fylld tune-up.
Innan bränna den där fyllda stridsvagn det där förvarade dig din cykel.
Att du förvarade cykeln två för många än månader gör en olja ändrar. "Vad, säger du igen!?"? Ja, sannolikt det är en god idé. Sekunda olja dig sannolikt förvarade cykeln försjunkna en bukett av icky förbränning biprodukter som pre-storage olja ändrar avlägsnade. Det där hej, är varför du använde proppar sekunda - - Du avskaffar det. Känner fri använda $9 qt syntetisk ambrosia tid som det vad som helst som eller motor olja märken du känner de bäste. Du behöver inte ändra men gör och gör säkra att du återvinner den gamla oljan ordentligt filtret tid som det.
Efter bränna den där fyllda stridsvagn det där förvarade dig din cykel.
Använder drivmedel system rent tillsats (e.g., Techron) för ett par stridsvagnar
Ändrar gnista pluggar
Tar Grundläggning säkerhet motorcykel bana du signerad.
Avnjut att den en annan säsongens av start rida!

För vetgirig.

Varför Ting Är I Rekvisitionen I Som De Är

Stiger ena är stapel förberedelse. Skaffar verktygen jobben.
Stiger två är kritiska att motorn systemet drivmedel behöver vara temperatur som oljan ändrar och behöver bli stabiliserad och rostar och stridsvagnen fyllde till förebygga och vilja och skållsår eller tåras i motorn några överbliven kondensering i stridsvagnen) en den heta motorn åt eller olja. De här stegen blev kombinerade därför att de kunna alla blir gjorda tillsammans om de blir färdigkokt den ordentliga rekvisitionen.
Steg tre blir gjord stiger fyra det enda post-oil-change direktion nöder var att färdigkokt well-ventilated ett område. Medel som flyttande den där cykeln. Putta cykeln stativ oljan ändrar göra oljan ändrar dig lugnt och försiktigt men då skulle behöver ta det stativen när du rörd det.
Steg fyra åttonde behöver inte bli färdigkokt några speciella de behöver bli gjorda rekvisition motorn blir löpmaska medan det är still någorlunda och het.
Stiger nio är vart det är därför att nån av majen steg tidigt skaffar olja cykeln frånsett och att ge är trevligt cykeln kallna dig en hasarden (smått) tvättning det eller du ska väl bränna sedan.
Du ska väl göra ett gott skäl som att stiger tio går steg nio sedan där en goda hasard den där overspray ska skaffa olja cykelns söta partier. Jag ställde tio stiger nio stiger nio ska tvättning salt och sönderfrätande som är precis vad du på som du sprutar kemikalier gör före metal-protecting cykelns ömma metalliska grandar. Försegla du löpmaska annars faran av de korrosiv agens in.
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Haha, tackar för översättningen men blir nog att ta det på engelska iaf. Dom där programmen är för roliga =)

Ok, så oljan ska bytas, men behöver jag då byta till über olja alla tjatar om att man ska köra på :tungan eller kan jag ta ngn billigare variant (ny olja) för att ha ståendes under vintern? Hmm antagligen väldigt dum fråga, men varför måsta man ha olja i över huvudet taget när den bara står där?

Vilken olja kör ni på och vilken har ni i under vintern om inte samma (kör R1 om det nu spelar ngn roll)

Tacksam för svaren igen, måste köpa oljan i veckan nämligen :va

vielen dank für alles
 

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Ort
I Verkligheten, Falun
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
heke skrev:
Haha, tackar för översättningen men blir nog att ta det på engelska iaf. Dom där programmen är för roliga =)

Ok, så oljan ska bytas, men behöver jag då byta till über olja alla tjatar om att man ska köra på :tungan eller kan jag ta ngn billigare variant (ny olja) för att ha ståendes under vintern? Hmm antagligen väldigt dum fråga, men varför måsta man ha olja i över huvudet taget när den bara står där?

Vilken olja kör ni på och vilken har ni i under vintern om inte samma (kör R1 om det nu spelar ngn roll)

Tacksam för svaren igen, måste köpa oljan i veckan nämligen :va

vielen dank für alles

Som det står i dokumentet kan du så gott som köra på vilken olja som helst, bara den inte är begagnad. Fast det går väl lika bra att hälla i nya "finoljan" direkt. Men om du häller i "fulolja" så får du ju förhoppningsvis ut all skit som du inte fick ut vid förra bytet.
Annars kan du ju kanske sila fuloljan genom en socka så får du finolja, men jag får schluuuumpen :fyllisar

Hindra mot korrosion förmodligen.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top