Vinterköp?

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Thunderace 97.a
Jag håller på att spara till en vacker sporthoj som jag ska semestra med nästa sommar. Fick mersmak efter min första mc-semester och nu då det blir dags för lite grövre grejjor så är jag bara änmer taggad!

Mcköpet vill jag göra så tidigt som möjligt helst i vinter (såfort jag sparat ihop den summa pengar jag lagt på hojjen i semesterbudgeten :p) så att jag kanske slipper alla ruskiga vårpriser(det kanske inte hjälper men ändå..)

Är det först och främst helt uteslutet med vinterköp pga brist på provkörning?
Bör man titta efter något speciellt om den ska köpas under vintern?

Den sorts hoj jag har i sikte är en gsx-r 750, 99 eller 01 beroende på priserna och hur dom känns för mig som är 2 meter att sitta på (har hört rykten om att äldre än 00 ska passa bättre då) Barnsjukdommarna på 99.orna bör väll vara få?

I övrigt hur gör ni då ni kikar på en hoj? Om ni ser ett slitet bakdäck eller drivpaket eller liknande, prutar ni bort kostnaden för nya delar av slutpriset eller? Den taktiken kör jag

:hihi

några andra värdefulla tips inför köp/vinterköp/titta på hojjen så skriv ner dom!

tack o bock

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Det finns såååå många trådar.

x Testa hjullagren
x Kolla kedja och drev
x kolla däck
x kolla dämpare
x läckage?
x missljud
x växlar som hoppar ur?

osv.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nu bor du iofs i Umeå, men det går ju nästan i princip alltid att provköra hojen på ett eller annat sätt.

Mina tre senaste hojar är köpta på senhöst eller vinter.

Kan rekommendera GSXR750 från 00 och framåt väldigt väl. Har iofs bara kört min ~100 mil men det är en otroligt kompetent sporthoj som går att få rätt billigt om man är kylig.

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Thunderace 97.a
hållundan skrev:
Nu bor du iofs i Umeå, men det går ju nästan i princip alltid att provköra hojen på ett eller annat sätt.

Han som köpte 125.an min i vintras provkörde den, visst en 125.a och va beredd att betala eventuella kraschskador då man lägger omkull den i snön(det gjorde inte han nu då men,, jag va nervös kan jag lova!)

Provköra en sporthoj på norrländska vintervägar täckt med snö känns bara inte aktuellt, vips säger det så får jag betala massa bucklor och sänka budgetten så jag får nån gammal jävla skrutthoj till semestern :p

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
Muppi skrev:
Jag håller på att spara till en vacker sporthoj som jag ska semestra med nästa sommar. Fick mersmak efter min första mc-semester och nu då det blir dags för lite grövre grejjor så är jag bara änmer taggad!

Mcköpet vill jag göra så tidigt som möjligt helst i vinter (såfort jag sparat ihop den summa pengar jag lagt på hojjen i semesterbudgeten :p) så att jag kanske slipper alla ruskiga vårpriser(det kanske inte hjälper men ändå..)

Är det först och främst helt uteslutet med vinterköp pga brist på provkörning?
Bör man titta efter något speciellt om den ska köpas under vintern?

Den sorts hoj jag har i sikte är en gsx-r 750, 99 eller 01 beroende på priserna och hur dom känns för mig som är 2 meter att sitta på (har hört rykten om att äldre än 00 ska passa bättre då) Barnsjukdommarna på 99.orna bör väll vara få?

I övrigt hur gör ni då ni kikar på en hoj? Om ni ser ett slitet bakdäck eller drivpaket eller liknande, prutar ni bort kostnaden för nya delar av slutpriset eller? Den taktiken kör jag

:hihi

några andra värdefulla tips inför köp/vinterköp/titta på hojjen så skriv ner dom!

tack o bock

ska också köpa hoj nu, en r6a hade jag tänkt mig. å som sagt finns så mkt att kolla på. men en gixxer 00 äger, har hittat många runt 55 papp.
lycka till!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...