Vinterns stora test i Sepang!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
McWilliams är en av de förare jag skattar högst. Han har en helt löjligt hård attityd, hans avsaknad av poäng beror på vurpor. Vurpor som i sin tur beror på att han alltid kör stenhårt. Hans resultat på KR3:an-02 och början av 03, är löjligt jävla bra.
Kör idiotiskt alltså. Kan upplysa om att det är först i mål som gäller.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Så kan inte någon med ett hjärta som klappar för racing skriva eller tycka.
En fighter som kraschar ut sig ibland är helt okej, alltid kul att se någon som verkligen tar i. Om det däremot sker i varje rejs, vilket innebär "nollresultat", är det bara pinsamt. McWilliams är en pinsam föredetting. Häftigt 250-rejs -98? Jaha? Det var sex år sedan, i fel klass. Lägg ned.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
En fighter som kraschar ut sig ibland är helt okej, alltid kul att se någon som verkligen tar i. Om det däremot sker i varje rejs, vilket innebär "nollresultat", är det bara pinsamt. McWilliams är en pinsam föredetting. Häftigt 250-rejs -98? Jaha? Det var sex år sedan, i fel klass. Lägg ned.
Liksom en Värmlänning som letar efter stolpar att kör in i, lägg ned.


:tungan
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
En fighter som kraschar ut sig ibland är helt okej, alltid kul att se någon som verkligen tar i. Om det däremot sker i varje rejs, vilket innebär "nollresultat", är det bara pinsamt. McWilliams är en pinsam föredetting. Häftigt 250-rejs -98? Jaha? Det var sex år sedan, i fel klass. Lägg ned.

McWilliams tider på KR3:an var i många fall bland de absolut bästa som nånsin sats med en tvåtaktare och i ett par fall de bästa. Nuff said....
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
McWilliams må inte vara topp fem, men han kommer inte långt därefter. Han är duktig på att anpassa och utveckla nya hojar och han ger inte upp (för att jämföra med Roberts). Inte åker han omkring och vurpar heller. Jag har bara respekt för gamle Jeremy.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Även en blind höna hittar ett korn ibland. En bra tävlinghelg, när allt stämmer, vore det väl fan om inte en MotoGP-åkare skule få till det. Om denne McWilliams varit så jävla bra som bland annat engelska kommentatorer vill göra gällande, skulle han väl knappast harva runt i diverse skitteam (och 250) vid pensionsålder?

Hans karriär började som sagt var sent, han har inte rejsat särskilt mycket längre än Hayden. Minns inte exakt, men har för mig McWilliams började rejsa vid 28 års ålder, en av få "åldringar" som lyckats slå sig in i gp-cirkusen..
Diverse skit-team i 250? Tja, han åkte får apriliagermany, som erkänt varit ett av de absolut bästa 250-teamen i modern tid(det har iofs inte gått lika bra sedan de bytte från honda till aprilia).
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
McWilliams tider på KR3:an var i många fall bland de absolut bästa som nånsin sats med en tvåtaktare och i ett par fall de bästa. Nuff said....
Bra tider gör alla MotoGP-förare någon gång, annars skulle de inte vara kontrakterade. Kolla McWilliams VM-förarpoäng de senaste fem åren; där ser man hur bra han är. Eller inte är.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Bra tider gör alla MotoGP-förare någon gång, annars skulle de inte vara kontrakterade. Kolla McWilliams VM-förarpoäng de senaste fem åren; där ser man hur bra han är. Eller inte är.

Det måste väl till och med du fatta att det inte är hela sanningen.....

Både McWilliams racetider och kvaltider 2002 hade gjort honom till en seriös utmanare 2001. Det är inte för inte som expertpanelen i Motocourse rankade honom som nummer fyra bland alla förare i alla klasser 2002,efter Rossi,Biaggi och Barros. I fallet McWilliams så är det faktiskt så att kvaltiderna säger en hel del. Det är nämligen inte så lätt att köra race mot hojar som har 60 hästar mer effekt och bara surfar förbi på rakorna. Illustrerat bla på Phillip Island där han hade Pole (kvalade ut Rossi med en sekund) och var 17:e man in i första böj....Hur bra man än är kan man inte köra om fyra-fem man mitt i kurvor varje varv....men gamle stenhårde Jeremy var inte sämre än att han försökte, vilket slutade i sandfållan allt som oftast. Men du kommer kanske också till insikt att GP-racing inte är på lika villkor en vacker dag.... :rolleyes:

En del av MC:s motivering:
"With a deficit of 50 horsepower,maybe more, and almost always the slowest in a straight line by 10 or 15 mph, Jeremy had only one card in his hand. The three-cylinders lightweight handling.Under braking and through the corners, nothing could touch him". :yoparty :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Bra tider gör alla MotoGP-förare någon gång, annars skulle de inte vara kontrakterade. Kolla McWilliams VM-förarpoäng de senaste fem åren; där ser man hur bra han är. Eller inte är.

Exempelvis före Sete i 500-vm 2000, när Sete satt på en likadan maskin som Kenny Roberts jr vann VM med.. sexa totalt i 250-vm 2001 med 141 vm-poäng..
Skitkass..
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
valmers skrev:
Om denne McWilliams varit så jävla bra som bland annat engelska kommentatorer vill göra gällande, skulle han väl knappast harva runt i diverse skitteam (och 250) vid pensionsålder?

Eller också kan man ju se det som att han är jäkligt duktig eftersom han fortfarande får styrningar trots sin ålder. Han är en fighter som inte ger upp helt enkelt, och det kan nog vara vad många team behöver.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Exempelvis före Sete i 500-vm 2000, när Sete satt på en likadan maskin som Kenny Roberts jr vann VM med.. sexa totalt i 250-vm 2001 med 141 vm-poäng..
Skitkass..
Denne Jeremy verkar vara ett riktigt underbarn! Att inte HRC ringt för länge sedan? Han kanske inte har någon telefon? :va
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Denne Jeremy verkar vara ett riktigt underbarn! Att inte HRC ringt för länge sedan? Han kanske inte har någon telefon? :va

Det har nog inte så mycket med hans kompetens att göra, utan snarare åldern, och med det har du rätt, han kommer inte hänga kvar i gp-vm särskilt mycket länge till. Mest för att om han skadar sig så kommer han inte tillbaka, en jäkla skillnad i läktid på en 40-åring och en 20-åring.
Men ditt dravel om att han är långsam kan du lägga ner..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nu ska man ta valmers raljerande ton med en nypa salt. Inläggen är kryddade med drygheter för att folk ska hugga, fast att han tycker McWilliams är en föredetting betvivlar jag inte.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jeremy McWilliams, VM-placeringar, totalt:

2003: 18:e, 27 poäng (MotoGP)
2002: 14:e, 59 poäng (MotoGP)
2001: 6:e, 141 poäng (250cc)
2000: 14:e, 76 poäng (500cc)
1999: 10:e, 83 poäng (250cc)
1998: 9:e, 88 poäng (250cc)

Heja Jeremy! Tar du i riktigt blir du 15:e man innan synen blir för dålig!
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Randy Mamolas alltid lika intressanta Expert Eye:

"Picking up from where I left off in my last Expert Eye, you may remember that we discussed Valentino Rossi’s debut with the Yamaha M1 in Sepang, and tried to put into context the information we were able to ascertain from the test – in terms of lap times, comments from Valentino and the pictures and video footage we have seen. There was no doubt that it was an excellent effort from Valentino and the team, but there was also no doubt that this test last week, alongside Honda and most of the other MotoGP contenders, would give us a much clearer picture of how the land really lies. That has certainly turned out to be the case and it is no surprise to me to see four Hondas ahead of Valentino on the time sheets – with Alex Barros fully fit you can basically make that five and, at some circuits, Tamada will also be on the pace.

Perhaps what has surprised me has been the pace of Nicky Hayden and Colin Edwards. Nicky is starting to show why he won that Rookie of the Year title last year and why Honda are putting so much faith in him.


The new swingarm and rear suspension from HRC seem to have worked for him but Nicky’s main strength is his talent and enthusiasm for racing motorcycles – he just loves to ride and he is going to be a big asset to our sport for a long time. I think Colin realised at the last test that he needs to be in top shape and he seems to have been training hard recently riding motocross and so on. To be quite frank he was a little off the pace at the January test but he has stepped his game up and the lap times have followed.

As far as Sete Gibernau is concerned, he reported that he felt very comfortable during a 21 lap race simulation and it seems to me that he has been focussing heavily on race set-up. I have heard Sete mention that he believes a lot of races will be won this season from three-quarter distance to the end, and he is clearly working towards being ready for that scenario. His chief mechanic Juan Martinez spent many years working as a suspension technician for Mick Doohan and Valentino Rossi under the supervision of Jeremy Burgess, and he is a very smart character. Juan helped Sete to four wins last season and to me it seems that his crew are going quietly about their business and making sure that they are 100% ready for that first race in South Africa.

So, with Max Biaggi also setting good lap times and Honda making good progress all round, what is going on at Yamaha? Well, from this distance it is hard to tell but certainly the lap times have not come down too much. In fact, Rossi barely improved at all on his fastest lap from the first test, although that doesn’t necessarily mean to say that he hasn’t made progress. We know that one of the problems with the M1 is that it doesn’t have enough power, and that is something that they are trying to address. Valentino said that they have moved the torque down a little bit to make it easier to ride, but that is taking away power from the top end and causing a whole new set of problems. Hopefully they will have made some steps forward in that area with the new engines they had in Malaysia but for the time being at least they are still a long way from the Honda RC211V.

Sepang was also a very interesting test for Ducati, who will be very encouraged by the performance of the new Desmosedici. If I am not mistaken, Ducati are saying that 65% of the 2004 bike is completely new, but straight away the boys have got on it and gone faster than they previously had at Sepang. Both Loris Capirossi and Troy Bayliss struggled there during the Grand Prix last October and the circuit definitely didn’t seem to suit the bike, which really struggled under hard braking, but they were much closer to the Hondas this time around. Considering they are effectively one test behind and have not had chance to properly test the new 16.5 inch Michelin front tyre then you have to say that they were impressive and should be a real force at the next test which starts tomorrow at Phillip Island.

The same can be said for Neil Hodgson and Ruben Xaus, who both had a tough time at Sepang but came out of the test with creditable results. Neither of them had ridden there before and, as I said, the 2003 version Desmosedici which they are riding was not suited to that circuit. The step up from WSB to MotoGP is a big one but they just need time on the bikes and the opportunity to get as many laps in as possible before the season starts. They will look forward to riding at Phillip Island, a track they both know and which favoured the Ducati last season. Good progress there will no doubt give them the necessary encouragement and confidence to build on in the future.

As far as the others are concerned, I think Kawasaki are finding the right way forward now and, in Shinya Nakano, they have a good rider with the right experience after so many years working for Yamaha. So far they seem to be responding quickly to what he wants and if they can continue to do that then they will keep making progress. Suzuki have suffered a terrible blow with the loss of both their riders through injury at such a crucial part of the preseason and now they are relying on Gregorio Lavilla and a Japanese test rider to carry them forward. Without taking anything away from these two riders, Suzuki really need to get Kenny Roberts Junior and John Hopkins back on board as soon as possible.

Like Hodgson and Xaus, British Superbike Champion Shane Byrne paid his first visit to Sepang on the Aprilia and put in a lot of laps, which is the best thing he can do at this point of the steep learning curve which a rookie season in MotoGP represents. His team-mate Jeremy McWilliams had a couple of crashes and doesn’t seem to be getting to grips with the bike at all. He is used to riding a Proton, which has struggled for horsepower whether it be the two-stroke or the four-stroke, whilst the Aprilia has more than enough horsepower in a place where it is very difficult to control. Perhaps Jeremy just needs to take a step back and approach things a little slower.

Tomorrow the tests begin again at Phillip Island, and I am very much looking forward to seeing how things pan out. We know that the Honda and the Ducati both went well there last season, with Rossi and Capirossi finishing first and second respectively, whilst the first Yamaha was Olivier Jacque back in sixth place. Jacque finished 28 seconds behind Rossi, which would have been 38 seconds if it wasn’t for the ten second penalty, so it will be an interesting marker to see how far Rossi and Yamaha have come in comparison. Meanwhile, the man to watch again has to be Nicky Hayden, who finished third at Phillip Island behind Rossi and Capirossi in his best performance of the season and heads to Australia on top form and full of confidence."

:tummenupp
 
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Top