Vinterprojekt: Café Racer

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jaja, nog har du allt en poäng där kompis!
Jag ville bara försäkra mig om att du inte gick i tron om att allt som heter sprayfärg på burk e kasst.

Nedå, jag känner väl till att man laddar 2 på sprayburk och har använt det själv. Jag använder sprayburklack som provisorium och till småsaker ibland, kass är inget uttryck jag gillar. 2K-lack på sprayburk är förstås bättre än vanlig 1K sprayburk.

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
GSXR 1000 k6, RSV Mille, CB750
Äntligen kom mitt paket, med en snabbvistelse hos tullen :mad:

Packnigngssats, lameller, 3/8" stålomspunnen oljeslang, 3/8" & 1/2" krom "slangklämmor", gaffelinnerben + tätningar och dammskydd, adapter för oljetrycksmätaren, vevhusvent filter

Bifogat

• PICT0002 (Small).JPG
    PICT0002 (Small).JPG
    50.6 KB · Visningar: 81
  • PICT0006 (Small).JPG
    PICT0006 (Small).JPG
    19.7 KB · Visningar: 76
  • PICT0008 (Small).JPG
    PICT0008 (Small).JPG
    33.3 KB · Visningar: 70

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Beställde du från staterna? Bra pris?

Lär ju behöva grejor jag med, men har ju en nyare skrothög -81, finns det såna grejor oxå? Typ packningssats, oljetrycksmätare o.sv.

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Beställde du från staterna? Bra pris?

Lär ju behöva grejor jag med, men har ju en nyare skrothög -81, finns det såna grejor oxå? Typ packningssats, oljetrycksmätare o.sv.

Japp, grejorna är från staterna, beställde från www.cyclexchange.net vara ganska bra pris på innerbenen, dom billigaste jag har hittat på iaf, så passa jag på att beställa lite packningar och sådant samtidigt,

Vet inga hur det är till nyare modellen alls faktist, har mest surfat på sidor som rör soch modellen, men nog tycker jag att det skall borda finnas grejor till dom där också.

Har rivit motorn ikväll, så ska inhandlas lager och andra slitdelar till den, sen skall den även målas, blank svart kanske, med blanka kanter på kylflänsarn.

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Lite uppdateringar igen då.

Hade lite strul med han som skulle fixa tanken åt mig, men har hittat en annan som skulle göra det åt mig nu, så får hoppas det blir av den här gången nu, men det tror jag nog.

Har blästrat övre delen av motorblocket och lite annat smått i helgen, andra halvan av blocket är på lite svetsning, någon har varit omkull med bettan någon gång i tiden, så hade lossnat ett bit som skall svetsas fast igen.

Har fått lite smått polerat, förövrigt börjat det ta slut på saker att polera, har i princip bara gaffelbenen kvar, men dom är på gängning förtillfället.

Skall väll bli att beställa en ordentlig omgång med grejor från www.cmsnl.com inom en snar framtid iaf, blir lite orginal prylar som är slitna och lite motor delar, skall mätas och se hur slitet allt är på den fronten först.

Har lite samma "tema" på nav & motorkåpor + ett av motorfästena i RF

Bifogat

• PICT0007 (Small).JPG
    PICT0007 (Small).JPG
    32 KB · Visningar: 77

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Jaha, då var ena gaffelbenet polerat iaf. Märkte även att nya gaffelbenen var ca 2,8 cm längre än dom gamla Confused så måst fixa lite distanser så ska dom funka att använda ändå, men blir ju nästan på gränsen till chopper Shocked

Enligt ramnummret skall ramen vara en -72a tror jag och enligt motornummret är motorn en -74, och i papprena står det att det är en -74. Den har varit omkull någongång i tiden för motorn har fått sig lite stryk vilket skall borda vara lagat snart, och tanken hade ett par bucklor som var tennade, så om dom har bytit ram eller något kanske? allting stämmer i papprena iaf, och på tal om tanken så har det börja hända saker med den nu äntligen.
Och på tal om lite historia om hojen så på denna bild http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/190_PICT00031_1.jpg ser man att färgen har flagnat på en stor bit av kåpan, och när jag började avlägsna alla färglager så hitta man en massa olika kulörer, bland annat har den varit svart 2ggr och en gång blå, och under allt så hitta jag orginal färgen som har varit candy gold.

Bifogat

• PICT0004 (Small).JPG
    PICT0004 (Small).JPG
    21.8 KB · Visningar: 75
  • PICT0009 (Small).JPG
    PICT0009 (Small).JPG
    21.3 KB · Visningar: 67
  • candygold (Small).jpg
    candygold (Small).jpg
    92.6 KB · Visningar: 78

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Jaha, dags att skriva lite här igen då.

Detta har hänt, har målat en omgång igen, bla annat, motorblock, övre och undre styrkronor och lite annat smått.

Gaffenbenen är polerade, nya stefor och innerben.

Har en bromsskiva på väg hem så småning om, så behöver hitta bromsok + arm så jag kan konvertera till dubbla skivor fram.

Det går överlag lite långsamt, men nog ska hon komma hjul någongång allt.

Bifogat

• PICT0016 (Small).JPG
    PICT0016 (Small).JPG
    35.3 KB · Visningar: 66
  • PICT0017 (Small).JPG
    PICT0017 (Small).JPG
    33.9 KB · Visningar: 84
  • PICT0007 (Small).JPG
    PICT0007 (Small).JPG
    23.2 KB · Visningar: 70

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Idag fick jag den efterlängtade tanken, blev ganska nöjd med den.

På andra bilden ser man nya platsen för bensinkranen, orginal fästet försvann när tanken kapades, så hoppas den nya platsen funkar bra, enda stället som den igna blev ivägen på när den är monterad.

Har även fått distanser till stötarna är fixade, så är bara att fylla på olja där.

Orginal framskärmen hade börjat bli lite kexig i fästena för skärmstödet, så det kapades av och snyggades till lite, skärmen kommer lackas, kromet och hela skärmen har sett sina glansdagar.

Fäste för regbrickan som även kommer få agera baksmärm kapades till och böjdes. Brickan kommer monteras utan bultar för lite cleanare look.

Bifogat

• PICT0002 (Small).JPG
    PICT0002 (Small).JPG
    36.4 KB · Visningar: 66
  • PICT0005 (Small).JPG
    PICT0005 (Small).JPG
    40.3 KB · Visningar: 62

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
fler bilder

Bifogat

• PICT0005 (Small).JPG
    PICT0005 (Small).JPG
    46.6 KB · Visningar: 56
  • PICT000478.JPG
    PICT000478.JPG
    64.6 KB · Visningar: 79
  • PICT0006 (Small).JPG
    PICT0006 (Small).JPG
    30.8 KB · Visningar: 64
Last edited:

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Jaha, då har man börjat på sitsen, en jäkla oreda och dammigt blir det, den som inga har slipat plast ska veta att det dammar så tusans, man ser ut som en snögubbe varje gång man slipat lite, så har förskt slipa det mesta utomhus, börjar få det mesta att passa in mot ram och tank.

Ska försöka hitta lite fastare skummgummi att göra sadel av. Någon som har tips på skummgummi sort?

Bifogat

• PICT0005 (Small).JPG
    PICT0005 (Small).JPG
    51.9 KB · Visningar: 84

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Idag fick jag ett till bromsok + arm, fick en till bromsskiva förra veckan, så nu har jag nästan komplett till dubbla skivor fram, ska bli skoj och se hurdan skillnad det blir sen. Allting ska såklart målas upp och poleras.

Bifogat

• PICT0002 (Small).JPG
    PICT0002 (Small).JPG
    32.6 KB · Visningar: 60

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
har just läst igenom hela din motorportaltråd (igen) och jag kan bara säga att jääävlar vad jag är imponerad av ditt bygge!:kär svik inte nu bara, har höga förväntningar på det här!:D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA