vinterpyssel med R6-a och några frågor?

Tamma

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha R6 -03
Hallå alla SH medlemmar som ligger i ide och inväntar våren/sommaren 2011.

Trodde inte att inlägget skulle bli så långt som det blev, men de som orkar läsa igenom hela får en guldstjärna av mig :tummenupp

För att fördriva tiden när man är ledig har ja påbörjat att försöka fixa till lite saker på hojen. Då jag egentligen inte är särkilt bra på att skruva så går de oftas inte riktigt som ja vill eller tänkt mig men jag gör gärna ett försök.

Huvudprojektet är att lacka om fram kåpan på hojen då klarlacken eller de översta lagret där börjat släppa (se bild)

http://img510.imageshack.us/i/img0020xe.jpg/

Min första tanke var om man skulle ta o skrapa bort de översta lagret med hjälp av ett rakblad o fingerfärdighet o sen klarlacka den själv men jag insåg hur mycket pilljobb de skulle innebära och sånt tålamod har jag inte :)

Mitt beslut blir att ja får lämna in kåpan och lacka om den helt o hållet hos någon firma eller om man hittar någon som gör det svart. jag har aldrig lämnat in något för lackning tidigare och har absolut ingen aning om priser eller liknande men om man uppskattar tror ni man kan landa runt 1000-2000:- ?

Såg nu också när jag lyckats skruva bort kåpan att någon tidigare ägare lagat den från insidan med någon sorts lagning (glasfiber eller liknande) då det antagligen spruckit där tidigare. och börjar då misstänka att kåpan redan blivit omlackad en gång tidigare, ser så ut på insidan av kåpan när man kollar att det verkar vara olika lager med färg. frågan är där om man ska ta bort lagning och laga det igen innan man lämnar in den för lackning eller efteråt?

Hur som helst att ta av framkåpan var inte så lätt som jag först trodde, tänkte mig att ja de har väl fäst den på nått smart sätt så den är lätt att plocka bort. nu kan det även hända att de varit användarfel från min sida, men de var inte så lätt som ja trodde :confused: fick tillslut av den när ja plockat bort nästan alla kåpor och de här #¤%# luftintaget retade gallfeber på mig då jag först inte kom åt för att skruva bort det.

slut resultatet blev följande
http://img141.imageshack.us/i/img0065tw.jpg/

att allt bara nu hänger där, men jag fick iaf av kåpan :)

Inväntar nu bara att jag ska få min yoshimura slipon som ja beställt i dagarna från usa och ska även försöka ge mig på att köpa nytt drivpaket och montera det. och bara där hade vi en djungel för mig som inte var så insatt i det. anar att i betäckningar som finns till de olika kedjorna och dreven tex 520, 530 är olika sorters hårdheter på metallen?

sen har även tanken slagit mig om ja skulle ta o dreva om hojjen, känner att toppfarten är ja inte så mycket i behov av och skulle hellre vilja ha lite mer acceleration, om ja fått rätt för mig är 16t fram o 48t bak orginal och tänkte försöka hitta 14 eller 15t fram o 50t bak. det kanske inte gör så stor skillnad med att dreva om den men kan lika gärna testa när ja ändå ska måste byta. (och man lär sig inget om man inte testar :))

Sen hade jag tänkt att klä om pudan då ja lyckats göra en reva i tyget där (se bild)

http://img15.imageshack.us/i/img0068px.jpg/

någon som vet var man kan få tag i sånt tyg? har försökt googla lite men har inte lyckats hitta nått, eller man kan kanske fåtag i det från en yamaha handlare?

Som avslutning på detta inlägg så ska jag även förklara hur #¤%% klantig jag kan vara. Höll på att packa ihop alla saker i garaget o stänga igen för dagen. lägger ner skivbromslåset under pudan och stänger igen. fortsätter sen städa undan lite verktyg o liknande, sen flyttar ja hojjen och undra var ja lagt mina nycklar till hojjen, hmm.. börjar leta några minuter o sen kommer ja på att jag hade dem sist när jag testade skivbromslåset, fortsätter leta och kommer på att visst ¤%& jag la ju ner skivbromslåset under pudan och där ligger även nycklarna :huvet ska även då tillägga att jag bara har en uppsättning nycklar till hojen och för att få upp pudan behöver man nyckel.............
Lyckades tillslut få ut nycklarna genom att ta bort sadlen och genom en minimal öppning få in handen under pudan o lyckas fiska tag i nycklarna. slutet gott allting gott :) men jag blir så himla trött på mig själv haha.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top