Vintertester 2010-2011

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bilder från det första försäsongstestet på Irland 5 mars på Bishopscourt.

189916_471898324228_605264228_5423734_78193_n.jpg


183536_471898464228_605264228_5423735_2899882_n.jpg


189736_471898524228_605264228_5423737_3730713_n.jpg


197022_471898574228_605264228_5423738_6891589_n.jpg


199778_471898774228_605264228_5423744_8092725_n.jpg


196302_471898834228_605264228_5423745_5542709_n.jpg


198454_471898914228_605264228_5423747_3294209_n.jpg


189196_471898959228_605264228_5423748_1092857_n.jpg


183092_471899149228_605264228_5423752_6262180_n.jpg


197858_471899234228_605264228_5423754_40604_n.jpg


196114_471899459228_605264228_5423760_1789654_n.jpg


199038_471899959228_605264228_5423768_7195383_n.jpg


197890_471900139228_605264228_5423772_5577857_n.jpg


198354_471902269228_605264228_5423822_1917702_n.jpg


189240_471902419228_605264228_5423824_7530757_n.jpg


185760_471903024228_605264228_5423834_1002844_n.jpg


195874_471902579228_605264228_5423828_2577751_n.jpg
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Han blev magsjuk av maten på flyget.

Nej.

Honda har förnekat att de använder DCT, Dual Clutch Transmission, som är förbjudet i MotoGP.

Axxexs menar så klart en mindre effektförlust = mer effekt på hjulet.

Men, koppling används väl bara då man avser att minska effekten över transmissionen, således spelar det väl inte någon roll. En koppling i fullt ingrepp äter ju inte någon effekt mer än att den vispar runt olja som blir varm. Är det alltså det som dom gjort om? (mindre vispeffekt alltså):confused:
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Men, koppling används väl bara då man avser att minska effekten över transmissionen, således spelar det väl inte någon roll. En koppling i fullt ingrepp äter ju inte någon effekt mer än att den vispar runt olja som blir varm. Är det alltså det som dom gjort om? (mindre vispeffekt alltså):confused:

Det är inte kopplingen i sig som tar effekt. Det är quickshiftern som bryter tändningen som snor effekten. Jag misstänker att Honda fixat så quickshiftern går in på kopplingen istället. Bryter man på tändningen så stör man gasväxlingen och man tappar effekt ett tag.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Det är inte kopplingen i sig som tar effekt. Det är quickshiftern som bryter tändningen som snor effekten. Jag misstänker att Honda fixat så quickshiftern går in på kopplingen istället. Bryter man på tändningen så stör man gasväxlingen och man tappar effekt ett tag.

Intressant - Men en QS bryter väl ca 0,08 sek. Och uppenbart så skulle motorn om den varit på denna tid kunnat uträtta en del arbete istället för att gå idle. Har detta verkligen någon praktisk betydelse (om en raka är 5 sekunder lång med 3 uppväxlingar så är det alltså 0,24/5)? -Ja, såklart, motsvarar ju 5% av tiden som motorn går idle till ingen nytta.

För att detta skall funka så måste man väl då sätta snurr på ett annat svänghjul med full effekt för att lagra upp arbetet, och sen trycka tillbaka ut i transmissionen. Är det något sånt dom gjort?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Intressant - Men en QS bryter väl ca 0,08 sek. Och uppenbart så skulle motorn om den varit på denna tid kunnat uträtta en del arbete istället för att gå idle. Har detta verkligen någon praktisk betydelse (om en raka är 5 sekunder lång med 3 uppväxlingar så är det alltså 0,24/5)? -Ja, såklart, motsvarar ju 5% av tiden som motorn går idle till ingen nytta.

För att detta skall funka så måste man väl då sätta snurr på ett annat svänghjul med full effekt för att lagra upp arbetet, och sen trycka tillbaka ut i transmissionen. Är det något sånt dom gjort?

Den störningen som uppkom i gasväxlingen pga en kort brytning i tändningen kan påverka effekten negativt i 1-2 sek. Då är det dags att växla igen. Så man kör inte så ofta med riktigt full effekt på rakan.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Den störningen som uppkom i gasväxlingen pga en kort brytning i tändningen kan påverka effekten negativt i 1-2 sek. Då är det dags att växla igen. Så man kör inte så ofta med riktigt full effekt på rakan.

Hmmm, kan det? Menar du att dagens motorer har ett sådant minne att en störning 1-2 sekunder i dåtid påverkar driften nu?

Skall bli spännande att få höra vad det är dom kommit på.

Läste om DCT, och det sa någon var förbjudet. Kan man utesluta att det inte är något mekanisk svänghjul som upparbetar arbete under tiden som primärtransmissionen är urkopplad för att synka varvet och utföra växling?


Hands-On or Hands-Off
A dual-clutch transmission offers the function of two manual gearboxes in one. To understand what this means, it's helpful to review how a conventional manual gearbox works. When a driver wants to change from one gear to another in a standard stick-shift car, he first presses down the clutch pedal. This operates a single clutch, which disconnects the engine from the gearbox and interrupts power flow to the transmission. Then the driver uses the stick shift to select a new gear, a process that involves moving a toothed collar from one gear wheel to another gear wheel of a different size. Devices called synchronizers match the gears before they are engaged to prevent grinding. Once the new gear is engaged, the driver releases the clutch pedal, which re-connects the engine to the gearbox and transmits power to the wheels.

So, in a conventional manual transmission, there is not a continuous flow of power from the engine to the wheels. Instead, power delivery changes from on to off to on during gearshift, causing a phenomenon known as "shift shock" or "torque interrupt." For an unskilled driver, this can result in passengers being thrown forward and back again as gears are changed.
diagram of dual-clutch transmission, 6-speed basic design

A dual-clutch gearbox, by contrast, uses two clutches, but has no clutch pedal. Sophisticated electronics and hydraulics control the clutches, just as they do in a standard automatic transmission. In a DCT, however, the clutches operate independently. One clutch controls the odd gears (first, third, fifth and reverse), while the other controls the even gears (second, fourth and sixth). Using this arrangement, gears can be changed without interrupting the power flow from the engine to the transmission. Sequentially, it works like this:
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är inte kopplingen i sig som tar effekt. Det är quickshiftern som bryter tändningen som snor effekten. Jag misstänker att Honda fixat så quickshiftern går in på kopplingen istället. Bryter man på tändningen så stör man gasväxlingen och man tappar effekt ett tag.

Hmmmmm... det där är ju intressant. Vet du mer om VAD det är som åstakommer denna störning? Tar det tid för gaserna att "komma i ordning" för bästa flöde efter en störning (växling med tillhörand brytande av tändning) eller vad?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jerez 125GP/Moto2.

79014c10.jpg


25322710.jpg


pa892310.jpg


pa892410.jpg


189086_1767671725803_1659483682_31754254_6051422_n.jpg


199605_1769151682801_1659483682_31756768_3230682_n.jpg


190773_1770799003983_1659483682_31759817_7666987_n.jpg


189147_1769275525897_1659483682_31756935_2393443_n.jpg


183090_1769266285666_1659483682_31756914_4621130_n.jpg
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
BSB har kört försäsongstest i Spanien på Cartagena denna veckan.

Tider från dom 5 snabbaste från dagens tester.

1. Tommy Hill Swan Yamaha 1:32.91
2. Michael Laverty Swan Yamaha 1:33.13
3. Joshua Brookes Relentless Suzuki by TAS 1:34.26
4. Shane Byrne HM Plant Honda 1:34.43
5. Ryuichi Kiyonari HM Plant Honda 1:35.61

183790_208359975844055_201904096489643_888958_4794132_n.jpg
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Sista dagens tester på Jerez.

Moto2
Pos No. Rider Bike Time Diff Diff Previous
1 65 Stefan Bradl Kalex 1:42.697
2 93 Marc Márquez Suter 1:42.980 0.283 0.283
3 72 Yuki Takahashi Moriwaki 1:43.338 0.641 0.358
4 12 Thomas Luthi Suter 1:43.435 0.738 0.097
5 3 Simone Corsi FTR 1:43.502 0.805 0.067
6 40 Aleix Espargaro Kalex 1:43.504 0.807 0.002
7 60 Julián Simón Suter 1:43.542 0.845 0.038
8 45 Scott Redding Suter 1:43.565 0.868 0.023
9 51 Michele Pirro Moriwaki 1:43.751 1.054 0.186
10 71 Claudio Corti Suter 1:43.802 1.105 0.051
11 16 Jules Cluzel Suter 1:44.156 1.459 0.354
12 54 Kenan Sofuoglu Suter 1:44.189 1.492 0.033
13 4 Randy Krummenacher Kalex 1:44.203 1.506 0.014
14 76 Max Neukirchner FTR 1:44.211 1.514 0.008
15 38 Bradley Smith Tech 3 1:44.239 1.542 0.028
16 77 Dominque Aegerter Suter 1:44.378 1.681 0.139
17 15 Alex De Angelis Motobi 1:44.394 1.697 0.016
18 29 Andrea Iannone Suter 1:44.494 1.797 0.100
19 21 Xavi Forés Suter 1:44.554 1.857 0.060
20 34 Esteve Rabat FTR 1:44.633 1.936 0.079
21 25 Alex Baldolini Suter 1:44.649 1.952 0.016
22 35 Raffaele de Rosa Moriwaki 1:44.657 1.960 0.008
23 53 Valentin Debise FTR 1:44.699 2.002 0.042
24 9 Kenny Noyes FTR 1:44.717 2.020 0.018
25 36 Mika Kallio Suter 1:44.725 2.028 0.008
26 13 Anthony West MZ 1:44.758 2.061 0.033
27 49 Kev Coghlan FTR 1:44.814 2.117 0.056
28 80 Axel Pons Kalex 1:44.853 2.156 0.039
29 63 Mike DiMeglio Tech 3 1:44.884 2.187 0.031
30 68 Yonny Hernandez FTR 1:44.934 2.237 0.050
31 44 Pol Espargaro FTR 1:44.948 2.251 0.014
32 75 Mattia Pasini FTR 1:45.051 2.354 0.103
33 14 Ratthapark Wilairot FTR 1:45.204 2.507 0.153
34 88 Ricky Cardus Moriwaki 1:45.304 2.607 0.100
35 19 Xavier Simeon Tech 3 1:45.322 2.625 0.018
36 39 Robertino Pietri Suter 1:45.592 2.895 0.270
37 64 Santiago Hernández FTR 1:45.649 2.952 0.057
38 95 Mashel al Naimi Moriwaki 1:46.506 3.809 0.857

125R


Pos No. Rider Bike Time Diff Diff Previous
1 55 Héctor Faubel Aprilia 1:47.443
2 18 Nico Terol Aprilia 1:47.563 0.120 0.120
3 11 Sandro Cortese Aprilia 1:47.835 0.392 0.272
4 94 Jonas Folger Aprilia 1:48.022 0.579 0.187
5 25 Maverick Viñales Aprilia 1:48.294 0.851 0.272
6 44 Miguel Oliveira Aprilia 1:48.306 0.863 0.012
7 7 Efrén Vázquez Derbi 1:48.391 0.948 0.085
8 5 Johan Zarco Derbi 1:48.425 0.982 0.034
9 33 Sergio Gadea Aprilia 1:48.554 1.111 0.129
10 23 Alberto Moncayo Aprilia 1:48.699 1.256 0.145
11 39 Luis Salom Aprilia 1:48.779 1.336 0.080
12 26 Adrián Martín Aprilia 1:49.183 1.740 0.404
13 52 Danny Kent Derbi 1:49.517 2.074 0.334
14 17 Taylor MacKenzie Aprilia 1:49.586 2.143 0.069
15 96 Louis Rossi Aprilia 1:49.612 2.169 0.026
16 15 Simone Grotzkyj Aprilia 1:49.663 2.220 0.051
17 76 Hiroki Ono KTM 1:49.780 2.337 0.117
18 53 Jasper Iwema Aprilia 1:49.839 2.396 0.059
19 31 Niklas Ajo Derbi 1:50.129 2.686 0.290
20 3 Luigi Morciano Aprilia 1:50.335 2.892 0.206
21 99 Danny Webb Mahindra 1:50.617 3.174 0.282
22 84 Jakub Kornfeil Aprilia 1:50.781 3.338 0.164
23 63 Zulfahmi Khairuddin Derbi 1:51.074 3.631 0.293
24 77 Marcel Schrötter Mahindra 1:51.557 4.114 0.483
25 36 Joan Perelló Aprilia 1:52.084 4.641 0.527
26 19 Alessandro Tonucci Aprilia 1:52.579 5.136 0.495
27 12 Daniel Kartheininger KTM 1:52.888 5.445 0.309
28 43 Francesco Mauriello Aprilia 1:53.382 5.939 0.494
29 69 Sarath Kumar Aprilia 1:56.831 9.388 3.449
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
BSB har kört försäsongstest i Spanien på Cartagena denna veckan.

Tider från dom 5 snabbaste från dagens tester.

1. Tommy Hill Swan Yamaha 1:32.91
2. Michael Laverty Swan Yamaha 1:33.13
3. Joshua Brookes Relentless Suzuki by TAS 1:34.26
4. Shane Byrne HM Plant Honda 1:34.43
5. Ryuichi Kiyonari HM Plant Honda 1:35.61

Något om varför HM Plant är så långt efter Swan Yamaha?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Forza Pasini!!

Hård konkurrens i moto 2! Fast #75 Mattia Pasini min favorit från 250cc verkar fått en styrning som suger!! Tycker att "do or die" Pasini förtjänar mer stolpe in nu i sina sköna satsningar :tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Någon som vet när sista MotoGP testet börjar?
På lördag kväll, 18-23 lokal tid.

Något om varför HM Plant är så långt efter Swan Yamaha?
Shakey skrev nyss på Twitter att det var 20-minuters pass och att han bara hann 30 varv på en hel dag. Inte optimalt för pojkarna på den här nivån när det är lite mer än ringrosten som ska borstas bort.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är inte kopplingen i sig som tar effekt. Det är quickshiftern som bryter tändningen som snor effekten. Jag misstänker att Honda fixat så quickshiftern går in på kopplingen istället. Bryter man på tändningen så stör man gasväxlingen och man tappar effekt ett tag.
Eller så har Honda, som redan påpekats, valt en lösning med Xtrac-IGS som håller sig innanför reglerna eftersom den bara har 1 koppling.

Intressant info från Noyes artikel:
"How much is gained by this 'seamless' shifting? An article published today at as.com in Madrid speculates that Honda is using a Zeroshift gearbox and quotes the manufacturer as saying that, on an average of 30 shifts per lap, the saving in time compared to a conventional gearbox would be 0.9 of a second."

Stoner var lite drygt en sekund snabbare än första icke Honda-förare (Spies) på förra testen...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Stoner var lite drygt en sekund snabbare än första icke Honda-förare (Spies) på förra testen...
Klart är att de hittat något hos HRC men viktigt att väga in här är även däcken. SPies och Yamaha hävdade ju bestämt att de var väldigt nära Honda på de däck som gäller till race.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top