Han blev magsjuk av maten på flyget.
Nej.
Honda har förnekat att de använder DCT, Dual Clutch Transmission, som är förbjudet i MotoGP.
Axxexs menar så klart en mindre effektförlust = mer effekt på hjulet.
Men, koppling används väl bara då man avser att minska effekten över transmissionen, således spelar det väl inte någon roll. En koppling i fullt ingrepp äter ju inte någon effekt mer än att den vispar runt olja som blir varm. Är det alltså det som dom gjort om? (mindre vispeffekt alltså)![]()
Det är inte kopplingen i sig som tar effekt. Det är quickshiftern som bryter tändningen som snor effekten. Jag misstänker att Honda fixat så quickshiftern går in på kopplingen istället. Bryter man på tändningen så stör man gasväxlingen och man tappar effekt ett tag.
Intressant - Men en QS bryter väl ca 0,08 sek. Och uppenbart så skulle motorn om den varit på denna tid kunnat uträtta en del arbete istället för att gå idle. Har detta verkligen någon praktisk betydelse (om en raka är 5 sekunder lång med 3 uppväxlingar så är det alltså 0,24/5)? -Ja, såklart, motsvarar ju 5% av tiden som motorn går idle till ingen nytta.
För att detta skall funka så måste man väl då sätta snurr på ett annat svänghjul med full effekt för att lagra upp arbetet, och sen trycka tillbaka ut i transmissionen. Är det något sånt dom gjort?
Den störningen som uppkom i gasväxlingen pga en kort brytning i tändningen kan påverka effekten negativt i 1-2 sek. Då är det dags att växla igen. Så man kör inte så ofta med riktigt full effekt på rakan.
Det är inte kopplingen i sig som tar effekt. Det är quickshiftern som bryter tändningen som snor effekten. Jag misstänker att Honda fixat så quickshiftern går in på kopplingen istället. Bryter man på tändningen så stör man gasväxlingen och man tappar effekt ett tag.
BSB har kört försäsongstest i Spanien på Cartagena denna veckan.
Tider från dom 5 snabbaste från dagens tester.
1. Tommy Hill Swan Yamaha 1:32.91
2. Michael Laverty Swan Yamaha 1:33.13
3. Joshua Brookes Relentless Suzuki by TAS 1:34.26
4. Shane Byrne HM Plant Honda 1:34.43
5. Ryuichi Kiyonari HM Plant Honda 1:35.61
På lördag kväll, 18-23 lokal tid.Någon som vet när sista MotoGP testet börjar?
Shakey skrev nyss på Twitter att det var 20-minuters pass och att han bara hann 30 varv på en hel dag. Inte optimalt för pojkarna på den här nivån när det är lite mer än ringrosten som ska borstas bort.Något om varför HM Plant är så långt efter Swan Yamaha?
Eller så har Honda, som redan påpekats, valt en lösning med Xtrac-IGS som håller sig innanför reglerna eftersom den bara har 1 koppling.Det är inte kopplingen i sig som tar effekt. Det är quickshiftern som bryter tändningen som snor effekten. Jag misstänker att Honda fixat så quickshiftern går in på kopplingen istället. Bryter man på tändningen så stör man gasväxlingen och man tappar effekt ett tag.
Klart är att de hittat något hos HRC men viktigt att väga in här är även däcken. SPies och Yamaha hävdade ju bestämt att de var väldigt nära Honda på de däck som gäller till race.Stoner var lite drygt en sekund snabbare än första icke Honda-förare (Spies) på förra testen...
Svaret får vi på första racetKlart är att de hittat något hos HRC men viktigt att väga in här är även däcken. SPies och Yamaha hävdade ju bestämt att de var väldigt nära Honda på de däck som gäller till race.
Precis.Svaret får vi på första racet![]()
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |