Therudeboy skrev:
Jag vill se dig trimma upp en viper till 900hk för 100.000kr.
orginal ligger en viper på ungefär 450 hk. vi måste alltså dubbla effekten. för att kunna göra det måste vi ladda ungefär 1 bar om vi inte kompsänker motorn. jag skulle gissa på att vi inte behöver göra det eftersom att det är en stor 10 cylindrig motor. skulle gissa på att den kanske ligger på 9:1 i komp eller nått liknande.
vi kan väl börja med ett protec eller haltech sprut. säg 15.000kr
rejäl dump 1500kr
nu vet jag inte alls hur stora spridare det sitter i denna motor, men jag gissar på att det är rätt stora, så vi satsar på att sätta dit en extra rad spridare på insuget. säg 10 *1000 = 10000kr för 10st 900cc spridare.
rör till nytt avgassystem, grenrör och downpipe samt flänsar mot turbo och topp. drar till rejält och säger 4000kr
vi klämmer dit en rejäl lastbilsic. kanske får ge 2000 kr för en sån på skroten.
sen sätter vi dit ett rejält lastbilsagg. kryllar med nya/lätt beggade såna på marknaden. säg 6000kr.
mappning av hela kalaset 10.000kr
summan av detta blir 45800kr
jobbet gör man ju själv såklart.
sen vet ju inte jag om en vipermotor klarar av att höja till dubbla effekten, men det gör den säkert. annars måste man ju hålla på och byta till smidda högkompkolvar och kanske byta stakar och såna grejer. men även om man gör det så ska man nog klara 100.000kr gränsen.
jag har mest bara erfarenhet av bmw bilmotorer och så gott som hela modellprogrammet verkar klara en 100 procentig effektökning utan att man behöver byta delar i motorn.
du måste ju tänka på att vipermotorn har väldigt mycket effekt från början så då blir det ju inte så mycket man måste trimma för att nå 900hk.
sen kan det ju mycket väl hända att vi måste förstärka växellåda, drivaxlar, kardanaxel, diffklump. på bmw brukar drivlinan klara rejäla ökningar men jag vet inte hur det är med vipern. men hur som helst så snackade vi ju om att få 900hk i motorn och det kostar inte alls så mycket som du tror.
om du inte alls tror på mig så gå in på
www.autopower.se och sök efter inlägg från en kille som heter kilander. han har trimmat upp en bmw m5 motor, s38 tror jag den motorn heter, till typ 800hk och 1200nm och han har verkligen inte gjort mycket med den. har man rejäla motorer att utgå ifrån så är det inte så svårt att nå såna effekter som man kan tro.