Viper VS Busa

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Här är tråden som föregick detta race mellan en Busa och en Viper på www.suzukihayabusa.org.
1183 poster på denna tråd, det har varit mycket dividerande om vilken som var snabbast men det var svårt och få någon med en Viper och ställa upp.

http://www.suzukihayabusa.org/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=007195;p=1

Och här är tråden med videon och eftersnacket, både hojåkarna och Viperföraren uttalar sig här.

http://www.suzukihayabusa.org/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=012545

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
Wiseguy skrev:

Och som vanligt så ska det vara någon bilfanatiker som inte inser fakta och tror att hans/hennes bil drar allt.
Tråkigt att se, ännu tråkigare att jag brukade hänga där regelbundet.
:kocko

För att återgå till sakfrågan så tyckte jag givetvis som alla andra att hojarna var något grymt coola! Ljudet....mumma!

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
makalös film tycker jag. så jävla läcker bil och jag älskar dessa 300km/h hojar.

jag tycker att det såg så jävla läckert ut när dom körde första rejset med den trimmade hayabusan och den bara flög ifrån bilen. fy fan så snabb den hayabusan är. det är en sån hoj man vill sitta på när man får snuten efter sig. man kan köra hur lungt som helst ut till motorvägen och sen är det bara att vrida på rullen och några rakor senare är både mc-snutar, saab aeros och helikoptrar efter. ha ha.

sen är det kul att se hur mycket prestanda man får för pengarna när man köper hoj.
en beggad viper kanske man kan få för 400.000kr. sen att trimma den till 900hk så att det håller kostar ju en slant. säg 100.000kr om man använder riktigt fina grejer.
en beggad hayabusa får man väl ge 80.000kr för och sen är det bara att löda.
sen får man inte heller glömma att när man öser fullt drar väl hayabusan kanske 1.2 liter milen eller nått sånt, medans vipern nog kan suga i sig en 20 liter milen vid fullgas skulle jag gissa på

Therudeboy

Guest
bmwjohan skrev:
en beggad viper kanske man kan få för 400.000kr. sen att trimma den till 900hk så att det håller kostar ju en slant. säg 100.000kr om man använder riktigt fina grejer.

Jag vill se dig trimma upp en viper till 900hk för 100.000kr.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Nu är bara frågan,vem tar sig an porsche ägaren som utmanade wiseguy i ett inlägg?

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Therudeboy skrev:

orginal ligger en viper på ungefär 450 hk. vi måste alltså dubbla effekten. för att kunna göra det måste vi ladda ungefär 1 bar om vi inte kompsänker motorn. jag skulle gissa på att vi inte behöver göra det eftersom att det är en stor 10 cylindrig motor. skulle gissa på att den kanske ligger på 9:1 i komp eller nått liknande.

vi kan väl börja med ett protec eller haltech sprut. säg 15.000kr
rejäl dump 1500kr
nu vet jag inte alls hur stora spridare det sitter i denna motor, men jag gissar på att det är rätt stora, så vi satsar på att sätta dit en extra rad spridare på insuget. säg 10 *1000 = 10000kr för 10st 900cc spridare.
rör till nytt avgassystem, grenrör och downpipe samt flänsar mot turbo och topp. drar till rejält och säger 4000kr
vi klämmer dit en rejäl lastbilsic. kanske får ge 2000 kr för en sån på skroten.
sen sätter vi dit ett rejält lastbilsagg. kryllar med nya/lätt beggade såna på marknaden. säg 6000kr.
mappning av hela kalaset 10.000kr
summan av detta blir 45800kr
jobbet gör man ju själv såklart.

sen vet ju inte jag om en vipermotor klarar av att höja till dubbla effekten, men det gör den säkert. annars måste man ju hålla på och byta till smidda högkompkolvar och kanske byta stakar och såna grejer. men även om man gör det så ska man nog klara 100.000kr gränsen.
jag har mest bara erfarenhet av bmw bilmotorer och så gott som hela modellprogrammet verkar klara en 100 procentig effektökning utan att man behöver byta delar i motorn.
du måste ju tänka på att vipermotorn har väldigt mycket effekt från början så då blir det ju inte så mycket man måste trimma för att nå 900hk.

sen kan det ju mycket väl hända att vi måste förstärka växellåda, drivaxlar, kardanaxel, diffklump. på bmw brukar drivlinan klara rejäla ökningar men jag vet inte hur det är med vipern. men hur som helst så snackade vi ju om att få 900hk i motorn och det kostar inte alls så mycket som du tror.

om du inte alls tror på mig så gå in på www.autopower.se och sök efter inlägg från en kille som heter kilander. han har trimmat upp en bmw m5 motor, s38 tror jag den motorn heter, till typ 800hk och 1200nm och han har verkligen inte gjort mycket med den. har man rejäla motorer att utgå ifrån så är det inte så svårt att nå såna effekter som man kan tro.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Marsipulami skrev:
Hmmm... Vet inte vart du vill komma, men sådana som du gör ju också att vi får det ryktet som vi får samt att du är farlig i trafiken. Spelar ingen roll hur duktig du är, den du möter kanske inte är lika duktig. :kocko

Lite moralkänsla har du väl? :dummer

det jag var ute efter är att ifall man har en så pass snabb hoj kan man dra snuten på ett mycket mindre riskabelt sätt.

nej det verkar som att jag inte har någon moral alls i trafiken.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Therudeboy skrev:

Det skulle jag också vilja se, de brukar ju redan i originalskick spruta diverse motordelar omkring sig, så man får nog byta en del om man ska vässa.

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
viper motorn är inte gjord för hög litereffekt, det är ju faktiskt en lastbils motor i grunden, så du lär nog få lägga bra mycket mer än 100000:- för 900hk.
V8or är billiga att tillverka pga. att dom har större toleranser.

Viper: 56 hk/liter
tex en vanlig 2liters motor som kan sitta i vilken personbil som helst har högre litereffekt säg en 2l på 140hk har 70 hk/liter

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Messiah skrev:
viper motorn är inte gjord för hög litereffekt, det är ju faktiskt en lastbils motor i grunden, så du lär nog få lägga bra mycket mer än 100000:- för 900hk.
V8or är billiga att tillverka pga. att dom har större toleranser.

Viper: 56 hk/liter
tex en vanlig 2liters motor som kan sitta i vilken personbil som helst har högre litereffekt säg en 2l på 140hk har 70 hk/liter

jo men det var ju just för att vipern har så låg litereffekt som jag tänkte att då borde den klara 1 bar ganska bra. den kan ju hända att det funkar om man svarvar ner kolvarna lite, tar ur förbränningsrummet lite och o-ringar blocket. hur som helst så har jag inte en aning om vipermotorer. jag vet bara tex att bmw's motorer är det absolut inga större problem att dubbla effekten på utan att man behöver byta saker i motorn.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
gladh skrev:
Sköna leksaker presenterat presenterade på ett outhärdligt trist sätt. Och om att vara svensk innebär att ha någon sinne för estetik så är jag glad för att vara "typisk svensk".

gladh
Jag håller med, den va lite seg att kika på, nerklippt till 5-6 minuter och snabbare växlingar mellan olika kamerasekvenser så blir den roligare att se på, fett med pisk får bilen iaf :D

Marsipulami

Guest
Holger skrev:
Nu är bara frågan,vem tar sig an porsche ägaren som utmanade wiseguy i ett inlägg?

Vad skulle det vara för Porsche? Jag hade problem med den som jag nämnt i tidigare tråd...

Grym film i alla fall.... :tummenupp

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Härlig film!!!Vingen på Vipern var inte snygg alls.Undrar hur mycke flis viper-killen lagt på bilen?Kawan var helt ok!

Marsipulami

Guest
jontemorrum skrev:
Härlig film!!!Vingen på Vipern var inte snygg alls.Undrar hur mycke flis viper-killen lagt på bilen?Kawan var helt ok!

Vi kan nog vara överens om att det är en hel del pengar :D

Tänk om det varit lika fint väder här i lilla Sverige också så man kan komma ut på hojen. Nästa vecka blir det ju att köra ny Busa :banana

wox

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
R1-99:a Hyper SÅLD !! GSXR 02:an SÅLD !!
Ja jag säger som några andra SATAN i GATAN :yoparty

den skulle jag inte säga nej till att få göra staden osäker med :D

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
No1 skrev:
Har i dag gort upp med en Supra turbo som har 850hk+ om att köra i från 100km/h upp till 300km/h++ för att se vad som händer mellan bil och mc i dessa farter!!! :skrämd

Så nu är det bara att slå vad om utgången!!! :D

1800kg/850hk+ i en stoooooooor motor vs 2450kg/450hk+++ i en liiiiiiten motor:Bugar

No1...

Ps! Och självklart hamnar detta i en MYCKET speciell film!!! :banana Ds!

Jag antar att du menar 245 kg? :confused: 2,4 ton låter mycket för en busa

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM