Virago 1100 -96 dör efter några minuter på högre varv.

thomten

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2021
Hoj
intruder 1400
Som rubriken lyder så dör hojen efter ett litet tag på högre varv typ 4-5k. Den startar lätt och går bra i övrigt. Stark och lättstartad.
Det är samma symptom som soppatorsk.

Det jag har gjort är:
Har tagit isär förgasarna, rengjort och blåst munstycken. Justerat flottörnivån, bytt nålventiler mm.
Har testat att köra med tanklocket öppet för att utesluta vakuum i tanken.
Bytt soppafilter.
Konstaterat att soppapumpen fungerar.

vad tycker ni att jag ska kika på nu?

hur fungerar soppakranen på styret? kan det vara den som spökar?
 

74anders

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2024
Hoj
Suzuki Rf600R
Hej har liknande problem! Köpt den ombyggd och har tydligt gått perfekt innan men nu är det så att den dör efter ca 5 minuter. Den gick även dåligt, varvade inte men provade tejpa över en del av ytan på det öppna luftfiltret och efter när jag provade varvade den ut bra!

Den dör och innan så blir tomgången lägre o lägre. Bryter jag strömen och sätter på igen så startar den direkt.


Ingen gammal bensin i!
Nåt tips? = )
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hej har liknande problem! Köpt den ombyggd och har tydligt gått perfekt innan men nu är det så att den dör efter ca 5 minuter. Den gick även dåligt, varvade inte men provade tejpa över en del av ytan på det öppna luftfiltret och efter när jag provade varvade den ut bra!

Den dör och innan så blir tomgången lägre o lägre. Bryter jag strömen och sätter på igen så startar den direkt.


Ingen gammal bensin i!
Nåt tips? = )
Igensatt bränslefilter, dålig bränsleslang, inte modifierad för öppna filter.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hej har liknande problem! Köpt den ombyggd och har tydligt gått perfekt innan men nu är det så att den dör efter ca 5 minuter. Den gick även dåligt, varvade inte men provade tejpa över en del av ytan på det öppna luftfiltret och efter när jag provade varvade den ut bra!

Den dör och innan så blir tomgången lägre o lägre. Bryter jag strömen och sätter på igen så startar den direkt.


Ingen gammal bensin i!
Nåt tips? = )
Vaddå tydligt gått perfekt innan?
Samma hoj som i trådstarten eller i din profil?
Som gundj sa, plus ev vatten i soppan, skit i tanken, filtret runt soppakranen inne i tanken.
Något veck på soppa- eller vacuumslang.
Beroende på hoj mm, öppna dräneringsskruvarna på dina 2-4 förgasare och sätt kranen i läge Pri och kolla om det rinner tillräckligt. En slang och petflaska är bra. Kör en förgasare i taget. Kolla om det är vatten i soppan som kommer ut.
 

74anders

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2024
Hoj
Suzuki Rf600R
Vaddå tydligt gått perfekt innan?
Samma hoj som i trådstarten eller i din profil?
Som gundj sa, plus ev vatten i soppan, skit i tanken, filtret runt soppakranen inne i tanken.
Något veck på soppa- eller vacuumslang.
Beroende på hoj mm, öppna dräneringsskruvarna på dina 2-4 förgasare och sätt kranen i läge Pri och kolla om det rinner tillräckligt. En slang och petflaska är bra. Kör en förgasare i taget. Kolla om det är vatten i soppan som kommer ut.
Yamaha Virago 1100 1996.
Skulle den gå bra i början då om soppan är skit?? Låter skumt..
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tycker det kan variera. Körde med kass tändspole i tropiskt klimat (Västra Mexiko) och ibland funkade den, ibland inte. Till sist funkade den inte alls. Bytte och allt funkade finfint sen. Men det var ju på en bil. Men man tycker ju att motor som motor. Eller?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Yamaha Virago 1100 1996.
Skulle den gå bra i början då om soppan är skit?? Låter skumt..
Dåligt flöde, det räcker för att fylla flottörhusen på tomgång och låga varv men inte i högre fart. När du stannar fylls flottörhusen igen.
Andas genom ett sugrör och spring 100 meter. Det går bra i början…
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top