Virago, Savage, Eliminator

22Ti

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Z1000 J2 -82
Nybörjare och ska skaffa första hojen. Eftersom jag ännu inte är 21 så blir det ett begränsat tungt MC kort. = max 25 kw effekt på hojen.

Nu står det mellan 3 motorcyklar (och nej vill inte ha en sporthoj...än ;)

Yamaha XV 250 Virago -90:
*Pris: ~12 000-18 000
*effekt 16kw:22Hk
*Kjedjedriven
*V2
*air-cooled motor
*4-takt

Kawasaki EL250 -91:
*Pris: ~14 000-18 000
*effekt 18kw:27Hk
*Kjedjedriven
*twin
*radiotorkyld
*4-takt

Suzuki 650 Savage -95:
*Pris: ~12 000-20 000
*effekt 23kw:31Hk
*Rämdrift (tack för korrektionen Esquire)
*"vanlig" encylindrig motor
*air-cooled motor
*4-takt

Det står mellan dessa. Skulle uppskatta tips,förslag och erfarenheter.
Körglädje? Omkörning? Ljud? Känsla? Vägghållning? Acceleration? Hastighet?
Uppskattas även om ni tipsar om andra glidare på max 25kW under 20 000 kr.

Tack för hjälpen
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det här är inte riktigt rätt forum för att fråga om de där hojarna.

Stirra dig inte blind på 25kw. Du kan ju strypa vilken hoj du vill till 25kw.

Acceleration, väghållning, hastighet etc i de där hojarna är inte mycket bättre än en Suzuki K50 -82. Kolla iställen på en Kawasaki ER-5. Priset på en sån börjar på strax under 20k och den ger minst dubbelt så mycket körglädje jämfört med en Virago 250.

Och en Savage 650 har remdrift, inte kardandrift.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tycker också att strypt kawa ER 5, Honda CB 500 eller Suzuki GS 500 är bättre

Om du sedan har planer att skaffa en sporthoj, så ger dessa hojar mycket mer sporthojskänsla än dina förslag. Även körställingen liknar mer än sporthoj.

Dessa småglidare har ofta en väldigt konstig sittställning om du inte är väldigt kort. Sedan är dom inget ha, för att förbereda dig för en "sporthojskarriär".

Det som är viktigt att träna innan sporthojen är broms och kurvteknik. Det inget som funkar bra på en liten glidare.

Strypsatser finns att köpa till dom flesta modeller Bl.a MC-kompaniet i Väring har sådana satser klara med papper för besiktning.

Det är bara mina åsikter.

m.v.h
Tobbe
 

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Ort
.
Hoj
Lilla Råttan
Inte en Savage, nej. Den är utomordentligt trött och en väldigt tråkig hoj. Jag vet jag köpte en som första hoj, tyckte att den var lagom låg och liten, ofarliga alltså. Hade den en säsong och hade ledsnat på den redan efter en halv.
 

22Ti

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Z1000 J2 -82
Det här är inte riktigt rätt forum för att fråga om de där hojarna.

Håller inte med. Tycker detta forum är mycket bra ställe att fråga på...eftersom ni har mängder med erfarenheter speciellt tekniska då ni kör sporthojar. Kör själv en Supra så jag vet att man kan det lilla extra när det kommer till sportfordon :p
Förutom det finns det massor med användbar information för ALLA hojåkar (säkerhet, tips mm) och jag är glad över att vara medlem här :)

Stirra dig inte blind på 25kw. Du kan ju strypa vilken hoj du vill till 25kw.

Den här säsongen blir det "bara" körning i max 2 månader (har goda skäll till det, nej vill inte tala om varför) så en glidare passar mig alldeleds utmärkt för tillfället då jag helt enkelt vill åka runt och njuta av det Svenska landskapet.

Strypning är inte aktuellt då jag vill ut och åka så snabbt som möjligt och inte srula med MC transport hem, till verkstad, på med strypningar, hem igen och sedan till besiktning. Vill åka en del i år (tycker jag har förkännat det:näsblod ) och vill inte åka dit för olovlig körning då jag tar kortet denna säsongen.


Tycker att det blir för mycket hets mellan så kallade "glidare" och "sporthojare(är det ens ett ord:tungan)"
MC åkare som MC åkare, vi borde stödja varandra mer. (nej jag refererar inte till Esquire eller någon speciell person, bara allmänt)

Till Titania:
Är det så att den accelererar trött eller? Har ju mer kraft än Viragon men viragons v-twin kanske helt enkelt är bättre ändå?
 
Last edited:

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Att njuta på en glidare är nog tyvärr något man bara gör i reklamen, sen brottas man med den!

Suzuki Savage har väl rykte om sig att vara det tröttaste och segkördaste som har tillverkats!

Det är inte så att det är någon hets mot glidare här, men om du tittar på hur en glidare och en sporthoj är konstruerade så förstår du nog snart att glidaren är gjord för att stå på garageuppfarter och bli tvättade, i värsta fall köras på raka vägar utan hinder! Sen att de i vissas ögon ser fräcka ut och låter gott är ju liksom inget att diskutera, det är ju personligt!!

Har du funderat på en BMW R850R eller en BMW F650 Funduro?

Riktiga kanonhojar enligt mig som BMW-Nisse i kraftig minoritet här:tummenupp

Det finns dessutom färdiga strypsatser till 25 KW till båda från BMW att köpa! Bara att visa papperet och besikta!Första gen. R850R
Andra gen. R850R
F650 Funduro
Fast det kanske är mer pengar än du tänkt dig?

Isåfall en landsvägsjapanare från sent -80 till tidit -90!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Dessa småhojar (250cc) är inte ens godkända som uppkörningshojar för mellan klass körkort (min 375 cc). Skälet till detta är att dom ofta är 125 cc hojar med större cylindervolym. (samma Chassie). Motoreffekten är t.o.m. mindre än en ostrypt 125 cc.

Om du sedan skall gå till sporthoj typ 600 -1000 cc blir skillnaden i körprestanda alldeles för stor.

Att du sedan inte får några bra råd om glidare beror på att folk på sporthoj inte har någon större erfarenhet eller intresse av dessa.

Många här kör även på bana ibland. (även jag). :) och då är en glidare värdelös

mitt råd
alt 1 Välj en liten glidare om har tänkt inleda en "glidarbana"
alt 2 Välj en ER 5 ,GS500 1990 - om du skall börja och köra sporthoj senare. Dessa hojar är ofta redan strypta av föregående ägare.

alt 2 är ett utmärkt alternativ att använda om vill gå några broms kurv kurser i SMC regi. Det är något som jag verkligen kan rekommendera att du gör innan den "stora sporthojen"

alt 1 med tanke på ditt bilval tror jag att du blir djupt besviken på dessa mediokra småmonster. Det som du skrev om prestanda, omkörningsprestanda och körkänsla m.m. är något som knappast existerar i dessa hojar. Definitivt finns det ingen som helst "glidar känsla". Detta upplever du först på 800 -900 cc hojar.


Jag tror du får bättre råd om småglidare på en moppehemsida än på sporthoj
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tycker savagen är en trevlig hoj.
För kortväxta tjejer som inte har bråttom.
Har rekomenderat en sådan till min syster.
Största felet är ljuddämparen som tar i aldeles för tidigt.
Bör bytas.
 

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten
Den här säsongen blir det "bara" körning i max 2 månader (har goda skäll till det, nej vill inte tala om varför) så en glidare passar mig alldeleds utmärkt för tillfället då jag helt enkelt vill åka runt och njuta av det Svenska landskapet.

Nu kör jag inte själv sporthoj men jag tycker att de ovanstående har en poäng i vad de skriver. Men om det bara skall köras i två månader så hade jag satsat på en hoj som jag hade fått tillbaka pengarna på...

Av de tre hojarna så hade jag aldrig köpt någon av dem.
Jag tycker att de är skitfula. Hellre en landsvägsjaps från 80-talet, en 250 vespa eller tillochmed vilken 125:a som helst (inte yamaha dt dock).
 

Grottmongot

grottmongot
Gick med
25 May 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Kawasaki gpx 1987,Suzuki ts 125 81,Mille r 02.
Köp suckan isåfall. Minst fel på den, men jag håller i sak med de flesta andra här, skulle nog ha roligare på min ts 125:a!!!!
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Mest cykel för pengarna blir nog en savage. I stort sett samma motor som sitter i dr 650, så den är beprövad o tål stryk. Har du några som helst plane rpå att ta passagerare så lär det behövas den där extra lilla kraften. Kört savage tidigare, samt ett gäng mindre paralell o v twin 250, o skillnaden är som natt o dag. Sen lär den större cyklen vara mer lättsåld när du ska gå vidare. Ingen vill ha en 250 i kubikfixerade sverige.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Av dessa tre, utan att blanda in andra oavsett vad jag skulle vilja, rekommenderar jag Eliminator. Tvärs emot Webgringo... :) Han har rätt i att det är samma stånka som i DR, men den är mer än lovligt trött över 80 km/h i Savage-versionen. Kawasakin är den modernaste konstruktionen och bör vara den som är roligast att faktiskt KÖRA. Viragon är förvånansvärt bra i chassiet men hopplöst föråldrad som konstruktion och 250'n är inte bra. Liksom Savage, som förresten saknar bromsar värda namnet.

Huruvida nån av dem går att sälja vidare sen spekulerar jag inte i. Den enda skulle isf konstigt nog vara Savage...
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hojarna som jag rekommenderde har en naturlig andrahandsmarknad eftersom dom ofta köps av nybörjare som övningskör. Dom andra glidarhojarna har tyvärr inget sådant användningsområde och blir troligtvis mycket svårsålda när du tröttnat.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Han har rätt i att det är samma stånka som i DR
Helt säker på det?

En Savage har en 652cc motor med 94mm borr och 94mm slag. De äldre DR 650 har en 640cc motor med 95mm borr och 90,4mm slag medan de nyare DR 650 har en 644cc motor med 100mm borr och 82mm slag (och DR 600 har 94mm borr och 85mm slag). Inte ens en DR 800 har lika mycket slaglängd som en Savage.

Dessutom så har Savage lägre kompression, färre hästkrafter och saknar oljekylning. Plus att en DR 650 har en mera framåtlutad motor där avgasröret kommer ut på andra sidan (på DR 650 går avgasröret ut på hojens vänstra sida och på Savage så går avgasröret ut på hojens högra sida).
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Jag kör båda typerna av hoj. Sporttouring och custom, dom har var för sig sin tjusning.
Savage är ganska trött, tror du tröttnar efter någon månad om du inte funderar på att göra om den. Det går det att få den hyfsat pigg och få bättre väghållning. Det kräver lite teknikst kunnande och en hel del skruvande.

Viragon kan vara en bra förstahoj eftersom den går lätt att byta bort. Många (tjejer ) tror jag resonerar nog som du och kan därför tänka sig en Virago som snabbt byts bort inför nästa säsong. Finns nackdelar med det eftersom den kan ha haft flera ägare och du måste kolla skicket noga.

Kawan vet jag inget om men jag tvivlar på att den är bättre än de andra.

Det finns flera landsvägshojar runt 500 cc som är lika billiga och har bättre väghållning/prestanda än dom du tittat på.

Jag hade inte valt någon av de du skriver om.

//Kenta
 

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Wonderland
Hoj
GSX-R 750
En kompis till mig åkte savage, och själv köpte jag mig en virago 535, som jag då tyckte var tillräckligt stor och trodde att den hade mer kraft än vad jag behövde. Kompisen härdade ut en 1/2 säsong på sin, jag två veckor längre.

Blir snabbt tråkigt med hojar som knappt går att hålla motorvägsfart på, och då hjälper det inte att dom "nästan" ser ut som dom lite större hojarna...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Upprätt körställning är att föredra som nybörjare, det är både lättkört och bekvämt.
Att sitta bakåtlutat som på en glidare gör att man får sämre kontakt med hojen och inte kan styra lika effektivt. Dessutom är det inte speciellt snällt mot ryggen.
Att sitta framåtlutad som på en sporthoj är inte heller någon hit om man inte verkligen ska köra fort.
Att sen sitta på en hoj som har markant sämre acceleration än en normal familjebil är rent läskigt, man behöver kunna flytta på sig när bilarna blir närgångna.

http://www.blocket.se/vi/16537311.htm?ca=23_10_s
http://www.blocket.se/vi/16449645.htm?ca=23_10_s
http://www.blocket.se/vi/16643450.htm?ca=23_10_s
http://www.blocket.se/vi/16620498.htm?ca=23_10_s
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
"Kör själv en Supra så jag vet att man kan det lilla extra när det kommer till sportfordon :p "

Du kör en supra och ska köpa en glidare?
Är inte det lite som att byta från supran till en EPA-traktor? ;D
Köp nån streethoj typ er6, hornet, fz6 eller dyligt, dom brukar ofta gå att hitta färdigstrypta på blocket.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top