Virago, Savage, Eliminator

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08

22Ti

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Z1000 J2 -82
Har faktiskt tänkt på Suzuki GSX 400 E (25kW) och kan se mig själv köra den. Är ju renoverad och allt! Ska nog prova både den och virago och se vilken jag trivs med. Tills nu har jag bara kört en minsk och en kawasaki ltd (körskola), båda med ganska upprätt ställning (nästan glidaraktig) och jag kände på kawasakin att jag lutade tillbaka självmant = kändes riktigt skönt!

"Kör själv en Supra så jag vet att man kan det lilla extra när det kommer till sportfordon :p "

Du kör en supra och ska köpa en glidare?
Är inte det lite som att byta från supran till en EPA-traktor? ;D
Köp nån streethoj typ er6, hornet, fz6 eller dyligt, dom brukar ofta gå att hitta färdigstrypta på blocket.

Den är så j*vla snabb! Om jag kör om någon är det redan på tok för mycket. Körde om en traktor i 2:a växel, var redan uppe i över ....:tungan. Händer varje gång, man accelererar och sendan är det på med bromsarna så snuten inte tar en. Jä*ligt skönt men min kära supra hör hemma i tyskland på autobahn:pannkyss.
Farsan blev tagen när han i supran och en porshe körde om en annan bil. Porshen framför svängde snabbt höger, farsan hamnade i famnen på polisen längre fram:tungan

En sak jag märkt med sportbilar är att alla andra hetsar en och vill tävla, vid rödljus, omkörningar. Jag vet att jag inte inbillar mig eftersom jag har kört en hel del bilar från micra tiill anglia till galant och bara med supran händer detta.:D
Är detta ett faktum för hojåkare också??:va
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
På en en hoj är det inte roligt att ha dåliga bromsar och en toppfart som är runt 110-120 km/h på plan mark. T.ex en omkörning av ett lastbils eller husvagnsekipage blir ett äventyr, speciellt om det lutar lite uppför.
GSX400 är en bra hoj men det är en 80 talshoj. Hojarna från 90 talet och framåt har generellt bättre chassie och bromsar. Motorefffekten orginal spelar mindre roll då den ändå är strypt.
 
Last edited:

22Ti

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Z1000 J2 -82
På en en hoj är det inte roligt ha dåliga bromsar och en toppfart som är runt 110-120 km/h på plan mark. T.ex en omkörning av ett lastbils eller husvagnsekipage blir ett äventyr, speciellt om det lutar lite uppför.
GSX400 är en bra hoj men det 80 talshoj. Hojarna från 90 talet och framåt har generellt bättre chassie och bromsar. Motorefffekten orginal spelar mindre roll då den ändå är strypt.

Vilken hoj hade dåliga bromsar och toppfart 120km/h?

Hur är accelerationen på en strypt Suzuki GSX 400 E? Inga problem med omkörningar?
 

22Ti

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Z1000 J2 -82
De tre glidare du listade i ditt första inlägg ungefär.

GSX då? Tänkte kanske gå till min originalplan och köpa en touring tills jag får obegränsad kk och sen köpa en större MC. Kommer säkert bli lättare att sälja ändå.:yoparty


Hur är en Honda CM 400 custom (strypt) jämfört med GSX. Piggare? Håller bättre? Gillar skarpt det lilla ryggstödet på hondan.:)
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
När vi snackar tidiga 80 talshojar, så finns även Honda CB 400 N som är en fin hoj. På dessa gamla hojar är mestadels skicket som avgör vilken hoj som är bäst.
Har den stått avställd dom senaste åren är stor risk att t.ex däcken är gamla och bör bytas även fast dom ej är utslitna. 10 år gamla och torra däck är ingen rolig upplevelse även med godkänt mönsterdjup.

Men ER 5, CB 500, GS500 från 90 talet är betydligt bättre konstruktioner. Priset blir något högre. Dessa hojar är populära vid privat övningskörning, så dom bör vara lätta att sälja utan stora förluster. jag tror att du blir nöjd om du väljer någon av dessa.

Dom föreslagna Kawasaki ER6N, Honda Hornet CB 600, Honda CBF 600 är kanonfina MC som tyvärr ligger i pris från 40000 kr och uppåt. Dom spelar i en helt annan "division" än t.ex ER 5.

Nu tycker jag att valet är ditt. Det finns inte mycket mer att säga om billiga småhojar.
 
Last edited:

22Ti

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Z1000 J2 -82
Har även hittat en honda 750f tidigt 80-tal. Är strypt på pappret men inte i verkligheten. Vad tycks om den? bättre än GSX 400?
Om jag köper den vill jag sätta på strypningarna innan jag drar hem med den, ska köra den en bra bit och vill inte riskera ett nytt kk.

Hur sätter man på strypningar (antar det är insugsbrickor), några bilder hade varit kanon eller länk till topic här på sporthoj med bilder på detta.:gnissla
Är det mycket jobb, hur lång tid tar det och kan det göras på plats snabbt?

Angående småhojar tycker jag inte att en 400 cc är en liten hoj (och ovannämd 750 heller) :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har även hittat en honda 750f tidigt 80-tal. Är strypt på pappret men inte i verkligheten. Vad tycks om den? bättre än GSX 400?
Om jag köper den vill jag sätta på strypningarna innan jag drar hem med den, ska köra den en bra bit och vill inte riskera ett nytt kk.

Hur sätter man på strypningar (antar det är insugsbrickor), några bilder hade varit kanon eller länk till topic här på sporthoj med bilder på detta.:gnissla
Är det mycket jobb, hur lång tid tar det och kan det göras på plats snabbt?

Angående småhojar tycker jag inte att en 400 cc är en liten hoj (och ovannämd 750 heller) :)
Tycker om gamla CBXXXF.
Men bra är dom inte.
På något.

Trodde att du var kortväxt, emedan du sökte glidare.
Är du normalväxt, nybörjare och tänker köra strypt, så skulle jag rekomendera en off-roadmodell.
När effekten är begränsad så kan man lika gärna satsa på en lätt hoj med så mycket vridmoment som möjligt.
Dessutom lär man sig betydligt mer på grus och i terrängen än på gata.
Bekväma i rimliga farter.
Glidare är bara bekväma en liten stund i låg till stillastående fart.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Att montera 4 st insugningsbrickor är nog lite pyssel. Gissar att tanken behöver tas av och att bryggan med förgasarna kan behöva lossas. Ställ gärna den frågan i teknik och mekforumet så får du säkert svar ifrån någon som gjort det.

Slutligen passar Skrotnisses åsikt om CB750 passar in på många tidiga 80 talshojar från bl.a Japan.

Många av dessa hojar har klena bromsar och framgafflar m.m. som du knappt hittar på en modern offroad/motard EU-moped.

Dessa MC är inget för en nybörjare som har behov av konskventa och säkra vägegenskaper.

Att många här rekommenderar hojar typ ER 6, Hornet m.fl. beror bara till en del på motor prestanda. Dom viktigaste egenskaperna hos dessa nakenhojar är väghållning på krokiga vägar och bromsprestanda. För uppnå detta krävs bra chassie och bra hjulupphängning såsom bra framgafflar, stabila baksvingar och bra stötdämpar-fjädrings komponenter. Detta är egenskaper som kommer väl till pass, även i lagliga farter.

För en hoj som går med bottnad fjädring vid lite tuffare körning är ingen säker MC. (lätt att hjulen släpper väggreppet)

Slutligen hur lång är du och vad väger du.
Speciellt längden kan göra vissa MC olämpliga
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top