Virus eller grafikkortshaveri? Hjälp

falo

Hojen som klädhängare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hade en gammal FZ600, drömmer om en monster när barnen är lite större.
Hej

Datorn fick vid sedvanligt slösurfande helt plötsligt massa streck över hela skärmen och hängde sig.
Den går nu enbart att starta i felsäkert läge och strecken är kvar.
Vid uppstart är det uppskattningsvis 20 st mörkgröna vertikala streck över skärmen, nu i drift är det kanske 50 st smala ljusgröna knappt synbara streck.

Jag har uppdaterat och kört både antivirus och spyware men utan resultat samt kollar igenom vilka processer som körs men dom verkar vara ok.
Förutsatt att man skall ha 5 st svchost.exe men det tror jag.

Någon som har några hjälpande tips??

Jag har en recovery cd som följde med i köpet men vill helst ta den som sista utväg.

Tack som tusan på förhand!

Edit: Systemets vänteprocess går på högvarv, tar nästan all processorkraft.
 
Last edited:

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Sådär hände mitt grafikkort när det pajjade...det fungerade såpass att jag kunde surfa, men inte spela något :gnissla
Jädra ATI kort...
 

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Huddinge
Hoj
Xt660
falo skrev:
Hej

Datorn fick vid sedvanligt slösurfande helt plötsligt massa streck över hela skärmen och hängde sig.
Den går nu enbart att starta i felsäkert läge och strecken är kvar.
Vid uppstart är det uppskattningsvis 20 st mörkgröna vertikala streck över skärmen, nu i drift är det kanske 50 st smala ljusgröna knappt synbara streck.

Jag har uppdaterat och kört både antivirus och spyware men utan resultat samt kollar igenom vilka processer som körs men dom verkar vara ok.
Förutsatt att man skall ha 5 st svchost.exe men det tror jag.

Någon som har några hjälpande tips??

Jag har en recovery cd som följde med i köpet men vill helst ta den som sista utväg.

Tack som tusan på förhand!

Edit: Systemets vänteprocess går på högvarv, tar nästan all processorkraft.

Svchost.exe är en helt normal process, ditt kort har pajat :död även om det kan va tungt att inse det.
 

-Freddy-

Guest
Grafikkort pajjar inte bara så där helt plötsligt, har aldrig haft hårdvara som pajar utan vidare.

Kolla om antingen fläkten på kortet slutat snurra, eller om du har glapp mellan moderbort/grafikkort, prova rucka på kontakten till kortet och på andra ändan dvs skärmen.

Om inget funkar så prova med en annan skärm och sen annat grafikkort om du har möjlighet.

Mjukvara i form av virus etc kan du utesluta, och du behöver heller inte installera om windows.

Jag antar att du inte överklockat kortet med powerstrip etc, ger samma resultat om man går för långt men det är aldrig skadligt.
 
Last edited:

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R eller Motard ?
falo skrev:
Edit: Systemets vänteprocess går på högvarv, tar nästan all processorkraft.

vänteprocess är ledig processortid, desto högre desto bättre

vill du vara extra säker så testa skärmen på annan dator så inte den pajat, har 2 trasiga TFT här
 

falo

Hojen som klädhängare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hade en gammal FZ600, drömmer om en monster när barnen är lite större.
Tack för svaren!

Jag är på jobbet nu men skall kolla efter glapp och fläktfunktion när jag kommer hem.

Annan skärm eller grafikkort har jag ej tillgång till.

Om det nu är kass, vad rekomenderar ni för nytt kort?

Det är för övrigt en HP zd7000 någonting jag har, alltså en bärbar rackare.

Borde det inte vara någon form av garanti på sånt här, jag har inte haft den i två år än. ??
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Freddy82 skrev:
Grafikkort pajjar inte bara så där helt plötsligt, har aldrig haft hårdvara som pajar utan vidare.

Det gör de visst det, mitt grafikort kajkade ur utan någon som helst anledning. hade inte överklockat det eller modifierat det på nåt annat sätt, fläkten funkade o kylflänsarna rena. För att återgå till topic så fick jag exakt samma symptom som Falo. Bara att köpa nytt tyvärr.
 

-Freddy-

Guest
falo skrev:
Det är för övrigt en HP zd7000 någonting jag har, alltså en bärbar rackare.

Borde det inte vara någon form av garanti på sånt här, jag har inte haft den i två år än. ??

Jasså du har en bärbar, då ska du INTE öppna den för då försvinner garantin. Lämna in på garantin (all elektronik är på 2år)

Du kan ju ta ut hårddisken före, det borde gå utan att skruva.

Thermal skrev:
Det gör de visst det, mitt grafikort kajkade ur utan någon som helst anledning. hade inte överklockat det eller modifierat det på nåt annat sätt, fläkten funkade o kylflänsarna rena. För att återgå till topic så fick jag exakt samma symptom som Falo. Bara att köpa nytt tyvärr.

Var det också en bärbar?
 
Last edited:

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
falo skrev:
Hej

Datorn fick vid sedvanligt slösurfande helt plötsligt massa streck över hela skärmen och hängde sig.
Den går nu enbart att starta i felsäkert läge och strecken är kvar.
Vid uppstart är det uppskattningsvis 20 st mörkgröna vertikala streck över skärmen, nu i drift är det kanske 50 st smala ljusgröna knappt synbara streck.

Jag har uppdaterat och kört både antivirus och spyware men utan resultat samt kollar igenom vilka processer som körs men dom verkar vara ok.
Förutsatt att man skall ha 5 st svchost.exe men det tror jag.

Någon som har några hjälpande tips??

Jag har en recovery cd som följde med i köpet men vill helst ta den som sista utväg.

Tack som tusan på förhand!

Edit: Systemets vänteprocess går på högvarv, tar nästan all processorkraft.
uppdatera drivrutinerna så funkar det troligen igen. är det samma fel så avinstallera kortet och ominstallera det igen. funkar inte det köp ett nytt kort för 500...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top