Virus på ingång till XP?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Datorn har börjat krångla utan att ha ändrat något de senaste 5-6 dagarna, och nyss startade den om helt utan förvarning, blixtsnabbt gick det också.
Kör utan virusprogram då de gör mer skada än nytta för mig och har uppdaterat halvhyffsat. Inte installerat något konstigt nyligen heller.
Nån mer som det krånglar utan förvarning för?
Servicepack2, är det något som fortfarande strular för folk?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Dee_cati skrev:
Kör utan virusprogram då de gör mer skada än nytta för mig och har uppdaterat halvhyffsat. Inte installerat något konstigt nyligen heller.
Servicepack2, är det något som fortfarande strular för folk?

Det tar ungefär 7 - 20 sekunder för en dator med windows kopplad till internet att bli smittad av virus. Kan du utveckla hur antivirusprogrammen gör mer skada än nytta? Beror det på sk fildelningsprogram? Jag rekommenderar F-secures Internet security som innehåller brandvägg och AntiVirus i kombination med något program av typ ad-aware.
XP SP2 har hittills inte visat sig på styva linan så vänta gärna ett slag till med den.
 

Skorpan

Guest
Dee_cati skrev:
Datorn har börjat krångla utan att ha ändrat något de senaste 5-6 dagarna, och nyss startade den om helt utan förvarning, blixtsnabbt gick det också.
Kör utan virusprogram då de gör mer skada än nytta för mig och har uppdaterat halvhyffsat. Inte installerat något konstigt nyligen heller.
Nån mer som det krånglar utan förvarning för?
Servicepack2, är det något som fortfarande strular för folk?
förstår inte hur virusprogram kan göra mer skada än nytta :confused:
det finns enligt norton 68115 virus nu,att burken blir något segare med antivirusprogram tar jag hellre än o få nåt skit i burken...
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Uppdaterar man datorn noga så är man ganska säker så länge man inte kör skit på datorn, men jag skulle fortfarande rekommendera antivirus program. Att dom tar prestanda är bull, det märks knappt på nya datorer. Dom gångerna jag kan tänka mig att det blir problem är när man ska köra virusinfekterade filer =)

SP2 fungerar i väldigt stor utsträckning bra, kör du typ kaaza mfl får du dock problem.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Dee_cati> var inte du datorutbildat på något vis? och ändå beter du dig som en "l337 h4xx0r", svälj fördommarna och bli en del av lösningen och inte en del av problemet(instalera antivirus!!)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Varför ska jag ha antivirus-progg när jag har klarat mig de senaste 6 månaderna utan det? Med mitt norton (köp-progg dessutom) installerat så fuckade bilder och video upp sig trots att det försöktes konfigureras till det bättre och även ftp'n strulade med det på.
Jo jag är datautbildad men är totalt ointresserad av datorer egentligen och och har nog knappast mer allmän kunskap om datorer än en vanlig fjortis som lever framför burken, är mer spetsutbildad inom optofiber och mikroprocessorer men även inom nätverk. Men vem fan kommer ihåg sånt man läste för 4-5 år sedan om man inte håller på med det för jämnan? Operativ och mjukvara överlag är inte min starka sida direkt, kan det som behövs.
Nu ville jag inte veta att det iär idiotiskt att köra utan virus, jag vet att det kan vara farligt att knulla utan kondom också men det springer inte omkring massa småyngel runt mina ben och jag har kvar mina ägodelar fortfarande.
Jag ville veta om det är allmänt känt att det är något virus på ingång eller så så man kanske ska skydda sig mot det.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Ja, om det är Nortons antivirus du använt så förstår jag att du tycker det gör mer skada än nytta :hihi Vilket annat virusprogram som helst (nästan) är bättre än NAV och gör vad det ska utan att lägga sig i en massa.
Körde själv länge utan antivirus, om man vet vad man gör behöver man knappast ett sådant. En brandvägg är i såfall viktigare, i kombination med säkrare internetprogram (typ Mozilla/Opera) istället för sållen IE/OE.

Som svar på din ursprungliga fråga: Ja, det kommer hela tiden nya virus som fuckar upp xp. Ett av de senaste är ett som kan bifogas JPEG-bilder och som därigenom kan exekveras. Bildfiler är m.a.o. inte säkra längre. Tack för det Telever...err...Microsoft.

Nej, detta är inte ännu en MS-bashing. Endast klarläggande av fakta.

Edit: Och, ja, sp2 är strulig för många, även om en del MS-förespråkare aaaaaaldrig sett några problem med den. Dessutom bör du ha en xp-licens för att uppdatera med denna då många piratnycklar stoppats, även de som fungerade med sp1 (bara så du vet). Om du kör windowsupdate så kan du uppdatera med diverse säkerhetspatchar _utan_ att installera sp2. Så gör jag, fast jag har licens.
 
Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Dee_cati skrev:
Varför ska jag ha antivirus-progg när jag har klarat mig de senaste 6 månaderna utan det?
Hade du sagt 6år, hade jag köpt det ;)
Norton internet security är väl känd för att var lite krånglig att få till att göra som man vill. NAV har jag bara bra erfarenheter med (kör det på tre datorer). men somtur är finns det rätt bra med alternativ å prova om man vill det.
 

Kalle_rs

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
snart!
Nej, detta är inte ännu en MS-bashing. Endast klarläggande av fakta.

Edit: Och, ja, sp2 är strulig för många, även om en del MS-förespråkare aaaaaaldrig sett några problem med den. Dessutom bör du ha en xp-licens för att uppdatera med denna då många piratnycklar stoppats, även de som fungerade med sp1 (bara så du vet). Om du kör windowsupdate så kan du uppdatera med diverse säkerhetspatchar _utan_ att installera sp2. Så gör jag, fast jag har licens.[/QUOTE]

XP-licens behöver man INTE det finns progg som byter kecd-yn till andra bara testa sig fram till en som funkar.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Kalle_rs skrev:
XP-licens behöver man INTE det finns progg som byter kecd-yn till andra bara testa sig fram till en som funkar.

Jag vet. Men de som vanligen följer med "gamla" rellar av xp med eller utan sp1 funkar (oftast) inte. Om jag inte minns fel är det bara produktnycklar som ger ett produkt-id som börjar på 640-xxxxxx som fungerar för xp med sp2.
 

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Roslagen
Hoj
Teutonia
Dee_cati skrev:
Datorn har börjat krångla utan att ha ändrat något de senaste 5-6 dagarna, och nyss startade den om helt utan förvarning, blixtsnabbt gick det också.
Kör utan virusprogram då de gör mer skada än nytta för mig och har uppdaterat halvhyffsat. Inte installerat något konstigt nyligen heller.
Nån mer som det krånglar utan förvarning för?
Servicepack2, är det något som fortfarande strular för folk?


:rofl :rofl :rofl

:huvet
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Skalman skrev:
Och, ja, sp2 är strulig för många, även om en del MS-förespråkare aaaaaaldrig sett några problem med den.

Oj oj, skalman har tagit åt sig. Själv har jag rullat ut SP2 på 9k klienterso far, hur ser dina egna belägg ut för att SP2 är struligt? Du läste det någonstans?

Av egen erfarenhet så strular sp2 till det för program som är felkodade eller utnyttjar potentiella säkerhetshål och det lastar jag tyvärr inte MS för.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Domifuling skrev:
Oj oj, skalman har tagit åt sig. Själv har jag rullat ut SP2 på 9k klienterso far, hur ser dina egna belägg ut för att SP2 är struligt? Du läste det någonstans?

Av egen erfarenhet så strular sp2 till det för program som är felkodade eller utnyttjar potentiella säkerhetshål och det lastar jag tyvärr inte MS för.

Nej, jag har inte tagit åt mig. Men jag är evinnerligt trött på att läsa om dina bortförklaringar där du hela tiden skyller på att det är _andra_ programs fel, och att det aaaaaldrig är något fel på sp2. Fattar du inte att det är så här verkligheten ser ut för VANLIGA användare?
Om det inte var windows som var felkodat från början hade det inte behövts några servicepackar över huvudtaget. Vad händer när SP3, alt. framtida säkerhetsuppdateringar släpps? Om SP2 fungerade som det skulle lär inte dessa behövas, men de kommer att komma, var så säker.

Att du promotar SP2 genom att försöka förlöjliga och misskreditera mig i denna tråd genom att insinuera att jag inte har någon erfarenhet utan bara läst om problemen, gör dig inte mer trovärdig. Du vet precis som jag att jag redan förklarat (flera gånger) vad jag kan, vad jag vet och vilka erfarenheter jag har. Jag har dessutom redogjort för ett axplock av sp2-problem. Inte ska jag väl behöva förklara det igen, du är väl smartare än så hoppas jag?

Bara för att DU aldrig sett några problem betyder inte det automatiskt att det fungerar på 1 miljard andra konfigurationer.
"-Bromsarna på min Toyota fungerar inte, det är fel på dem."
"-Nej det kan inte vara fel på dina bromsar, min Toyota fungerar ju perfekt!"
 
Last edited:

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Problemet är att du gnäller på MS vad som än händer, när dom fixar problem så gnäller du på att dom inte fixat tillräckligt med problem alternativt att det borde varit gjort ifrån början. Du säger att windows inte är tillräckligt säkert, när dom fixar många säkerhetshål så gnäller du på att det skapar problem med applikationer som utnyttjat tidigare säkerhets hål. Hur skulle MS gjort i din drömvärld för att förbättra sitt OS? Ta hänsyn till alla applikationer som finns på marknaden även om dom är felkodade? Fixat precis allt innan dom släpper en uppdatering? Vilka OS/Applikationer känner du till idag som släpps helt felfria? Man kan gnälla på vad som sker eller försöka göra det bästa av situationen. SP2 fungerar i dom allra flesta fallen bra, det är en bra förbättring mot tidigare. Jag har aldrig sagt att SP2 är felfritt, men jag påstår att det är en förbättring mot tidigare och att det är värt att installera.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Domifuling skrev:
Problemet är att du gnäller på MS vad som än händer

Det gör jag inte alls det, och det vet du mycket väl, om du har läst vad jag skrivit i ämnet. Vad jag har klagat på är att sp2 för många användare inte fungerar tillfredsställande, ett faktum som du konstant viftar bort med att "det är felkodade program", "jag har installerat det på 9000 burkar utan problem" osv. och därmed anser att detta är den allenarådande sanningen. Lite vidsynthet är aldrig fel.
Jag har också förklarat att sp2 mycket väl kan fungera bra. Men det fungerar smärtfritt för långt ifrån alla. Dessutom har jag klart deklarerat att MS har många bra program.

Nåja, jag inser att det är lönlöst att försöka förklara för dig hur många användare ser på fenomenet sp2. Jag överlåter åt läsarna att ta åt sig all information och dra sina egna slutsatser om huruvida de ska installera sp2 eller ej.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Utan att lägga mig i diskussionen angående PytteMjuks förträfflighet eller motsatsen till detta, så kan ju två program som fungerar helt felfritt var och en för sig ställa till problem när de samkörs, helt enkelt p g a kompabilitetsproblem. Vems är felet då? Likaså kan två program/applikationer/OS/whatever fungera tillfredsställande var för sig men när en viss tredje programvara/drivrutin, eller för den del hårdvaruchipset, finns installerad i systemet får detta någon av de två andra programvarorna att börja bugga. Allt är inte svart eller vitt, särskilt inte vad gäller hård-/mjukvara.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Dee_cati skrev:
Jag vet att det kan vara farligt att knulla utan kondom.
:va :va Lite OT här nu: Vad är det som är farligt med att pippa på en tjej utan kondom, visst kan jag bocka av lite grann på sjukdomslistan, men friskheten är inte längre bort än 10 dagars pencelin kur eller smeta på lite blåmedel på snorren i ett par dagar :tummenupp
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Kain skrev:

Och vad har du så jävla kul åt då?



Till er andra, ska inte installera antivirus utan nu vet jag vad felet var. I min lägenhet har jag fjärrstyrda lampor lite här och var och tydligen har lampan i taket i vardagsrummet börjat spöka. Den hoppar igång mitt i natten bland annat. Kollade runt litegrann och insåg att det kunde ske när man hade strömavbrott för nån sekund, dock inget som jag märkt. Antar att det var därför datorn har stängt av sig såpass snabbt. Och jag brukar sitta med bara datorn på och ibland har man inte alltid tänt så då märker jag inte det :)
Så nu var felet löst iaf, nu måste jag bara komma på varför strömmen går. De gräver iofs på gatan runt hela huset, men att den bara är borta nån sekund verkar konstigt :va

R1 uffe, förutom alla möjliga exotiska svampodlingar du kan få på draggen så kan man ju ofrivilligt ha snorjärsar runt benen efter ca 9 månader :( Sjukdomar kan jag ta men inte annat :gnissla
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top