Visst blir det Ringen i sommar, självklart! Och kul att mitt lilla inlägg uppskattades. Jag var ute o tog en sväng, det var svin kallt, jag menar så kallt att jag frös hela kvällen efteråt men det var det värt.
Alltså: Varför köper jag inte en nyare hoj, bättre hoj, lättare hoj, dyrare hoj? Hur kan man få idèn att lägga ut massa pengar på en "knubbig", halvslö och 12 år gammal Suzuki. Först o främst så är det mitt märke och det är odiskutabelt, sedan är modellen ovanlig. Sedan är det en V-tvin med ett ljud som berör. En tvin har en speciell karaktär med massiv motorbroms som inte är att föredra men å andra sidan ger den effekt från tomgång o upp till varvtal stoppet på ca 11 700. Styktålig och oöm men inte så "perfekt som en Honda eller Yamaha och det gillar jag. Riktigt bra bromsar och en växellåda som är Suzukibra=kanon. Vad är minder bra då? Jo den väger i original 230 kg (197 kg torr) det känns och det är en helvetes massa överdimensionerade lösningar överallt. vilket gör den rolig att hålla på med, du kan byta prylar och ta bort skit till förbannelse. Alltså att förädla är ett stort nöje och har förgyllt den annars dystra vintern. Hade jag haft en R1:a så hade det troligen inte blivit annat än stålspunnet och ett slip-on, möjligen nya fotpinnar. Det är förändringar som alla gör ändå. Nej jag vill snickra ihop en hoj som kan matcha radfyrorna, en underdog som blommar ut helt enkelt.
Jag är ingen snabb vildhjärna som synar döden i dolda kurvor men jag blir bättre o bättre på att utnyttja hojen och det sker ungefär i samma takt som hojen förbättras och det gillar jag. Jag snackade med en kille(road racing förare) vid något tillfälle och han sa så här. "hade en 1000 kubikare o var kass bytte ned mej till en 600 o lärde mig att köra hoj, sedan kunde jag hantera en 1000 kubikare o tävlar....." Kontentan av det resonemanget är att bli snabb på bana är mycket lättare med en mindre motor, mindre gyroeffekter och givetvis lägre vikt. Detta förefaller ju helt logiskt då du inte utnyttjar full gas mer än några få sekunder på bana. Jag har så mycket jag vill lära mig och GR är stället att testa gränser på även om hastigheten ökat på allmän väg dom två sista åren. Mitt hjärn spöke är känslan för framhjulet, törs jag lägga omkull mer! I sommar ska jag lära mig att sitta rätt på hojen o sänka varvtiden bara genom att göra rätt. Att byta till en smidig 600/750 vore för enkelt....nej, vägen till målet är grejen och det får ta den tid det krävs. Det ska bli skitkul helt enkelt.