Visir fråga til X-lite hjälm

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Å nej, här kommer ytterligare en hjälmtråd...
Så jag fattar mig snabbt. Kollar som alltid lite på krukor så här års, och tycker någon av X-lite X-801 modellerna verkar vettiga alternativ.

Grejjen är det att jag inte hittar något visir som är mörkt nog. Finns rök och mörk rök, men inte mörkare än så. Spegelmodell är inte riktigt min grej.

Frågan lyder: Har jag missat någon modell av visir när jag kollat, eller är det dessa två rökfärgade som finns att välja på?

// Wip
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
Wip skrev:
Å nej, här kommer ytterligare en hjälmtråd...
Så jag fattar mig snabbt. Kollar som alltid lite på krukor så här års, och tycker någon av X-lite X-801 modellerna verkar vettiga alternativ.

Grejjen är det att jag inte hittar något visir som är mörkt nog. Finns rök och mörk rök, men inte mörkare än så. Spegelmodell är inte riktigt min grej.

Frågan lyder: Har jag missat någon modell av visir när jag kollat, eller är det dessa två rökfärgade som finns att välja på?

// Wip
Å här kommer första svaret (från en som är nöjd med sin X-801:a):

Har inte heller hittat några andra, men eftersom jag inte är såå ljusskygg satsade jag på ett mörkt innervisir/imskydd istället.

Kan nog bli hysat mörkt om du kombinerar tex 1 eller 2 med 3!
/F.

P.s. 1 & 2 är ev samma, från två olika källor (Louis & Touringbutiken).
Ds.
 

Bifogat

  • X801_visir.jpg
    X801_visir.jpg
    10.9 KB · Visningar: 88
  • X801_mörkrök.jpg
    X801_mörkrök.jpg
    11.9 KB · Visningar: 94
  • X801_innervisir.jpg
    X801_innervisir.jpg
    4.4 KB · Visningar: 74

Cribbe

såld r1:a:-)
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Göteborg/ Uppsala
Hoj
R1 07 MED MYCKET KOLFIBER
Wip skrev:
Å nej, här kommer ytterligare en hjälmtråd...
Så jag fattar mig snabbt. Kollar som alltid lite på krukor så här års, och tycker någon av X-lite X-801 modellerna verkar vettiga alternativ.

Grejjen är det att jag inte hittar något visir som är mörkt nog. Finns rök och mörk rök, men inte mörkare än så. Spegelmodell är inte riktigt min grej.

Frågan lyder: Har jag missat någon modell av visir när jag kollat, eller är det dessa två rökfärgade som finns att välja på?


// Wip

Tjeniz..
Jobbar på yamahacenter i Göteborg, där jag säljer kläder, hjälmar etc etc.
801 kostar 3995kr eller hur?!. De är en okey hjälm, men inget mer en så i mitt tycke.
I grund och botten är x-lite en nolan hjälm förutom att den är i glasfiber.
Och alla vet att nolan är en " moppehjälm"
Visst den har vunnit tester i Bike, men testerna är rätt så overkliga jämnfört
med vad som händer i verklighet om du kraschar. Har haft kunder som kraschat med 801:eek:r, och det var ingen vacker syn.
Det finns alltid gränser för en hjälm, även om den kostar 10000 som våran dyraste kostar.
Men om jag vore dig, så skulle jag testa shoie z-one eller xr-1000 eller mitt
favo märke ARAI där rx7 eller astro-r som gäller.
Kraschade förra veckan med min ARAI RX7, de gick bra med mitt huvud. Farten var ca 130kmh och jag träffade asfalten med huvudet först, så de var en ordentlig smäll. Tyvär så dog min 160 mil gammla 05 R1:a, men det är en annan historia.
Ta en funderar igen på hjälmarna, du har bara ett huvud.
MVH Cribbe
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Cribbe skrev:
Tjeniz..
Jobbar på yamahacenter i Göteborg, där jag säljer kläder, hjälmar etc etc.
801 kostar 3995kr eller hur?!. De är en okey hjälm, men inget mer en så i mitt tycke.
I grund och botten är x-lite en nolan hjälm förutom att den är i glasfiber.
Och alla vet att nolan är en " moppehjälm"
Visst den har vunnit tester i Bike, men testerna är rätt så overkliga jämnfört
med vad som händer i verklighet om du kraschar. Har haft kunder som kraschat med 801:eek:r, och det var ingen vacker syn.
Det finns alltid gränser för en hjälm, även om den kostar 10000 som våran dyraste kostar.
Men om jag vore dig, så skulle jag testa shoie z-one eller xr-1000 eller mitt
favo märke ARAI där rx7 eller astro-r som gäller.
Kraschade förra veckan med min ARAI RX7, de gick bra med mitt huvud. Farten var ca 130kmh och jag träffade asfalten med huvudet först, så de var en ordentlig smäll. Tyvär så dog min 160 mil gammla 05 R1:a, men det är en annan historia.
Ta en funderar igen på hjälmarna, du har bara ett huvud.
MVH Cribbe


Tråkigt att höra om din avåkning, men eftersom du skriver här så verkar det gått hyfsat för dig, viktigast i min mening.
Så du skulle inte rekkommendera en 801:a, hmm. Låter som den skulle vara kass, men det är den givetvis inte. Å andra sidan verkar det inte finnas tillbehör till den så jag blir "nöjd", så problemet verkar lösa sig själv...

Givetvis är det viktigt med en bra hjälm, och betalar man 4kkr så är det nog inte skit man får, fast tillbehörssortimentet är också viktigt, men verkar inte vara lika stort som för "tuffare" märken som Tjohej och ÄrAj...

Och hjälmen skulle ju köpas av en "kompis" och inte av mej...

Får bli en sån här istället. :)

http://www.araiamericas.com/product/rx_main.html#

// Wip

Edit: Ska länken med också eller???
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Foggy skrev:
Å här kommer första svaret (från en som är nöjd med sin X-801:a):

Har inte heller hittat några andra, men eftersom jag inte är såå ljusskygg satsade jag på ett mörkt innervisir/imskydd istället.

Kan nog bli hysat mörkt om du kombinerar tex 1 eller 2 med 3!
/F.

P.s. 1 & 2 är ev samma, från två olika källor (Louis & Touringbutiken).
Ds.


Just det, får även tacka Foggy för att han svarade på den egentliga frågan. Tackar och bockar. :)

// Wip
 

Sukka

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
CBR1000RR -10
Cribbe skrev:
...Har haft kunder som kraschat med 801:eek:r, och det var ingen vacker syn.
Det finns alltid gränser för en hjälm, även om den kostar 10000 som våran dyraste kostar.
Har också funderat på en x-801r, vad menar du med att det inte var en vacker syn :va Deras skalle eller hjälmen??
Om hjälmen inte är en vacker syn är ju det utmärkt, då har den ju absorberat smällen på ett korekt sätt... :7peta
 

Cribbe

såld r1:a:-)
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Göteborg/ Uppsala
Hoj
R1 07 MED MYCKET KOLFIBER
Sukka skrev:
Har också funderat på en x-801r, vad menar du med att det inte var en vacker syn :va Deras skalle eller hjälmen??
Om hjälmen inte är en vacker syn är ju det utmärkt, då har den ju absorberat smällen på ett korekt sätt... :7peta

Dom som kraschade med 801:eek:rna ( 3st) hade alla hjälmar spruckit så huvudet hade kommit synligt fram och tagit skada av det. Ja visst ska en hjälm absorbera smällen, men det här var att ta i tyckte jag. Visst det kan ha varit måndags ex, eller hade dom kraschat i 250+. Självklart finns det folk som har använt 801:eek:r utan problem, men när det pratas extrem finnisch, ventilation system, inredning mm så har x-lite inget att säga imott shoei och arai.
Shoei= bmw m3
Arai= bmw m3 som har lämnats in på alpine* för det extrema
* trim och styling som är speciliserad på BMW
En bra förklaring i mitt tycke :D skillnaden mellan shoei och arai :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top