Visum Ryssland

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Vi kollade idag med ett företag i Luleå hanteringen av ett visum och kostnaden för dito till Ryssland. Upp till 17 dagar skulle det ta och kostnaden 1600:-(till det tillkommer passfoto etc). Dom ordnar allt inkl inbjudan etc
Lite väl dyrt....och så jäkla lång tid

Visum Direkt är billigare, dock så verkar det som man måste ha betald hotell eller dylikt klart.

Nån som vet en enklare/billigare tillvägangånssätt?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
http://www.ryssland.se/index.php/sv/visas/tourist-visa-

Om man bokar hotell eller hostel kan de skicka inbjudan via mail som man
sedan kan skriva ut. Man måste dock gå till ambassaden personligen och
ansöka om visum, det går ej att skicka handlingarna.

Tack för input, men det är just den biten jag vill undvika.....boka(betala) i förväg eftersom jag inte vet ens när i augusti jag åker. Dessutom är ambassaden lite långt borta för mig(bor i Norrbotten)

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Få visum till ryssland är inte svårt. kan gå genom ambassaden eller olika websidor som erbjurer tjänsten.

Det går fortare om man har hotell eller biljett bokad som man kan visa upp.
Första gången jag åkte dit tog det 5 dagar innan jag fick mitt visum. nu har jag vänner där som jag besöker ibland och har ordnat multi visa då jag kan åka under 3 år och stanna max 180 dagar. Det kostade 600kr då jag tog det när jag var i Moskva sist. I vanliga fall ska man ansöka om det här hemma i Sverige men med kontakter på andra sidan löser det sig rätt bra.

har varit där med bil och mc.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Få visum till ryssland är inte svårt. kan gå genom ambassaden eller olika websidor som erbjurer tjänsten.

Det går fortare om man har hotell eller biljett bokad som man kan visa upp.
Första gången jag åkte dit tog det 5 dagar innan jag fick mitt visum. nu har jag vänner där som jag besöker ibland och har ordnat multi visa då jag kan åka under 3 år och stanna max 180 dagar. Det kostade 600kr då jag tog det när jag var i Moskva sist. I vanliga fall ska man ansöka om det här hemma i Sverige men med kontakter på andra sidan löser det sig rätt bra.

har varit där med bil och mc.

Okej, tack. Få visum har jag förstått är inte svårt. Kikade på hotells.com och hittade ett antal hotell tex i StPetersburg. Måste man ha ett exakt datum (såsom Zeppo nu sarcastiskt antyder utan att veta att ibland är man styrd av tider på ett eller annat sätt). Tänkte man mailar ett hotell och ber att få en inbjudan?

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Exakt datum behövs inte då man kan få visum att gälla för 3 månader men max antal dagar. ring ambassaden för mer och korrekt information.

Man ska igentligen hämta visumet personligen på ambassaden men kan skickas med rekomenderat brev om omständigheterna tillåter det.

Ryssland är lättare och göra med än svenska paragrafer.

Åk så fort du kan. Sank peterburg är otroligt fint och ska upplevas under sommaren eller helst i juni då dom har "white night"e för mycker

Obs Glöm inte att se staden.

Du kommer märka när du ser tjejerna där vad jag menar.

Du kan pma mig om du undrar något

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Tackar....då ringer jag ambassaden på måndag.(eller visum direkt)

...om ingen annan har nåt att tillägga/tipsa om

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Jag har nyligen sökt visum för jag drar till Murmansk nästa vecka.

Där kunde inte Hotellet skicka en giltig inbjudan utan hänvisade till godkända resebyråer.

Tidigare har man ju kunnat köpa inbjudan via diverse internetsajter men sådana godkänner inte ambassaden längre (fick den informationen direkt från en av sajterna när vi tänkte fixa inbjudan där).

Det slutade med att vi sökte genom sweagent och fick då betala ca 1500 riksdaler...

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag har nyligen sökt visum för jag drar till Murmansk nästa vecka.

Där kunde inte Hotellet skicka en giltig inbjudan utan hänvisade till godkända resebyråer.

Tidigare har man ju kunnat köpa inbjudan via diverse internetsajter men sådana godkänner inte ambassaden längre (fick den informationen direkt från en av sajterna när vi tänkte fixa inbjudan där).

Det slutade med att vi sökte genom sweagent och fick då betala ca 1500 riksdaler...

Jo, nu när man läst på(finns en hel del intressant att läsa) i helgen så verkar det vara så att smidigaste sättet är att gå genom en agent.

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Comet är en annan "fixare" av visum.

I St Petersburg kan du kunna lösa visum på plats, iaf om du kommer med flyg. Fast det blir mycket dyrare.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Det där med visum blev lite omständigt eftersom jag inte visste riktigt avresedatum etc etc.

Så, det får bli kanske nästa år och då med lite mer planering vad gäller datum osv.
Nåja, jag är ju inte annars heller så mycket för att planera, växlade lite olika valutor(Euro verkar gångbart sen som växlingsvaluta) och packade hojen igår.

Första övernattning i Kuusakoski(nordost om Helsingfors) bokad för denna natt. Brukar försöka plita lite av nån slags dagbok om nån vill kolla sen vart det bar iväg :)
http://www.saarela.se/vsonroad/vsonroad.html

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Sitter i min ensamhet i en stuga i Sundsvall och funderar lite vad man varit med om. Boden ligger nu bara 60 mil norrut. Har ingen Tranglia med mig vilket innebär att det blir då inget kokkaffe imorgon....vilket då också innebär att jag kommer iväg hemåt(via första macken för att köpa kaffe) tidigt på morgonen....förmodligen.

Det har blivit då att köra genom Finland, genom baltländerna in i Polen. Därifrån till Ukraina.
Tullen gick smidigt in, skickade lite hit o dit, men vi var färdiga i princip på en halvtimma. Värre var det att ta sig ut. Trots att vi som motorcyklister blev framvinkade så tog det en timma. Till råga på allt så trodde jag att jag skulle bli av med min go-pro kamera. Jag fick en avhyvling när jag blev påkommen med att ta ett foto. när jag drog iväg till nästa instans visslade han tillbaka mig. han hade då fått syn på lilla go-pro kameran som var fäst ovanför sidoväskan. Han vred o vände på den och undrade vad det var för nåt. Tur att han inte såg att den var på....hade väl legat där med ett nackskott :)

Det var ju tänkt till Moldavien. men med tanke på kön vi såg ut från Ukraina när vi for in i Ukraina, så svängde vi av och gick in i Rumänien istället, dock inte långt från Moldaviska gränsen.

Vägarna var helt underbara i Ukraina för en enduroförare. Vi åkte inte dom stora vägarna i första hand, fast vissa av dom hade potthål, så pass stora att göra en fälg krokig om man åker ner i dom.

Ett par bilder från en vanlig landsväg:

vag1.jpg

vag2.jpg

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Vad är det du kör förnåt? Ser inte ut att vara en zoomer!?

Skäms lite, har fuskat.
110815b2.jpg

Men och andra sidan....om det inte hade varit för transportsträckan i Finland o Sverige så hade det nog gått likabra med Zoomern.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Till råga på allt så trodde jag att jag skulle bli av med min go-pro kamera. Jag fick en avhyvling när jag blev påkommen med att ta ett foto. när jag drog iväg till nästa instans visslade han tillbaka mig. han hade då fått syn på lilla go-pro kameran som var fäst ovanför sidoväskan. Han vred o vände på den och undrade vad det var för nåt. Tur att han inte såg att den var på....hade väl legat där med ett nackskott :)

Exakt samma sak hände mig fast det vart nästan komiskt i mitt fall. Jag och gränsgubbarna spelade ett konstigt spel med varandra både in och ut ur Ukraina. Jag hade monterat en VIO hjälmkamera på hojen framme på en båge där dimljusen sitter. Och själva kameradelen låg i tankväskan med en sladd emellan som jag hade dragit fast med buntband. Gränsgubbarna gick varje gång fram till hojen, pekade på själva linsen (som inte är direkt stor men dom lade alltid märke till den) och sa: "GPS"? Varpå jag svarade: "Yes" och sen vart det inte mer med det. Hände båda gångerna både in och ut ur Ukraina både i somras och även i höstas när jag var där själv.

Dom: -"GPS"?

Jag: -"Yes".....

Skojjigt.....:)

Om dom frågat: "Camera"? istället hade jag säkert svarat: "No. GPS".....! :D

Kul tur ni har gjort. Ska läsa in mig mer på visumansökningar till Ryssland snart. Ska dit nästa år.

//J

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Eftersom jag bor i Norrbotten så verkar det vara enklast om jag anlitar en som fixar allt, kostnad ca 1600 spänn.
Kan ju skicka ner papprerna och få det billigare, men då var man tvungen att ha nån form av inbjudan, tex betald hotell etc. Dessutom så måste dom skickas rekat, foton etc.

Bor man i Stockholm så kan man ju alltid knalla in på ambassaden direkt.

Träffade på en norrbottning i Kuusankoski(norr om H-fors) nu på turen. Han hade varit i Ryssland några gånger med bil. Nu var han med familjen, skulle till ryssland och sen till vitryssland. Han berättade nåt överraskande, man behövde inte ansöka även visum till vitryssland om man tog den vägen.

Jo, ang Ukraina. Tur dom inte fattar vad det är för nåt. I mitt fall hann jag stänga av filmningen när han kom springande(finns en röd lampa som blinkar) och han såg inte där framme på pixlarna att den var på.
Han vred o vände på den, ropade dit en till som kollade. Avslutade med ett nonschalant -"tshiih"

När han skickade iväg mig....knäppte jag på den igen :)

[YOUTUBE-ID]D7nJvgCZwXw[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...