Visum Ryssland

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Ja den där röda lampan på gopron är väldigt irriterande i dessa fall. Man skulle vilja koppla ur den på sånna här resor.

Själv stängde jag av den vid alla polis och militärkontroller i Ryssland även fast man gärna hade velat ha med det på film. Jag slog dock på den efter att dom kollat papperen i en checkpoint så man fick med nån uniformsklädd person på film samt en schäfer som jagade efter min kompis hoj.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
den röda lampan går väl stänga av?

Finns väl en större lampa fram som slocknar efter ett tag, men sen finns det ju en i "linsen" bak som inte slocknar? Kikar man in där, så ser man att den är igång....

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Jag vet inte hur länge du ska stanna i Ryssland men är det endast några dagar behöver du inget visum om du tar vägen genom Finland. Dom kräver däremot att du kan visa var du skall bo. Att själv skaffa visum genom ryska ambassaden i Stockholm är inte kul. Ett tips: Skaffa många och stora stämplar, detta land ligger 25 år efter resten av världen så dokument i digital form fungerar inte. Förvänta dig inte heller någon som helst hjälp om du skulle sakna ett dokument eller en stämpel. Det är bara att vända om och själv försöka reda ut vilka papper och stämplar som behövs.

antwid

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
Honda FMX, 2007
Svårt att fixa visum själv

Jag vet inte hur länge du ska stanna i Ryssland men är det endast några dagar behöver du inget visum om du tar vägen genom Finland. Dom kräver däremot att du kan visa var du skall bo. Att själv skaffa visum genom ryska ambassaden i Stockholm är inte kul. Ett tips: Skaffa många och stora stämplar, detta land ligger 25 år efter resten av världen så dokument i digital form fungerar inte. Förvänta dig inte heller någon som helst hjälp om du skulle sakna ett dokument eller en stämpel. Det är bara att vända om och själv försöka reda ut vilka papper och stämplar som behövs.

Vad ni än gör - åk inte till Ryssland utan visum. Då får ni vända hem.
Jag var nyligen där och de har gjort om procedurerna flera gånger bara i år, det är sjukt krångligt!

Efter att ha försökt sätta mig in i hur man gör på bästa/billigaste sätt så förstod jag att det inte är värt att hålla på själv. Jag bokade hotell genom en resebyrå som heter Östresor. De hjälpte mig med visumet får några hundra kronor och det var det värt kan jag säga!

Här hittar ni info: visum Ryssland

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Håller med. Dra inte till Ryssland utan visum. Det man kan göra är att fixa visumet och boka första natten på hotell och att hotellet registrerar en enligt konstens alla regler men sen skita i att förboka något mer. Har varit in och ut ur Ryssland nu i sommar och aldrig att dom brytt sig om att kolla vart vi bott vid -ut och inpasseringar. Och, ja, dom har ändrat reglerna i år. Flera gånger. Tydligen är det så att Ryssarna är lite sura på EU och då straffar dom EU-medborgare genom att ändra visumreglerna. Men det verkar mest vara på pappret. När man pratar med folk som flänger omkring här så skiter dom flesta fullständigt i att förboka boende efter första natten. Det campas i det fria och det bos hos bekanta som omöjligt kan registrera en. Visumet i sig är viktigt och att registrera sig första natten men sen kan man skita i det verkar det som. Vi har som sagt inte haft några problem över huvudet taget i sommar. Lämnar Ryssland om lite mer än en vecka så jag kan återkomma med lite mer info då. Men så länge man har koll på sitt tullpapper ("temporary import" av hojen) och sitt "Migration card" och att man reggar sig första natten så verkar dom inte bry sig mer än så. Framförallt det förstnämnda är väldigt viktigt. Tappa INTE bort tullpappret gällande hojen! Då kan man åka på att betala hojens värde till ryska myndigheterna då det kan innebära att man sålt hojen i Ryssland. Kan ju lite tyst medge att vi undervärderade värdet på hojarna REJÄLT när vi fyllde i pappren..... Våra hojar ser ut som skit så ingen reagerade och dom hade nog inte reagerat även om dom var flång nya, rena och utan att vara nerkletade med klistermärken har jag en känsla av.... Har till och med en polare som bokar första natten på ett rejält billigt hotell för att få visumet men det vanligaste är att han aldrig bor på det hotellet utan han drar iväg någon annanstans istället..... Allt verkar funka men på pappret så är det knöligt som satan. Vi hade rejält problem att få det visum vi behövde innan vi lärde oss hur det funkade och tog hjälp av en polare i Moskva som fixade allt åt oss....... Man får spela spelet, på något vis......

//J

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Litet tillägg..... Vi har inte förbokat en enda natt innan vi lämnade Sverige utan bokat löpande under resans gång. Vi har märkt att en del hotell inte tar emot gäster som kommer in från gatan utan att ha bokat via resebyrå/bokare först så vid några tillfällen så har vi faktiskt haft lite problem att hitta boende men det har löst sig efter ett litet tag. Men sen vi kom tillbaka till lite mer befolka trakter i Ryssland efter Mongoliet så har vi bokat boenden kvällen innan på hotels.com och försökt hitta boende med internet. Så när vi checkat in på ett boende loggar vi in på nätet och bokar nästföljande natts boende då vi vet vart vi är på väg och hur långt vi orkar köra..... Det har funkat klockrent.

//J

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...