Vit olja?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Vad kan detta bero på? Vatten i olja? Kondens eller packning som är slut?
 

Solid snake

Guest
H4 skrev:
Vad kan detta bero på? Vatten i olja? Kondens eller packning som är slut?

Vatten i oljan ja, kondens kan det ju vara, men kolla i expansionskärlet, är det oljestrimmor där?

Du kan ju också ha den igång ett tag o se om den tar vatten, förmodligen topplockspackningen som har gått, eller cylinderfotspackningen.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Vatten i oljan ja, kondens kan det ju vara, men kolla i expansionskärlet, är det oljestrimmor där?

Du kan ju också ha den igång ett tag o se om den tar vatten, förmodligen topplockspackningen som har gått, eller cylinderfotspackningen.

Är de inte motorolja vi snackar om här?. då kan de ju inte ha något att göra med topplockspackningen. :kocko
Skulle själv gissa på att det kommer in avgaser från vevpartiet, kanske läcker nånstanns där. Men detta är ju bara en gissning. Kanske är så att oljan då skulle bli ännu mörkare. Ursäcka min okunskap i ämnet :7peta
 

Solid snake

Guest
philsson skrev:
Är de inte motorolja vi snackar om här?. då kan de ju inte ha något att göra med topplockspackningen. :kocko
Skulle själv gissa på att det kommer in avgaser från vevpartiet, kanske läcker nånstanns där. Men detta är ju bara en gissning. Kanske är så att oljan då skulle bli ännu mörkare. Ursäcka min okunskap i ämnet :7peta

Du eeeeh, kolla vilken tid jag skrev det inlägget, då kanske du fattar om jag var snurrig, förresten så tar sig vatten igenom det mesta o ut i oljan eller har jag fel nu igen?

Det kan väl också vara packningen till vattenpumpen som inte vill vara med längre?

På stora hojar är det så iaf som jag skrev innan, vet inte hur det är på 2 taktare då jag aldrig har haft nått läckage på en sån.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Du eeeeh, kolla vilken tid jag skrev det inlägget, då kanske du fattar om jag var snurrig, förresten så tar sig vatten igenom det mesta o ut i oljan eller har jag fel nu igen?

Det kan väl också vara packningen till vattenpumpen som inte vill vara med längre?

På stora hojar är det så iaf som jag skrev innan, vet inte hur det är på 2 taktare då jag aldrig har haft nått läckage på en sån.

Alltså om de läcker vid vattenpumpen så är det fullt möjligt.. men från cylinderkanalerna finns inget sätt att få in vatten i resten av motorn.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Det var ju så när jag bytte oljan. De gamla oljan som hade varit i motorn i 7 år var lite vit... så därför frågar jag. Vi ska byta motorolja igen och om det är vitt igen har någon packning gått.
 

Solid snake

Guest
philsson skrev:
Alltså om de läcker vid vattenpumpen så är det fullt möjligt.. men från cylinderkanalerna finns inget sätt att få in vatten i resten av motorn.

Ponera (anta) att packboxarna i motorn har pajjat oxå då, då läcker oljan in i vevhuset o om då cylinderfotspackningen har gått också så är det möjligt.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
H4 skrev:
Det var ju så när jag bytte oljan. De gamla oljan som hade varit i motorn i 7 år var lite vit... så därför frågar jag. Vi ska byta motorolja igen och om det är vitt igen har någon packning gått.


åmen konstigt om den har stått i 7år att det kan vara lite vatten i det. Jag skulle riva hela motorn och byta packningar och sånt. Om den nu har stått i 7år.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
H4 skrev:
Det var ju så när jag bytte oljan. De gamla oljan som hade varit i motorn i 7 år var lite vit... så därför frågar jag. Vi ska byta motorolja igen och om det är vitt igen har någon packning gått.


hoppas att du inte kört med den oljan i motorn, för isåfall rekomenderar ja en totalmotor renovering... alla lager å packningar bör bytas snarast...

olja bli vitaktig när den blir gammal...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
DJM skrev:
åmen konstigt om den har stått i 7år att det kan vara lite vatten i det. Jag skulle riva hela motorn och byta packningar och sånt. Om den nu har stått i 7år.


Why?!?! Massor jobb och pengar bara!
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
cRoC skrev:
Why?!?! Massor jobb och pengar bara!

kan bli ännudyrare å skita i det.. men har han kört med ny olja nu kan det väl kvitta, hade det rasat hade det redan gjort det..

man behöver väl inte byta alla packningar å så, dom borde klara sig rätt bra, däremot bör man tvätta ur motorn ordentligt...

OBS tvätta inte med något förtunningsmedel EX aceton/tinner/bensin... fotogen el diesel funkar fint.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag köpte ny olja för en månad sen, motorolja (GPS 10w40). Kört kanske några km med den...

Men folk rekommenderade Castrol MTX som är specialutformat för tvåtaktsväxellådor... därför tänker jag byta det igen. Om det är vitt nu, då bör det vara så att någon packning släpper.

Men, som någon skrev ovan att gammal olja blir vit, denna har varit i motorn i 7 år. Riktig gammal, dock har den inte rullat någonting under dessa 7 år enligt ägaren.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
H4 skrev:
Jag köpte ny olja för en månad sen, motorolja (GPS 10w40). Kört kanske några km med den...

Men folk rekommenderade Castrol MTX som är specialutformat för tvåtaktsväxellådor... därför tänker jag byta det igen. Om det är vitt nu, då bör det vara så att någon packning släpper.

Men, som någon skrev ovan att gammal olja blir vit, denna har varit i motorn i 7 år. Riktig gammal, dock har den inte rullat någonting under dessa 7 år enligt ägaren.

du körde inte med den oljan heller hoppas jag. hoppas du bytte innan du ens försökte starta den.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top