Vita fälgar

gammelgixxern

Finns inte mer :>(
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
M1800R
Vårfin Hoj

Som lyder
Vita fälgar i all ära snyggt o så är det ju på hojen..
men så jäkla jobbigt att få rena.
Har ni några "skitbra" tips på smidigare rengöring, så dela med er please!!

Edit:
Super-Duper-Tips för hela "moppen" mottages, behöver inte vara just fälgarna de gäller.

Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Om du inte har, skaffa depåstöd både fram och bak. Blir mycket lättare att tvätta fälgarna då. Har vita fälgar på FZRn.

Jag gör så här:
Naturavfettning på OKQ8, spraya på och sen gå iväg och typ blanda en hink med schampo och vatten. Efter kanske 5 mintuter, spruta av det värsta med vatten.
Sen tvätta av med tvättsvamp och vanligt bilschampo. Blir riktigt rent.
Sen brukar jag kunna waxa fälgen typ var 3-4 tvätt för att hålla fälgen lättrengörlig :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Naturavfettning på OKQ8, spraya på...
Sen brukar jag kunna waxa fälgen typ var 3-4 tvätt för att hålla fälgen lättrengörlig :)
Fast vaxet försvinner så fort du tvättar med avfettning, så du måste vaxa varje gång om det ska göra nån nytta.

Jag brukar tvätta med Biltemas handtvätt, den på 1kg-burkar. Det löser skiten snabbt å smidigt, fast man får ju pilla lite för hand.

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Finns 1000 trådar i ämnet.

Motuls dry wash & wax. helt överlägset.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
WD40 kör jag med på Monstret..PERFA

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Tvätta för hand med schampoo hyfsat regelbundet och vaxa fälgarna efter varje tvätt så går det lätt att hålla dom rena och fräscha. Använd ett kedjesmörjmedel som inte kläggar ned fälgen onödigt mycket. Motul kedjespray med teflon har min polare rekommenderat mig, jag har precis börjat prova det.

Om fälgarna är riktigt skitiga med kedjefett, bromsdamm och annat fett klägg så du måste använda avfettningsmedel, prova att göra så här:
Hojen ska vara sval och stå i skuggan. Spraya medlet direkt på smutsen. Låt det verka en stund. Försök lösa upp smutsen genom att spraya på mer och försiktigt gnugga med tex en gammal svamp fuktad med mer avfettningsmedel. Använd inget vatten alls. När smutsen är löst och lossar från fälgen, torka bort så mycket som möjligt av smuts och avfettningsmedel med hushållspapper. När du på så vis grovtvättat och fått bort det mesta av den feta smutsen kan du blanda en hink vatten med schampoo och tvätta vidare.

Vitsen med att inte använda vatten att skölja med är att undvika att smutsen hugger fast i fälgen igen när vaxet är borta. Vatten löser upp både vax och avfettningsmedel lättare än det kan lösa den feta smutsen som då kan bli kvar och verkligen ta fast i lacken. Tänk "lika löser lika" längs en skala smuts-avfettningsmedel-vax-schampoo-vatten.

EDIT: Undvik att spraya avfettning eller annat fettlösande på hjullagren. Undvik särskilt att använda högtryckstvätten för då är risken ännu större att det kommer in i lagren. 5-56 och WD40 är designade för att tränga in i skruvförband etc och kan därför även tränga in i kapslade lager där de förtunnar och försämrar fettet som ska finnas där. Även o-, x- och z-ringskedjor innehåller fett och kedjan slits i förtid om man inte är rädd om fettet.

Last edited:

gammelgixxern

Finns inte mer :>(
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
M1800R
Tjena ,,dax att ta upp den här tråden igen.**

Släng in era bästa tips o trick ni har för att få en glänsande fin hoj nu till våren..:tummenupp

Edit:
Super-Duper-Tips för hela "moppen" mottages, behöver inte vara just fälgarna de gäller.

Last edited:

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Tja, jag köpte biltemas MC-rengöring, sprejade på det och rengjorde med en diskborste alt svamp på de ställen som var lite smutsigare, spolade av det med varmt vatten. Därefter sprejar jag på biltemas MC-polish, väntar en tre minuter, tar en ren mjuk trasa/putsduk och torkar av det överflödiga. Sedan tar man en ny putsduk och polerar för hand. Snabbt och lätt. Blankt blir det också:)

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Dyr men funkar extremt bra.

"TURTLE EXTREME NANO-TECH WHEEL CLEANER

Turtle Extreme Nano-Tech ger fördelar jämfört med traditionella bilvårdsprodukter. Partiklar i nanostorlek verkar på molekylnivå. De rengör på djupet med bättre resultat och med ökad vidhäftning på de ytor som behandlas. Därmed får ytan ökad glans och hållbarhet.

En nanometer är en miljard-dels meter eller motsvarar tjockleken av ett 100 000-dels hårstrå. Traditionella kemikalier har mikropartiklar som är 1000 gånger större.

• Nanotekniken ökar möjligheten för vax att fästa samt ger en bättre och tätare kontakt med lackytan.

• Nano-Tech-komponenter arbetar i synergi med tensider och rengöringsmedel.

• Nanopartiklarna hjälper till att kapsla in de minsta molekylerna av smuts och fett.

• Nanopartiklarna hjälper skummet att absorbera smuts, vilket gör att biltvätten blir effektivare"

14819.jpg

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
skaffa dig biltemas ångtvätt! skadar inte lacken på något viss.
det behövs inte någon efter polering!

kolla i mitt garage om du vill se vitt! och blåt

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...