Vita fingrar

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Är det fler som är drabbade av problem med vita fingrar? Då kan du vara drabbad av Raynauds sjukdom.

Detta är jobbigt, framförallt när man utsätter fingrarna för kyla som vid t.ex MC körning. Fingrarna blir kalla och vita med dålig känsel. Mina problem kom smygande för många år sen, men på senare tid har det blivit riktigt störande. Jag har monterat värmehandtag på hojen mm för att lindra problemen. De sista vintrarna har det t.o.m. varit jobbigt vara utomhus. Fingrarna hinner ibland bli vita innan värmen kommer i bilen. :huvet

Jag sökte info på nätet om detta och blev ganska säker på att det är fråga om Raynauds sjukdom. Så jag bokade tid på hälsocentralen och fick ett recept på Glycerylnitrat, som är en 1 %-ig nitroglycerinkräm.

Detta har jag nu testat i ett par veckor och det funkar helt kanon. Bye bye vita fingrar. :) En lite klick (mindre än en ärta) fördelas på samtliga fingrar och funkar hela dan. :) :)

Så nu vet ni vad ni kan testa om ni får Raynauds sjukdom.

Borde inte den där krämen underlätta erektion också? :gnissla

mudder skrev:
Har inte testat, men IOF är ballen ganska vit. :rolleyes:

Kanske ska släppa ut den oftare... :hihi

För övrigt TROR jag att du kan få vita fingrar pga minskad blodgenomströmning, vilket kan upkomma efter långvarig användning av mutterdragare och liknande. Bakräfta någon? :confused:

Lugn skrev:
För övrigt TROR jag att du kan få vita fingrar pga minskad blodgenomströmning, vilket kan upkomma efter långvarig användning av mutterdragare och liknande. Bakräfta någon? :confused:
Rätt...vibrerande verktyg orsakar såna skador. Det kan vara orsaken eftersom jag har arbetat med bilplåt tidigare. Mycket slip och kapmaskiner. :gnissla

Hur som helst, salvan hjälper. :)

mudder skrev:
Rätt...vibrerande verktyg orsakar såna skador. Det kan vara orsaken eftersom jag har arbetat med bilplåt tidigare. Mycket slip och kapmaskiner. :gnissla

Hur som helst, salvan hjälper. :)

Jag skickade vidare det du skrev till en kompis, som har samma symptom som du när han kör hoj, och gissa vad, han har också jobbat som bilplåtis.....

Tack för tipset!

de här har vi fått lära oss i skolan, när vi ska använda vibrerande verktyg som betong vibrator.. (alltså när man guter med betong och inget annat)..
detta uppkommer som nämnt ovan av vibrationer, och snusar eller rökerer man är man extra känslig.. obs! ibland är det obotligt och blir kvar och ibland kan de gå över av sig självt..detta kan man lätt undslippa med bra handskar, det kan ju vara bra och veta om styret vibbrerar mycket på hojen..

Lite länkar i ämnet:

Fass

Folkhälsoguiden

Jag tror ändå att det är ärftligt. Min morsa, brorsa och syrra har samma fenomen. Syrran har tydligen ännu värre problem än mig. Jag tror också att man kan ha sjukdomen latent och tillståndet förvärras pga vibrationer och rökning.

Vad ska man säga om ärftlighet, ja...man ska inte avla på vad som helst. :sjuk

The_Dannike_bo skrev:
detta uppkommer som nämnt ovan av vibrationer, och snusar eller rökerer man är man extra känslig.. obs! ibland är det obotligt och blir kvar och ibland kan de gå över av sig självt..detta kan man lätt undslippa med bra handskar, det kan ju vara bra och veta om styret vibbrerar mycket på hojen..

:mattias Snarare billiga handskar. Dyra handskar brukar ha jättetunt extra special skinn mot handtaget, billigare handskar brukar ha tjockare eller tyg.

Jag har också något liknande. Men jag tror inte det är någon sjukdom. Mina fingrar håller nästan alltid rumstemperatur, aldrig varma. Går jag ut på vintern får jag iskalla fingrar efter 10 sekunder.
Antagligen väldigt dålig blodcirkulation. Näg jag var liten hade jag en massa problem med eksem och jag har läst att sånt kan orsaka kalla fingrar, tår osv. så troligen är väl det problemet med det där med glycerin lät ju jävlig bra. Vet du om det fungerar även om man inte har den sjukdomen?

Det är nog alltid bäst att besöka en läkare för utlåtande. Dessutom behövs ett recept till nitroglycerinsalvan.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick