Vita huset utropar Bush till segrare

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Gixxer-Anders skrev:
....
Vidare säger du att det är fel att rädda för tidigt födda barn.
Du kanske även tycker att det är fel att rädda livet på ex. motorcyklister som blivit allvarligt skadade i trafikolyckor, under förutsättning att dom riskerar att bli "grönsaker" (som du så smakfullt kallade det)?

Ett liv bör väl vara lika mycket värt oavsett ålder?

Jag vill inte bli räddad till ett liv som grönsak nä.

När blir ett foster ett barn?
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Chrille skrev:
Min älskade morfar dog som grönsak..... Jag hoppas att dödshjälp är tillåten om jag hamnar i den situationen. Det är inte ett värdigt liv nä, men förskönande ordval hjälper inte.

:Bugar Tacka gud, det finns hopp.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chrille skrev:

Sluta slingra dig. Håller du med eller håller du inte med om att mödrar har rätt att mörda sina barn fram tills navelsträngen är avklippt?

Chrille skrev:
Hans extremtolkning håller jag inte med om och det framgår i säkert hälften av mina inlägg.

Vad pladdrar du om då? Först säger du att du nog håller med och sedan att du inte håller med. Ja, du har rätt i att du aldrig framstått som en barnamördarförespråkare tidigare.


Chrille skrev:
Min älskade morfar dog som grönsak..... Jag hoppas att dödshjälp är tillåten om jag hamnar i den situationen. Det är inte ett värdigt liv nä, men förskönande ordval hjälper inte.

Dödshjälp är en helt annan fråga. Du behöver inte kalla din morfar grönsak, det finns säkerligen en medicinsk term för hans tillstånd.



Chrille skrev:
Vilket ansvar har mannen som tjatat "Men vi kör utan kondom ikväll. Det är ingen fara..." Berätta det för mig.

Enligt dig så har han ju inget ansvar alls då kvinnan ändå gör abort när hon vill och om hon vill. Naturligtvis har han ett ansvar, men han kan tyvärr inte ha ett lika stort ansvar då det som du själv säger handlar i det första stadiet om kvinnans kropp.

Chrille skrev:
Berätta sen vem som bestämmer över en gravid kvinnas kropp eftersom hon inte får göra det själv.

Socialstyrelsens etiska råd.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gixxer-Anders skrev:
Fy satan! Det var nog bland det ruggigaste jag läst på länge. Säg att du skojar, säg att du fick hjärnsläpp. Jag vill inte tro att någon kan vara så cynisk. Så likgiltig... :(

Hjärnsläppt, cynisk och likgiltig?

Jag anser att varje kvinna har rätt att föda ett barn likväl som de de ska ha rätt att inte föda ett barn. Hur, varför och när kvinnan väljer att inte fullfölja den biologiska process som startats är inte upp till mig att avgöra, inte heller du och inte någon annan än just kvinnan det gäller.

Få höra vad du anser i frågan, är det vecka -1, vecka 18, eller vecka 52 som gäller för dig? Gärna också hur du resonerar i frågan, utan att få hjärnsläpp.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Jag tycker man ska få göra abort när man vill ända upp till 5-6 månader.Det är ju kvinnans kropp,ett misstag kan ju förstöra hela den individens liv,fostret är ju inte medvetet om det.
Jag skulle då verkligen gräva ner mig om min flickvänn blev gravid och det var förbud mot aborter,då skulle nog kvicksilver och annat gift komma till användning :rolleyes:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
andersbrink skrev:
Jag anser att varje kvinna har rätt att föda ett barn likväl som de de ska ha rätt att inte föda ett barn. Hur, varför och när kvinnan väljer att inte fullfölja den biologiska process som startats är inte upp till mig att avgöra, inte heller du och inte någon annan än just kvinnan det gäller.

Så du står alltså fast vid sporthoj.com's dummaste inlägg hittills - att mödrar bör äga rätten att mörda sina barn efter födsel - så länge navelsträngen är i kontakt med barnet och moderkakan?
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Markus skrev:
Så du står alltså fast vid sporthoj.com's dummaste inlägg hittills - att mödrar bör äga rätten att mörda sina barn efter födsel - så länge navelsträngen är i kontakt med barnet och moderkakan?

Jag tror inte han menade det så bokstavligt.Han kanske menade ända tills slutet av graviditeten och inte då ungen kommit ut? :confused:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Brännström skrev:
Jag tror inte han menade det så bokstavligt.Han kanske menade ända tills slutet av graviditeten och inte då ungen kommit ut? :confused:

Då borde han också förklara det.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Vid 18 veckor går gränsen, efter det får man ansöka om tillstånd, vilket kan ges om skäl finns. Det får inte ges tillstånd om fostret anses vara livsdugligt utanför livmodern.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Markus skrev:
....
Vad pladdrar du om då? Först säger du att du nog håller med och sedan att du inte håller med. Ja, du har rätt i att du aldrig framstått som en barnamördarförespråkare tidigare.
.....

Krångligt att prata med många människor samtidigt??

Chrille skrev:
Skitenkelt. Skapa ett klart och tydligt, tidsbegränsat, regelverk runt graviditeten i BÅDA ändar.
Höj kraven på när man får lov att göra abort MEN ÄVEN på när man ska försöka rädda tidiga barn. Man behöver inte nödvändigtvis göra allt som går att göra med modern läkarkunskap.
....

Chrille skrev:
...
Som Brink säger, det är kvinnans beslut och att män överhuvudtaget diskuterar det är onödigt.

Det betyder att jag tycker att ???

Jag håller med Brink om att det är kvinnans beslut, inte hur länge.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Markus skrev:
Kvinnan får väl ge bort ungen om hon inte vill ha den.
Det är ingen kvinnofråga, det är en människofråga.

Intressant synsätt...
Så den 15-åriga flickan som blir gravid efter en våldtäkt måste alltså föda barnet?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chrille skrev:
Krångligt att prata med många människor samtidigt??

Det finns ingen anledning för dig att vara spydig här, istället borde du beklaga missförståndet som du orsakade.

Chrille skrev:
Jag håller med Brink om att det är kvinnans beslut, inte hur länge.

Tydliggör det bättre nästa gång. Genom att skriva att man "nog" håller med någon som just förespråkat mord på spädbarn så skapar man missförstånd.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
ABort etc.

Trodde detta handlade om valet men i alla fall. Jag hade den föga roliga upplevelsen att bli pappa exakt 9 veckor för tidigt. Min sambo fick havandeskapsförgiftning och tvingades till kejsarsnitt. Vår dotter vägde 1200 gr. och låg i kuvös i 2 veckor innan vi fick hålla i henne. Jag har nog aldrig varit så rädd eller känslomässigt spänd som jag var då och jag tackar samtliga högre makter (allt från kompetensen hos sjukhusen till eventuellt existerande gudar om de nu finns...) för att allt gick bra.

Trots detta har vare sig jag eller min sambo ändrat synen på vare sig abort eller dödshjälp. Detta är extremt känslomässigt laddat och vi tycker att det är upp till var och en. När "jag" bestämmer vad "du" skall tycka kommer det att bli fel. Jag kanske inte tycker konkret att man fattar beslutet när man klipper navelsträngen (jag har också intelligensen att inte ta detta bokstavligt) men anser att det är upp till föräldrar att bestämma så känsliga frågor.

Som en parallel är det väldigt intressant att ett antal framstående abortmotståndare i USA själva tvingat kvinnor de begått snedsteg med att genomföra abort. Det skulle skada deras anseende för mycket om det bevisades att oäktingar existerade.

En omvänd fråga till Markus. I England fanns det ett fall för ett par veckor sedan med en 11 månader gammal bebis. Läkarna hade räddat hennes liv ett antal gånger men vill inte fortsätta då de uppenbarligen såg hur barnet led och barnet kunde medicinskt aldrig klara sig själv. Föräldrarna vägrade och hoppades på att "ett mirakel" skulle rädda deras barn. Hur tycker du läkarna skulle ha gjort? Vi kan hålla barnet vid liv men är det rätt?
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Från DNs analys:

George Bush har främst har stöd av kulturellt konservativa amerikaner som bor på landsbygden, är gifta, har vapen och går regelbundet i kyrkan.

John Kerrys väljare är tvärtom ogifta i städerna som inte har vapen och sällan går i kyrkan. Kerry hade också större stöd bland unga förstagångsväljare.

Befolkningen på landsbygden i USA skiljer sig helt enkelt fundamentalt mot de flesta européer, oavsett om det gäller folk i storstäder eller på landsbygden. Inte så konstigt att de flesta av oss stödde Kerry mot Bush, de flesta européer är sekulariserade och har inte punkten vapen högst upp på sin intresselista.

Och det gäller nog de flesta oavsett politisk färg i Europa, förutom de på den absoluta högerkanten. Bara för att man hellre skulle se Kerry och demokraterna i ledning i USA så betyder inte det att man är en palestinaschalsinvirad vänsteraktivist som Markus försöker påskina. Både Reinfeldt och KDs partiledare (minns inte namnet) har uttalat sitt stöd för Kerry. Det måste vara jobbigt för Markus att inte ha ett enda svenskt parti som han kan rösta på, med tanke på att t.o.m moderaterna och kd är förbannade vänsterliberaler.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Markus skrev:
Det finns ingen anledning för dig att vara spydig här, istället borde du beklaga missförståndet som du orsakade.
....

Jag ska beklaga att du inte förstår vad jag säger eftersom du är med hela tråden?? Om någon kommer sent i tråden missförstår kan jag förstå, att du inte fattar .... det är som vanligt.

"Nog" vaddå??
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jidetoft skrev:
Intressant synsätt...
Så den 15-åriga flickan som blir gravid efter en våldtäkt måste alltså föda barnet?

Det totala antalet aborter per år är drygt 17.000, flertalet av dem är definitivt inte så spektakulära. Vad kan förhållandet vara? 1/10.000?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
ething skrev:
..... När "jag" bestämmer vad "du" skall tycka kommer det att bli fel. .....?


Det är ju det som blir motbjudande - att "jag" ska bestämma vad en kvinna har för rättigheter som gravid.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
ething skrev:
Blablabla - oartig insinuation - blablabla
...................................................
En omvänd fråga till Markus. I England fanns det ett fall för ett par veckor sedan med en 11 månader gammal bebis. Läkarna hade räddat hennes liv ett antal gånger men vill inte fortsätta då de uppenbarligen såg hur barnet led och barnet kunde medicinskt aldrig klara sig själv. Föräldrarna vägrade och hoppades på att "ett mirakel" skulle rädda deras barn. Hur tycker du läkarna skulle ha gjort? Vi kan hålla barnet vid liv men är det rätt?

Jag kan inte bedöma det (det finns en anledning till att det gick till domstol), jag förstår föräldrarna men förstår samtidigt att det måste finnas en gräns för hur länge man ska plåga barnet om det ändå kommer dö.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Undrar varför det bara är killar som diskuterar i denna tråden.

Kanske för att den nuvarande pinsamt låga nivån och personangreppen föreligger. Skärp er för helvete!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top