Vitt Berik ställ blir missfärgat svagt gult ?

Cbr929

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
HBG
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -08,Honda CBR 1000 RR -08, Honda CBR 929 RR -01
Ngn som har en aning varför det vita skinnet har blivit en aning missfärgat svagt gul ton från att nytt ha varit helt vitt ?? trodde först det var smuts, men det går inte att tvätta bort iaf inte med tvål och vatten :confused:
Det konstiga är att inte hela stället blivit så, utan bara längst höger och vänster arm från där handleden börjar till armbågen!

Ngn som har en förklaring till detta fenomen ?

Tacksam för svar!
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
inte en aning, men mina vita berik-handskar har blivit exakt så.
Har de taskigt skinn eller?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nötning, svettning, smuts, solljus...

Vitt är en känslig färg, den kommer förr eller senare att övergå i en vitgul nyans såvida du inte får stället omfärgat. Som du säger går det inte att tvätta bort, förmodligen för att den vita färgen missfärgats på något sätt (den gör alltid det, går ej att undvika) och övergått i den färg du har nu. Sorry.

Det fanns förmodligen skäl till att folk före oss som klädde sig i skinn bara använde vit färg till högtidskläder...
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Man kan inte vara så rädd för att det ska bli smutsigt om man köper ett vitt ställ. Eller. :tummenupp

Svart is the shit!
 

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
boston vitt sko gräm:tummenupp
finns att köpa på skodon.:yoparty
har det till mina a-star stövlar å ställ.
funkar fin fint!
 

Cbr929

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
HBG
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -08,Honda CBR 1000 RR -08, Honda CBR 929 RR -01
Man kan inte vara så rädd för att det ska bli smutsigt om man köper ett vitt ställ. Eller. :tummenupp

Svart is the shit!


Nejdå, jag är inte rädd... det är mest för att stället bara är 2 mån gammalt, tycker det borde klara lite mer än så...

boston vitt sko gräm:tummenupp
finns att köpa på skodon.:yoparty
har det till mina a-star stövlar å ställ.
funkar fin fint!

Tackar så mkt,, Ska testa det :tummenupp
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag var ju nära på att köpa ett vitt ställ, tur att man inte gjorde det. Ser ut rent sagt förjävligt när det använts ett tag.
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
det är innehållet av tusen döda mygg och flygor som hamnar på armarna när man kör.
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
2 månader gammalt??? Fan, du ska ju gå tillbaks och reklamera det! Skulle jag aldrig ta. Pengarna tillbaka.
All färg bleks/missfärgas på olika sätt dels genom oxidering och dels solljus eller avsaknad av solljus, men två månader låter helt galet.
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
De kan berå på många olika saker.

Om tillverkaren fuskat så kan dom haft liggandes på lager väldigt mycket skinn som är gulfärgat. Ingen efterfrågan på gult längre, då färgar dom om skinnet med ett nytt lager vit färg och detta i sin tur lyser igenom nu.
Ja jobbar med skinn och detta fenomen är inget ovanligt.

Men iom, att det bara är armar som du beskriver så kanske de finns en annan förklaring. Döda insekter tror jag inte direkt.
Därför tycker ajg att du borde reklamera stället ;-)

Ett smutsigt vitt skinn ska inte bli gul-smutsigt, de ska snarare bli grå-smutsigt. Sen kan ja nämna att vitt är not den färg som bleks minst, så två månader är ingenting.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Ja jobbar med skinn och detta fenomen är inget ovanligt.

Du skinnvetaren.
Hur målar man skinn? Sprayburk? pensel? Kan man göra det hemma i garaget? Dyrt?
Ifall mitt 5 år gamla vita ställ har blivit gult, vore det inte en idé att måla?
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Du skinnvetaren.
Hur målar man skinn? Sprayburk? pensel? Kan man göra det hemma i garaget? Dyrt?
Ifall mitt 5 år gamla vita ställ har blivit gult, vore det inte en idé att måla?


Att färga skinnstället (obs inte med annan färg än vad som är från början)

Förutsättning:
skinnställ, galge, hårfön, läderfärg, starkt läderrengöring, läderimpregnering, 2x mjuk svamp, mjuk trasa TID



1. Börja med att skala dra bort flagnad färg. Se till att inte ha kvar några kanter där färgen kan börja släppa på nytt.

2. Använd mjuk svamp och tvätta av hela stället GRUNDLIGT med starkt läderrengöring som man normalt använder vid svåra fläckar. Låt lufttorka.

3. Blanda ihop olika färger så du får rätt nyans av färgen som är på stället.

NU BÖRJAR DEN TUFFA BITEN!

4. Stryk ut färgen med en ny mjuk svamp. Börja med delvis så att du inte går på hela stället på en gång och det bara kladdar och fastnar dammpartiklar. Bättre med fler tunna lager än tjocka lager.

5. Använd hårfön med hyffsat bra värme för att torka färgen fortare.

6. Repetera steg 4-5, tills du färgat hela stället. Häng sen upp på galge på ett sätt där armarna inte ligger emot, och inget klibbar.

7. Vänta 10h

8. Impregnera hela stället med en mjuks trasa

10. Ut på hojen o se snygg ut =D



TIPS PÅ PRODUKTER:
Leather Master, Color Make up (finns i många olika färger som går att blanda)
Leather Master, Strong effect Cleaner
Kiwi, Ledercreme


OBS! Jag står inte för några skadade skinnställ. Detta göres på eget bevåg :-D

Edit: Leather Master har även en Degreaser ifall du har fettfläckar som måste bort innan färgning...
 
Last edited:

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
Att färga skinnstället (obs inte med annan färg än vad som är från början)

Förutsättning:
skinnställ, galge, hårfön, läderfärg, starkt läderrengöring, läderimpregnering, 2x mjuk svamp, mjuk trasa TID



1. Börja med att skala dra bort flagnad färg. Se till att inte ha kvar några kanter där färgen kan börja släppa på nytt.

2. Använd mjuk svamp och tvätta av hela stället GRUNDLIGT med starkt läderrengöring som man normalt använder vid svåra fläckar. Låt lufttorka.

3. Blanda ihop olika färger så du får rätt nyans av färgen som är på stället.

NU BÖRJAR DEN TUFFA BITEN!

4. Stryk ut färgen med en ny mjuk svamp. Börja med delvis så att du inte går på hela stället på en gång och det bara kladdar och fastnar dammpartiklar. Bättre med fler tunna lager än tjocka lager.

5. Använd hårfön med hyffsat bra värme för att torka färgen fortare.

6. Repetera steg 4-5, tills du färgat hela stället. Häng sen upp på galge på ett sätt där armarna inte ligger emot, och inget klibbar.

7. Vänta 10h

8. Impregnera hela stället med en mjuks trasa

10. Ut på hojen o se snygg ut =D



TIPS PÅ PRODUKTER:
Leather Master, Color Make up (finns i många olika färger som går att blanda)
Leather Master, Strong effect Cleaner
Kiwi, Ledercreme


OBS! Jag står inte för några skadade skinnställ. Detta göres på eget bevåg :-D

Edit: Leather Master har även en Degreaser ifall du har fettfläckar som måste bort innan färgning...

Just detta inlägg borde göras en ny tråd för och sen kanske bli sticky ?:rolleyes:
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
2 månader gammalt??? Fan, du ska ju gå tillbaks och reklamera det! Skulle jag aldrig ta. Pengarna tillbaka.
All färg bleks/missfärgas på olika sätt dels genom oxidering och dels solljus eller avsaknad av solljus, men två månader låter helt galet.
Tycker också att du ska tillbaka med det.
Hoppas det löser sig.
 

Cbr929

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
HBG
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -08,Honda CBR 1000 RR -08, Honda CBR 929 RR -01
2 månader gammalt??? Fan, du ska ju gå tillbaks och reklamera det! Skulle jag aldrig ta. Pengarna tillbaka.
All färg bleks/missfärgas på olika sätt dels genom oxidering och dels solljus eller avsaknad av solljus, men två månader låter helt galet.


Jag har dock beställt det från Fc-moto, Så frågan är hur tyskarna ser på denna saken.... ngn som reklamerat ngt hos dom ?

Tack på förhand!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top