vitt klägg på oljelocket. hur illa på?

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Ducati 748 SP
tjena!
jag har precis sålt min honda VFR 800 -99. och ska byta till en zx9r 98- eller en gsxr.

Idag va jag och kikade på en zx9r och hojen va kanon, dock va det vitt klägg på locket och runt om vid oljepåfyllningen...
jag körde hojen en stund på tomgång och då såg man att den hosta upp mer och mer brun olja..
Jag tror ju bara det är kondens bildats över vintern. hojen har stått i 7månader i 9+ grader...
vad tror ni? jag hade ingen chans att köra den idag men ska göra det på Onsdag..

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
kolla hur det ser ut i oljeglaset. jag brukar få en massa kondens i maskinerna över vintern. första gången det hände fick man så klart panik och rev ner halva hojen. hittade kondens vid insidan på blocket. det var allt. inget fel utan helt naturligt. men det såg för jävligt ut i glaset och mjölkvitt vid oljepåfyllningen, men dom sagt. bara kondens. det bör försvinna efter en ordentlig varmkörning/testkörning

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Är du osäker kan ett komptest vara lämpligt. Frågan är om man vill göra sig besväret innan man köpt hojen...

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Beronde på årsmodell så skulle jag nog kolla lite närmare,zx9r är ju inte helt okända för att käka topplockspackningar.

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Ducati 748 SP
ja jag kände mig ganska lugn när jag såg gyllenbrun olja komma upp efter ett tag..

toppackningen va väl värre på dom äldre eller gäller detta även 98-?

hojen ska köras 10mil imorgon och sedan ska jag provköra. då lär jag ju få svaret!

har ni möjligtvis några andra tips på vad man ska vara noga med på dessa hojar?

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
ja jag kände mig ganska lugn när jag såg gyllenbrun olja komma upp efter ett tag..

toppackningen va väl värre på dom äldre eller gäller detta även 98-?

hojen ska köras 10mil imorgon och sedan ska jag provköra. då lär jag ju få svaret!

har ni möjligtvis några andra tips på vad man ska vara noga med på dessa hojar?

Kolla så att inte kopplingen slirar, det är rätt så vanligt.

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Varför chansa? Det är ju inte så att ZX-9an är en ovanlig hoj. Hade jag själv sett vitt klägg runt oljelocket på en hoj jag var spekulant på så hade jag lagt benen på ryggen.

Förresten, min CBR har också stått i sju månader i kallgarage med en snitttemp på 2 grader och där var inget klägg runt oljelocket på den.

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Ducati 748 SP
Köpte hojen idag för 4300;- 1 ägare fullt dokumenterad med 3200 mil på mätaren!

tappa ur oljan och den va brun/svart så det måste varit kondens... släppte loss vevhusvent-slangarna och det va inget klägg alls i dom! i med ny olja och på med nytt filter ;)

tack för hjälpen!
Mvh / Joel

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
(E)R-6
Köpte hojen idag för 4300;- 1 ägare fullt dokumenterad med 3200 mil på mätaren!

tappa ur oljan och den va brun/svart så det måste varit kondens... släppte loss vevhusvent-slangarna och det va inget klägg alls i dom! i med ny olja och på med nytt filter ;)

tack för hjälpen!
Mvh / Joel

Jag antar att det fattas en nolla, annars är jag avundsjuk :)
Grattis till nya hojen :tummenupp

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
är det bara jag som tänker på järnmicke med pälsmössa?
om det är som jag tror är det illa, då måste du nog låsa in hojjen på nåt lämpligare ställe

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Ducati 748 SP
hehe nolla? vaddå? ;)

Ingel?
förvirrad? va menar du??

har varit ute och myskört precis hela eftermiddagen idag! lite annat än VFR:en ;)..

jag kan tycka att den är lite orolig på tomgången.. ligger mellan 900 och 1000 och pendlar.. är detta normalt? i övringt tycker jag den jobbar som den ska och drar rent genom registret... kanske bara är jag som inte är van vid en lite råare hoj :)

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
hehe nolla? vaddå? ;)

Ingel?
förvirrad? va menar du??

har varit ute och myskört precis hela eftermiddagen idag! lite annat än VFR:en ;)..

jag kan tycka att den är lite orolig på tomgången.. ligger mellan 900 och 1000 och pendlar.. är detta normalt? i övringt tycker jag den jobbar som den ska och drar rent genom registret... kanske bara är jag som inte är van vid en lite råare hoj :)

Låter lågt. De hojar jag har haft har legat runt 1100rpm på tomgång.

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
(E)R-6
hehe nolla? vaddå? ;)

Ingel?
förvirrad? va menar du??

Jag antar att det fattas en nolla i priset. Fyra tusen låter billigt :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024