Vitt Skinnställ!! Fyfan

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
Satan vad glad jag blev idag när jag gjorde rent mitt skinnställ och insåg att jag gjorde ett jävligt bra val när jag valde ett rött med inslag av vitt och inte ett helvitt posörställ :D
Det är ett helvete att få rent dom små vita partierna, kan bara tänka mig hur det skulle vara med ett helvitt.. ( kom nu inte o säg att " det är skit lätt att få rent med mitt tv shop medel osv)...

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Undrar hur kul hojåkat skulle vara om man skall ställa sig och tvätta skinnstället varje dag när man kommer hem :confused:

Inte värre än rutinen man har att rengöra visiret & hjälmen efter varje repa. Vill inte verka som ngn messerschmidt nu men jag rengör hela utrustningen efter varje körning, inklusive tvätt av hoj samt rengöring av kedja & drev. (Ja jag är störd & saknar ett liv) :)

Till trådskaparen kan jag säga att det finns suveräna medel för att återfå den fina vita färgen. Senast var det en tråd i ämnet där raklödder var vinnaren.

Dr.Bike

Guest
Inte värre än rutinen man har att rengöra visiret & hjälmen efter varje repa. Vill inte verka som ngn messerschmidt nu men jag rengör hela utrustningen efter varje körning, inklusive tvätt av hoj samt rengöring av kedja & drev. (Ja jag är störd & saknar ett liv) :)

Till trådskaparen kan jag säga att det finns suveräna medel för att återfå den fina vita färgen. Senast var det en tråd i ämnet där raklödder var vinnaren.

Messerscmitt! :kulspruta

:D

Men allvarligt: VARJE gång? Du kör inte varje dag du inte...
EMELLANÅT skulle jag vilja säga... kanske var 8.e v eller så får sig ju skinnet läderolja samt rengöring.
Flugorna på stället åker iofs av vid varje hojtvätt då jag även tvättar bort denna irriterande bioniska massa... :)

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Vill inte verka som ngn messerschmidt nu men jag rengör hela utrustningen efter varje körning, inklusive tvätt av hoj samt rengöring av kedja & drev. (Ja jag är störd & saknar ett liv) :)

.

du kör inte varje dag va`?

förövrigt tycker jag inte det är specielt jobbigt att rengöra mitt vita ställ trots att jag gör det max 2-3 ggr per sessong

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Messerscmitt! :kulspruta

:D

Men allvarligt: VARJE gång? Du kör inte varje dag du inte...
EMELLANÅT skulle jag vilja säga... kanske var 8.e v eller så får sig ju skinnet läderolja samt rengöring.
Flugorna på stället åker iofs av vid varje hojtvätt då jag även tvättar bort denna irriterande bioniska massa... :)

Jo, tyvärr kan du nog fråga valfri person i Skövde-tråden så kan de intyga min mani med att hålla MotoGP finish på prylarna.:gnissla

Under säsongen så kör jag så gott som varje dag (eftermidag/kväll) då det inte regnar eller är blött på backen.

Men samtidigt tycker jag det är lite av ett terapiarbete att sitta i garaget & putsa efter en runda, lyssna på lite bra musik & de-briefa körningen :)

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Finns det något bra tips på hur man enklast rengör hjälm/visir?

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag har ett vitt berik, lite skrapat, en oljefläckar på vaderna osv. bryr mig inte. Är som med ett par nya skor, inte fan är dem snygga första gången man tar på sig dem. Skall vara lite fläckar.

Slipar du dina puckar med nagelfil för att få dem symetriska? Kanske däcksidorna....

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Finns det något bra tips på hur man enklast rengör hjälm/visir?

Är du hemma
Fyll en sprayflaska med vatten & mild såpa.
Spraya på visir & hjälm, lägg sedan på en våtservett över visiret & hjälmen & låt verka ca 5 min så flugmoset mjuknar. Spraya lite till & torka sedan bort eländet.

Är du ute på en tripp
Ha med dig våtservetter som du kan lägga över visiret en stund, sedan torka bort när det mjuknat.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Fattar inte detta med att tvätta i tid och otid!

Ser i blocketannonser folk som skriver att de tvättat hojen efter varje repa osv.
Jag kanske tvättar 3ggr per år om inget oförutsett händer...
Att göra rent skinnstället mer än efter säsongen är uteslutet...
Det ska läggas tid på saker som är nödvändiga dvs. kedjeinfettning, visiret kan jag tvätta mer än en gång per tur, däcktrycket, vätskenivåer skall kollas och samma med bromsbelägg!

Vill du lägga 20-30min på att tvätta hoj/utrustning så gör det men jag åker hellre upp den tiden!

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inga kymmer!

Jag valde vitt för att det är minst asvarmt i sommarsolen.

Torkar ALLTID av visir och resten av utrustningen som blir "sabbad" av en tur. Tvättar alltid av mygg etc från hojen, och smörjer kedjan 8/10 gånger direkt när man är tillbaka medan den fortfarande är varm.

Grejen är att hela processen tar typ 10 min, vilket är en liten extrauppoffring mot all tid man lägger totalt på en dag iaf.

När det gäller utr i övr så ser jag till att smörja allt vår, höst och oftast nån gång i mitten av sommaren, om stället numer är lite solkigt skiter jag fullständigt i. Jag köpte det inte för att det var posörvitt, utan för att det var bra och hyfsat svalt! Det ändras inte av lite blodfläckar!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...