Vitt Skinnställ!! Fyfan

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Fattar inte detta med att tvätta i tid och otid!

Ser i blocketannonser folk som skriver att de tvättat hojen efter varje repa osv.
Jag kanske tvättar 3ggr per år om inget oförutsett händer...
Att göra rent skinnstället mer än efter säsongen är uteslutet...
Det ska läggas tid på saker som är nödvändiga dvs. kedjeinfettning, visiret kan jag tvätta mer än en gång per tur, däcktrycket, vätskenivåer skall kollas och samma med bromsbelägg!

Vill du lägga 20-30min på att tvätta hoj/utrustning så gör det men jag åker hellre upp den tiden!

Då du nu trampade på min ömma posörtå så har jag såklart granskat din ord en aning extra för att hitta eventuella fel i din text. :mad:

Du pratar om nödvändiga saker som kedjeinfettning, vilket såklart är en bra grej. Det jag undrar är om du någon gång under säsongen även gör rent kedjan från vägdamm och annan skit?
Om inte så kan det ju vara en bra idé att börja göra detta, eftersom infettning av en smutsig kedja mestadels skapar en slipmedelsgegga, vilket i sig knappast kan ses som friktionshämmande.

Jag kan ju dock ha fel, kanske att du rengör kedjan, och då endast kedjan regelbundet. Om så är fallet så ber jag om ursäkt över mitt påhopp.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Tvätta? Det e ju bara att låta det va. Posörer kallar det smuts ,alla andra kallar det patina.:tummenupp

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
RD 350
Messerscmitt! :kulspruta

:D

Men allvarligt: VARJE gång? Du kör inte varje dag du inte...
EMELLANÅT skulle jag vilja säga... kanske var 8.e v eller så får sig ju skinnet läderolja samt rengöring.
Flugorna på stället åker iofs av vid varje hojtvätt då jag även tvättar bort denna irriterande bioniska massa... :)

Ha Ha,Såg dej o flugliken i somras på Åsen, Fan det värsta jag sett:Bugar

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Då du nu trampade på min ömma posörtå så har jag såklart granskat din ord en aning extra för att hitta eventuella fel i din text. :mad:

Du pratar om nödvändiga saker som kedjeinfettning, vilket såklart är en bra grej. Det jag undrar är om du någon gång under säsongen även gör rent kedjan från vägdamm och annan skit?
Om inte så kan det ju vara en bra idé att börja göra detta, eftersom infettning av en smutsig kedja mestadels skapar en slipmedelsgegga, vilket i sig knappast kan ses som friktionshämmande.

Jag kan ju dock ha fel, kanske att du rengör kedjan, och då endast kedjan regelbundet. Om så är fallet så ber jag om ursäkt över mitt påhopp.

Inget påhopp utan helt i sin ordning!

Och ja jag gör rent kedjan emellanåt då jag tycker det blir en "beläggning" just för att det är nödvändigt!

Kan även tillägga att även jag varit posör (har forfarande matchande utrusning/hojlack) men det botades effektivt efter jag lagt ner min själ i en hoj och sen få den snodd nästan direkt! Då försvinner en stor del av nöjet samt att jag numera hellre lägger pengar på "utbildning" dvs däck och bandagar!

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Inget påhopp utan helt i sin ordning!

Och ja jag gör rent kedjan emellanåt då jag tycker det blir en "beläggning" just för att det är nödvändigt!

Kan även tillägga att även jag varit posör (har forfarande matchande utrusning/hojlack) men det botades effektivt efter jag lagt ner min själ i en hoj och sen få den snodd nästan direkt! Då försvinner en stor del av nöjet samt att jag numera hellre lägger pengar på "utbildning" dvs däck och bandagar!

Typiskt, jag som hoppades på att du hade slarvat.

Däck + bandagar låter som ett minst sagt vettigt val, jag får nog leta upp någon annan att hetsa. :(

DeMarko

Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ducati 749 Monoposto
Tips

Lämna in det på Kemtvätt. Så kan dom gnugga fingrarna blodig & svära över hur jobbigt det är! :tummenupp

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag tvättade faktiskt mitt ställ en gång. Det var skitjobbigt och jag hatade det men jag kämpade på. Efteråt ställde jag mig frågan varför i helvete jag hade gjort rent det? Meningslöst. Vem ser om man har lite flugor på stället när man kör förbi? Och vad skulle vara så hemskt med att någon ser att man har ett skitigt ställ när man står still? Isåfall måste man nog byta knäpuckar om de skulle råka bli repiga också.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Det brukar bli rent efter man råkat hamna i ett skyfall. Hojen kan jag spola av nån gång i månaden.

Dr.Bike

Guest
Men samtidigt tycker jag det är lite av ett terapiarbete att sitta i garaget & putsa efter en runda, lyssna på lite bra musik & de-briefa körningen :)

:tummenupp:tummenupp:tummenupp
:Bugar :bow

Du talar mys och religion. Efterspelet är nästan lika viktigt som själva akten...

Säger de. ;)

Ha Ha,Såg dej o flugliken i somras på Åsen, Fan det värsta jag sett:Bugar

:D Ja jädrar ja, den gången såg både hoj och jag ut som en heltäckningsmatta från 70-talet!

Last edited:

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Inte värre än rutinen man har att rengöra visiret & hjälmen efter varje repa. Vill inte verka som ngn messerschmidt nu men jag rengör hela utrustningen efter varje körning, inklusive tvätt av hoj samt rengöring av kedja & drev. (Ja jag är störd & saknar ett liv) :)

Till trådskaparen kan jag säga att det finns suveräna medel för att återfå den fina vita färgen. Senast var det en tråd i ämnet där raklödder var vinnaren.

Ju oftare man gör det ju snabbare går det för blir ju inte lika smutsigt.
Säger jag som drar ut på det :brinnerup

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Som sagt vitt är svalt på sommaren ! märks då man måste stanna ialf ..

Sedan så tar det 2min att svabba av sig slaktavfallet , men det problemet kommer mest på sensommarn ...
Men det är inget lätt val ....

Jo , ang rengörning av visir och hjälm så är en dusch med hett urin det bästa :tummenupp se bara till och stäng all ventilation innan:)

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...