VM Gälleråsen 1979

stridis nr60

if you cant bet them.hit them harder
Gick med
6 Oct 2005
Ort
stockholm
Hoj
gsxr1000-02-Race,wr 250
GSXR1100R skrev:
2638078 Fanns Velodromen 1979? eller var det detta ett wet race? 1.21 kör ju tom Valmers om det är torrt.
136 km/h i snitt jag vet inte vad dom snabbaste har för snitt idag men hojarna idag borde lite ssnabbare

stridis nr60 skrev:
2638688 136 km/h i snitt jag vet inte vad dom snabbaste har för snitt idag men hojarna idag borde lite ssnabbare
Ursäkta felstavningarna.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
stridis nr60 skrev:
2638688 136 km/h i snitt jag vet inte vad dom snabbaste har för snitt idag men hojarna idag borde lite ssnabbare
..

Micke Nilsson hade 125,833km/h i snitt när han vann VEIDEC-racet på Kga 27/8 2006. Han körde 1.07:880 som snabbaste varvtid i det racet.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
MC Doktorn skrev:
2638265 Skulle tro att den tidigare layouten med velodrom "stal" ca 10 s.
Den var ball men livsfarlig .
Va var det för "livsfarligt" med den??
Det var en helt vanlig böj som krävde lite mer precision och timing ...
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Zoidberg skrev:
2638545 Nja, ..för mc var den inget speciellt egentligen. Lönade sig inte att köra på det branta partiet, ...utan nere i "rännan" där det inte lutade nåt värst. Det håriga kom i knycken/svackan (numera Ejes) där det var man/mus-syndrom om man vågade hålla stumt eller inte, ...iaf som jag minns det.
Det lönade sig att bromsa sig upp i velodromen, vinkla max och sedan få bra fart ner i vänstern efter velodromen. Fjädrongen bottnade och visst, det var många som prutade där :) Kommer ihåg när däcket tryckte upp i sadeln varv efter varv. Till slut gick däcket igenom glasfibern ... sedan genom skinnstället och när man kom i mål var det hål i kalsongerna och röda stripes i häcken :eek:)

stridis nr60 skrev:
2638688 136 km/h i snitt jag vet inte vad dom snabbaste har för snitt idag men hojarna idag borde lite ssnabbare
Den stora skillnaden idag är att däcken har bättre grepp, fjädringen är bättre och motorerna mycket, mycket snällare att köra

crashtestdummy skrev:
2638730 Vem är/var Lennart Bäckström?? Osedvanligt fint efternamn :)
Bäckis tävlade huvudsakligen i 250 cc på Yamaha.
När Superbike började köras (1977?) så körde han Laverda, vilket han fortsatte med flera år.
Han var en duktig kille som jag visste skulle bli bra när jag såg honom ... han körde mjukt som en katt, inte bland de snabbaste de första åren, men sen :)
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
2638133 Oj då är 1.21 en väldigt snabb tid, måste ha varit fräckt att se dom stora kanonerna kasta sig in i velodromen, hur lång var banan 1979?
Karlskoga Motorstadion är en av Sveriges anrikaste banor. Gelleråsbanan började byggas redan 1948 och stod klar 1950. Banan var en ca 1 km lång grusslinga som man genast började köra tävlingar på. Kanonloppet var ett av de första racen som kördes. Men, bilarna gick tungt i gruset och man fick asfaltera banan. 1949 Kördes inga tävlingar, man hade problem med tillstånd från de lokala tillstånds givarna, men 1950 var man i gång med Kanonloppet igen. Banan förbättrades under –50 talet och man förlängde banan för att det skulle bli möjligt att köra större internationella racinglopp. Alla internationella banor hade på den tiden en velodromkurva, och 1958 förlängdes bankroppen från den befintliga 2,5 km slingan till 3172 m med en velodrom.

Motorsport var populärt och dåvarande Karlskoga Motorklubb började snegla mot Formel 1 som kontaktades och KMK kunde stoltsera med 3 st inbjudningslopp i F 1 1960 – 63. Tyvärr fick vi inte möjligheten att arrangera Sveriges Grand Prix, banan var inte tillräckligt lång för detta ändamål. Genast började KMK fundera på en förlängning av banan med den sk ”skogsslingan”. Tyvärr blev detta inte verklighet och man slutade köra F1 på Gelleråsen. Racingen fortsatte trots allt och intresset bland åskådarna var på topp. 1964 köade 45 000 personer för att se Kanonloppet.

Kändisar: Visst har varenda motorsportskändis tävlat på den anrika Värmlandsbanan: Jackie Stewart, Sterling Moss och Jack Brabham. Ronnie Petterson hade Gelleråsen som hemma bana. Detta är namn som figurerat i Gelleråsens historia. I modernare tider har Sveriges senaste motorkändisar också haft Gelleråsen som hemma bana; Eje Elgh, Johan Rajamäki, Tony Ring, Janne ”Flash” Nilsson, Thomas Johanson, Fredrik Ekblom, Pontus Mörth, Stig Blomqvist, Lennart Bohlin och förra Svenska och Nordiska Mästaren i F3, Jimmy Bohlin.

Historien finns i dag bevarad hos Karlskoga Motorklubb Veteranerna, som har en imponerande kunskap och väldigt arkiv om all motorsportshistoria i Karlskoga. De har under flera år haft en utställning i konsthallen i Karlskoga. Vi rekommenderar att du tar en titt på Kanonloppet genom tiderna (klicka bara på länken.)

Idag drivs banan av Karlskoga Motorstadion AB som ägs av Mike Luff och Lennart Bohlin (se hemsidan för Promenta.) Den lokala klubben som arrangerar tävlingarna och ansvarar för banans drift är Karlskoga Motorförening (hemsida Karlskoga MF.)

När arrendatorn Mike Luff med bolaget Karlskoga Motorstadion AB tillträdde 1991 började genast en renovering och uppsnyggning av banan. 1991 var det bara långlopp på väldigt låg nivå som var tillåtet på banan. Asfalten var så dålig att till och med långloppen kördes på dispens. Under denna period fick banbolaget av säkerhetsskäl ta bort velodromkurvan och banan har i dag ungefär samma sträckning som den hade strax efter man byggde den. 7 år senare fortsätter fortfarande arbetet på banan som nu är nästan klar. Banan har idag tillstånd att köra Supertouring och F3 som får anses som högsta nivån i Norden, banan har också tillstånd att köra NM i Road Racing.

Under år 2000 skedde en av de största ändringarna vi har gjort på anläggningen genom att bandepån flyttades till banans utsida - bakom läktaren och speakertornet på rakan. Samtidigt flyttades bron för att komma in på läktarområdet. En toa/duschanläggning enbart för de tävlande ställdes upp vid speakertornet.

Anläggningen är i dag en av de modernaste anläggningarna i Sverige. I dag finns en massa aktiviteter på banan och vi kan erbjuda allt från stora tävlingsarrangemang till hyrkart åkning.
 

Fist Woman

Guest
Vilken nostalgikväll!

Saxons princess of the night på hög volym och drömmar om den gamla sträckningen på gälleråsen!
Jag skall nog gå ut i garaget och pussa min gamla ISR-Kawa, provsitta och minnas hur bra allt var förr.
 

MC Doktorn

Guest
elwe skrev:
2638728 Va var det för "livsfarligt" med den??
Det var en helt vanlig böj som krävde lite mer precision och timing ...

Armcoräcket där har nog skördade en del offer ;)

Minns den pga en av mina vänner skdades allvarligt där för en herrans massa år sen.
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Dåtidens publiksuccé var ju Superbike, maskiner i stort sett direkt från show floor som kördes överjävligt av bland annat hårdingarna Lennart Bäckström (senare höjdare på BMW Sweden), Peter Sköld och Kjell Watz.

I velodromen har man sett ett antal förare drabbas av Ooooohps o gått rakt fram, såväl under tävling som under "Allmänhetens fria åkning" Jag vet i alla fall hur en sprojlans ny CBX såg ut efter ett intimt möte med räcket + nedhasning efter studs...

Svackan var nog det mest intressanta som åskådare speciellt som de modigaste kom in i efterföljande sväng med fullt komprimerad fjädring - tror en del förare blev åksjuka där faktiskt...

Näää; det kanske inte var bättre på den tiden, strax efter bronsålderns slut, men väl så spektakulärt som idag.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
valmers skrev:
2638755 Karlskoga Motorstadion är en av Sveriges anrikaste banor. Gelleråsbanan började byggas redan 1948 och stod klar 1950. Banan var en ca 1 km lång grusslinga som man genast började köra tävlingar på. Kanonloppet var ett av de första racen som kördes. Men, bilarna gick tungt i gruset och man fick asfaltera banan. 1949 Kördes inga tävlingar, man hade problem med tillstånd från de lokala tillstånds givarna, men 1950 var man i gång med Kanonloppet igen. Banan förbättrades under –50 talet och man förlängde banan för att det skulle bli möjligt att köra större internationella racinglopp. Alla internationella banor hade på den tiden en velodromkurva, och 1958 förlängdes bankroppen från den befintliga 2,5 km slingan till 3172 m med en velodrom.

Motorsport var populärt och dåvarande Karlskoga Motorklubb började snegla mot Formel 1 som kontaktades och KMK kunde stoltsera med 3 st inbjudningslopp i F 1 1960 – 63. Tyvärr fick vi inte möjligheten att arrangera Sveriges Grand Prix, banan var inte tillräckligt lång för detta ändamål. Genast började KMK fundera på en förlängning av banan med den sk ”skogsslingan”. Tyvärr blev detta inte verklighet och man slutade köra F1 på Gelleråsen. Racingen fortsatte trots allt och intresset bland åskådarna var på topp. 1964 köade 45 000 personer för att se Kanonloppet.

Kändisar: Visst har varenda motorsportskändis tävlat på den anrika Värmlandsbanan: Jackie Stewart, Sterling Moss och Jack Brabham. Ronnie Petterson hade Gelleråsen som hemma bana. Detta är namn som figurerat i Gelleråsens historia. I modernare tider har Sveriges senaste motorkändisar också haft Gelleråsen som hemma bana; Eje Elgh, Johan Rajamäki, Tony Ring, Janne ”Flash” Nilsson, Thomas Johanson, Fredrik Ekblom, Pontus Mörth, Stig Blomqvist, Lennart Bohlin och förra Svenska och Nordiska Mästaren i F3, Jimmy Bohlin.

Historien finns i dag bevarad hos Karlskoga Motorklubb Veteranerna, som har en imponerande kunskap och väldigt arkiv om all motorsportshistoria i Karlskoga. De har under flera år haft en utställning i konsthallen i Karlskoga. Vi rekommenderar att du tar en titt på Kanonloppet genom tiderna (klicka bara på länken.)

Idag drivs banan av Karlskoga Motorstadion AB som ägs av Mike Luff och Lennart Bohlin (se hemsidan för Promenta.) Den lokala klubben som arrangerar tävlingarna och ansvarar för banans drift är Karlskoga Motorförening (hemsida Karlskoga MF.)

När arrendatorn Mike Luff med bolaget Karlskoga Motorstadion AB tillträdde 1991 började genast en renovering och uppsnyggning av banan. 1991 var det bara långlopp på väldigt låg nivå som var tillåtet på banan. Asfalten var så dålig att till och med långloppen kördes på dispens. Under denna period fick banbolaget av säkerhetsskäl ta bort velodromkurvan och banan har i dag ungefär samma sträckning som den hade strax efter man byggde den. 7 år senare fortsätter fortfarande arbetet på banan som nu är nästan klar. Banan har idag tillstånd att köra Supertouring och F3 som får anses som högsta nivån i Norden, banan har också tillstånd att köra NM i Road Racing.

Under år 2000 skedde en av de största ändringarna vi har gjort på anläggningen genom att bandepån flyttades till banans utsida - bakom läktaren och speakertornet på rakan. Samtidigt flyttades bron för att komma in på läktarområdet. En toa/duschanläggning enbart för de tävlande ställdes upp vid speakertornet.

Anläggningen är i dag en av de modernaste anläggningarna i Sverige. I dag finns en massa aktiviteter på banan och vi kan erbjuda allt från stora tävlingsarrangemang till hyrkart åkning.
-"täcksåmycket"
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top