Vobbel med Slicks?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Absolut. Men man börjar undra när hojen börjar uppträda konstigt. Men då är det bara att vänja sig.

självklart, jag började undra när mitt gatdäck är mer åla sig villigt än Supercorsa däcket jag hade innan. det som sägs här är helt tvärt emot mina upplevelser mellan sysst ban däck å gat däck.. så man börjar ju klura lite..

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag håller faktiskt inte med... Jag har aldrig haft roligare på Gatan än när jag körde med slicks..

Iof så kör jag ganska hårt och däcken kon nog upp i rätt temp.. men men
Däremot är det inte roligt att ha slicks om det är kallt eller blött ute..

Då kör du rätt hårt va?

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
Benelli 1130 TNT
Då kör du rätt hårt va?

Ja jo.. Jag kör ganska hårt, Jag gissar att du Antyder att det inte finns en chans att jag skulle ha bättre grepp på gatan med slicks än med tex ett bra "gatracedäck". Slicksen är ju till för att hålla/köras vid Extrem körning, och liknande det finns ju inte en möjlighet att göra på gata utan att vara självmordsbenägen :tungan Men faktiskt så blir däcken ganska varma efter en stund och knäskrap på landsvägs kurvorna blir en barnlek ;) :)

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
knäskrap på landsvägs kurvorna blir en barnlek ;) :)

Knäskrap betyder inte att det går fort.

Du får gärna köra med slicks om du vill men dom har en ruskigt hög arbetstemp det är dörför däckvärmare böra användas.

Sedan kan det ju vara lite onödigt att köra runt med däck som inte är för allmän väg när man kör så hårt då du antagligen snart kommer vara med i en olycka. Bättre byta till mönstrade racedäck (det är samma däck fast med mönster)

/Oskar

Glenn ZX9R

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2004
Hoj
ZX1200R samt 2 st. R6:or
*asg* gasa mer så slipper du vobbel det kan vara den orsaken samt att slicks har en lite mer toppad profil ...!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men faktiskt så blir däcken ganska varma efter en stund och knäskrap på landsvägs kurvorna blir en barnlek ;) :)

Mät tempen på dem direkt när du stannar. De ska vara 80 grader ungefär, det ska vara så att du verkligen bränner dig på dem, inte bara så att de känns varma att lägga händerna på. Kommer du upp i den tempen, grattis, annars borde du nog satsa på t.ex. Supercorsa eller Racetec så att du har någorlunda grepp om du skulle hamna i ett regnväder också. :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024