vobbel-tendens KTM 625 SMC

Glad.I.Gas

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Ort
Norrköping/Sthlm
Hoj
hojlös
Tja motarders!!

Har en KTM 625 SMC -04 som jag leker livet ur på vägarna. Har dock ett litet bekymmer nu... I hastigheter från ungefär 100 och över börjar den bli väldigt orolig. Om jag provocerar den genom att rycka styret snabbt framåt/tillbaka (sidledes) så kommer hela hojen i självsvängning el. vobbel. Har kört cirka 550 mil och detta har uppkommit först på senare tid.

Upptäckte det första gången efter en dålig "bakhjuls-landning" i ca 130 km/h. Kör ju ganska "aktivt" med hojen. Wheelies, stopies osv och kan tänka mig att lager tar stryk. Kanske kan det helt enkelt oxå vara obalans i något av hjulen. Nån som känner till detta eller har tips om bra felsökning??

Tacksam för svar!! // Ride on // Glad.I.Gas
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Glad.I.Gas skrev:
2142357 Tja motarders!!

Har en KTM 625 SMC -04 som jag leker livet ur på vägarna. Har dock ett litet bekymmer nu... I hastigheter från ungefär 100 och över börjar den bli väldigt orolig. Om jag provocerar den genom att rycka styret snabbt framåt/tillbaka (sidledes) så kommer hela hojen i självsvängning el. vobbel. Har kört cirka 550 mil och detta har uppkommit först på senare tid.

Upptäckte det första gången efter en dålig "bakhjuls-landning" i ca 130 km/h. Kör ju ganska "aktivt" med hojen. Wheelies, stopies osv och kan tänka mig att lager tar stryk. Kanske kan det helt enkelt oxå vara obalans i något av hjulen. Nån som känner till detta eller har tips om bra felsökning??

Tacksam för svar!! // Ride on // Glad.I.Gas

Ge fan i att rycka i styret är mitt tips (helst innan du skadar dig) :va


Sen är det ju ett tecken på att den är snabbstyrd det i kombination med lång fjädringsväg och rörram så får du dom egenskaperna.
 
Last edited:

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Ort
In the hills
Hoj
-08 CBR1000RR
köp en annan hoj om du vill slippa ormet kryper.. Duke´n e likadan, känns som en slapp gammal damcykel när man kommer upp i lite fart.. Dessa hojjar e ju inte till för o åka fort med tyvärr :tuttar
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag bytte till slicks inför bankörningen med min 625. Vid lunch vart jag hungrig och drog iväg och käka och upptäckte att den börja självvobbla runt 130.
Det berodde på slickset som hade brantare sidor än gatdäcket. antadligen försvinner ditt vobbel vid däckbyte.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Att motarder inte är allt för stabila i höga farter stämmer ju bra.
Men dom problemena du verkar ha är ju inte iaf normala.

Inga tendenser alls till vobbel i varken 180 lr 140.

Skulle nog kolla lagrena om jag vart du.
 

Inge

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2003
Ort
Asarum Blekinge
Hoj
Yamaha 125 såld Honda xl 125 såld Yamaha xt 600 84-a såld KTM 640e 00-a såld Honda vtr Firestorm 02-a såld KTM 660 04
Min 660 uppför sig likadant, har också slicks.
1.7 i däcktryck kanske beror det lite på det?
 
Last edited:

Glad.I.Gas

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Ort
Norrköping/Sthlm
Hoj
hojlös
sgtpepper skrev:
2142810 Har du kollat hjullagren? Om inte, gör det!

Ok. Hjullagren ska kollas. Hur gör jag det?? Novis inom området.

Långa farbron skrev:
2142375 Ge fan i att rycka i styret är mitt tips (helst innan du skadar dig) :va


Klart som fan att jag inte sitter och rycker i styret. Tendensen uppkommer när jag kör på ojämn asfalt eller tar ner framhjulet efter bakhjuls-åka och där har du problemet!! :6surkart

Eftersom jag vill åtgärda det så prövar jag aktion/reaktion för att komma till en lösning.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Glad.I.Gas skrev:
2143363 Ok. Hjullagren ska kollas. Hur gör jag det?? Novis inom området.
Börja med att kolla så att det inte glappar genom att ta tag i hjulet och så att säga bända det mot sin egen axel, känner du ett tydligt glapp så är det hjullagret som behöver bytas.

Sen kan man känna med fingret också när man tagit av hjulet, det sitter två lager med en distans mellan i framhjulet, vrid runt innerringen på varje lager och känn att det går runt lent och fint och att det inte skrapar.

Jag är också novis, bytte framlager på min XR för första gången nu i helgen, men det var faktiskt inte särskilt krångligt alls.
 

ristarpen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Ort
tjörn
Hoj
utan för tillfället.. tidigare ktm525 xr650 gsxr750
jag hade samma problem med min xr 650 men när jag bytte fram däcket så sluta den då kunde man gasa mer.. om du inte får bort problemet så får du ge fan i att köra båda hjulen samtidigt du har ju ett bak som duger fint när man åker motard :yoparty :yoparty
 

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC -05
Tror som de andra att det är däck eller likande som brister..

Var uppe i 150 med min igår utan några som helst problem... det är dock en 05:a.
 

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
KTM 625sxc
Har en 625sxc -04 450mil med motardhjul och jag har aldrig upplevt några vobblingstendenser i höga farter. Lagren bör inte vara slut efter 550mil
varken i sving/länkage eller hjul. Däremot kan du balansera hjulen framförallt fram kolla att de inte fått nån skada och bända lite här och var för att kolla att inget glappar kolla även styrlager.
 

Fire Power

Screw u hippie!
Gick med
20 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati monster S4R
Kan bero på att du skadat däcket, när du landar träffas ju smällen bara på ett ställe. vilket gör att det blir lite tillplattat där. Byta däck sen e det fixat :tummenupp
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Har sagt det förr men med risk för upprepning så tror jag att det är styrlagret.
Skruva åt det så att du märker att styret går lite tungt och släpp lite lite från det läget.
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Glad.I.Gas skrev:
2143363 Ok. Hjullagren ska kollas. Hur gör jag det?? Novis inom området.

Långa farbron skrev:
2142375 Ge fan i att rycka i styret är mitt tips (helst innan du skadar dig) :va


Klart som fan att jag inte sitter och rycker i styret. Tendensen uppkommer när jag kör på ojämn asfalt eller tar ner framhjulet efter bakhjuls-åka och där har du problemet!! :6surkart

Eftersom jag vill åtgärda det så prövar jag aktion/reaktion för att komma till en lösning.


fick du inte lära dig hur ma kollar lagren till uppkörnignen? Jag vill minas att säkerhetskontrollen va en av dom första pungterna på protokollet!
 

Glad.I.Gas

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Ort
Norrköping/Sthlm
Hoj
hojlös
ozto skrev:
2150281 fick du inte lära dig hur ma kollar lagren till uppkörnignen? Jag vill minas att säkerhetskontrollen va en av dom första pungterna på protokollet!

Nej, under uppkörning bör man redan kunna detta!
Under utbildningen däremot ingår styrlager och svinglager så det är jag en mästare på... Men säg hjullager, den kursen ingick inte! Inte hur man växlar på slangen, gör stopies eller ställer ventiler heller men allt går att lära sig. Som här tex: Genom trevliga människor med samma intresse!! :pannkyss
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Glad.I.Gas skrev:
2150462 Nej, under uppkörning bör man redan kunna detta!
Under utbildningen däremot ingår styrlager och svinglager så det är jag en mästare på... Men säg hjullager, den kursen ingick inte! Inte hur man växlar på slangen, gör stopies eller ställer ventiler heller men allt går att lära sig. Som här tex: Genom trevliga människor med samma intresse!! :pannkyss


Det står helt klart och tydligt i vägverkets protokoll för uppkörning att man ska kunna kolla lager så som HJULLAGER styrlager och svinglager!
Är säker på att det står i körkortsboken oxå!

och jag skrev lära sig till uppkörnigen, självklart menar jag att du ska veta hur man gör innan.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top