Voj, voj, Tingvall på G igen!

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Hyper skrev:
Intressant faktaruta...
Tar upp att antalet dödade i mc-olyckor har ökat jmft med tidigare år.
Inga siffror på hur många fler hojåkare det är nu jmfrt med tidigare år.
Procentuellt så har väl egentligen antalet förolyckade minskat, relaterat till antalet hojåkare som finns på vägarna idag.

:spammer
Fast det är min tråd så jag skriver vad jag vill! Basta.

Heh.... Välkommen till mediavärlden! Vinkla, vrid, skruva, förtig och använd gärna ogrundade antaganden och rykten. Är det inte tillräckligt bra så hitta bara på fritt ur sinnet och presentera som "nyheter" och "trovärdiga källor".

Allt för att få fram den reaktion man vill ha hos läsaren/tittaren/lyssnaren.

Men det här vet ju alla redan! Hoppas jag innerligt. Annars kan jag varmt rekommendera "Medias svarta bok - En kriminografi" av Maria-Pia Boethius!

Efter den får man ett...en ny syn på massmedia så att säga. :gnissla

Jag har faktiskt inget förtroende för något i samhället överhuvudtaget längre. Ja, förutom SH då :)
Fast det är ju ett eget litet samhälle förstås......

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Såld.
Silwer skrev:
Klart du ska ha turbo, allt annat är bara dumheter.
Tror du retas lite...Silwer. Som jag skrev så INSER jag att turbo är för mycket för mig, vill kunna utnyttja hojens kapacitet i kurvorna också. Poängen med mitt resonemang var att alla är olika "duktiga" eller "erfarna" på att hantera en motorcykel!

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Ha ha ha citat ur artikeln "Motorcyklarna blir inte bara fler, de blir större, tyngre och snabbare också. Det är också dessa framåtlutade så kallade sporthojar som syns mest i olycksstatistiken. "
:rofl

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
TLS
Marals76 skrev:
Ha ha ha citat ur artikeln "Motorcyklarna blir inte bara fler, de blir större, tyngre och snabbare också. Det är också dessa framåtlutade så kallade sporthojar som syns mest i olycksstatistiken. "
:rofl
Ska man vara petig så står klass 7 hojarna för ca 30% av olyckorna d v s 70% bör man kunna skylla kråmpråmarna mm för. Hur kan sporthojarna "synas" mest då?? :confused:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
RW skrev:
Ska man vara petig så står klass 7 hojarna för ca 30% av olyckorna d v s 70% bör man kunna skylla kråmpråmarna mm för. Hur kan sporthojarna "synas" mest då?? :confused:
Klass 7 står bara för ca 10% av det totala motorcykelbeståndet. En tiondel av motorcyklarna står alltså för nästan en tredjedel av olyckorna. Sånt syns...

Sen kan man spekulera i att genomsnittsskadan vid en "klass 7-olycka" blir allvarligare än för andra klasser eftersom vi normalt kör fortare när det smäller. Ja, inte jag alltså, för jag kör alltid lugnt och försiktigt, inom gällande hastighetsbegränsningar och med god framförhållning, goda marginaler och gott omdöme. Typ... :rolleyes:

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
TLS
Bingo skrev:
Klass 7 står bara för ca 10% av det totala motorcykelbeståndet. En tiondel av motorcyklarna står alltså för nästan en tredjedel av olyckorna. Sånt syns...... :rolleyes:
Det visste jag men du missade nog poängen, 70% av olyckorna är mer än 30%. Artikeln påstår eller åtminstånde som jag (& troligen större delen av befolkningen) läser ut av artikeln att sporthojarna (klass 7) står för huvuddelen av olyckorna vilket är fel.
"Det är också dessa framåtlutade så kallade sporthojar som syns mest i olycksstatistiken"

Last edited:

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
Skulle gissa på att det blir lag på heltäckande skinnställ samt ryggskydd.
Å hastigetsspärr vid 110 på alla sporthojar.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...