Volvo 240 -92

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Nu har min fina kombi ballat ur helt :gnissla Den har funkat kanon i 1,5 år förutom att den någon gång ibland dött, men genast startat igen utan att man gjort mer än väntat de 2-3 sekunderna det tog innan frispelet var över.
För en vecka sedan körde jag till tjejen, bilen gick kanon. Morronen efter var bilen stendöd, eller, ja den gick på ett par cylindrar innan den lade av, sedan var det slut med det roliga. Ibland puffar den till i någon cylinder, det är allt. Idag har jag gjort följande:

1.Kollat så att soppa kommer fram till insprutet = OK
2.Kollat så att det finns gnista= OK
3.Bytt fördelarlock, tändkablar, rotor samt tändspole, allt nytt.
4.Bytt tändmodul mot ny.
5.Bytt Bränslepumpsrelä mot nytt.

Tilläggas kan att efter jag bytte tändspolen så brummade motorn igång i ett par tre sekunder, helt normalt, sedan var det lögn att starta igen.
Då körde jag och köpte ny tändmodul, men icke.

Vafan kan det vara??!! Det borde ju i rimlighetens namn inte kunna vara något annat nu. Jag står handfallen. Vad kan man prova nu?
Våldsamt tacksam för idéer och råd.
//
Håkan
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har du tankat =)
Kolla om du kan låna en lmm av någon, eller dra ur sladden och se om den startar då.
Hur funkar den på startgas?

Vilken motor? B230 med Regina?
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Det är en B230F, Regina verkar det ju vara om man kollar eftersom min ju är en -92. Jag har testat startgas utan framgång, och soppa har jag i tanken.

Om Hallmätaren vore paj borde väl inte motorn ha hostat igång som den gjorde ett par sekunder? Får man gnista även om Hallsensorn är kass? Min gnista är gul trots ny tändspole. Jävulskt skumt problem detta.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det är en B230F, Regina verkar det ju vara om man kollar eftersom min ju är en -92. Jag har testat startgas utan framgång, och soppa har jag i tanken.

Om Hallmätaren vore paj borde väl inte motorn ha hostat igång som den gjorde ett par sekunder? Får man gnista även om Hallsensorn är kass? Min gnista är gul trots ny tändspole. Jävulskt skumt problem detta.

Mät över batteripolerna när du vevar på starten, om batteriet är kass så kan det vara så att den inte orkar starta.

Hallgivarna brukar vara antingen hela eller inte hela.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Mät över batteripolerna när du vevar på starten, om batteriet är kass så kan det vara så att den inte orkar starta.

Hallgivarna brukar vara antingen hela eller inte hela.

Batteriet är också helt nytt :) Erkänn att detta är för jävla illa :rolleyes:
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Min sportsexti visade liknade symptom och då hade kamremmen hoppat på aggregataxeln.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Tror aldrig 240 fanns med regina.

Byt tempgivare också. Köp en Bosch, eller köp en på Volvo annares funkar den inte i alla fall.
Fick göra det på min 740, sen startade den.

Du har inga felkoder på den då?
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Tror aldrig 240 fanns med regina.

Byt tempgivare också. Köp en Bosch, eller köp en på Volvo annares funkar den inte i alla fall.
Fick göra det på min 740, sen startade den.

Du har inga felkoder på den då?


Nä, det kan stämma, jag kollade ju fel, det var ju på 740 Reginan fanns.

Hur kan tempgivaren vara boven i dramat?
Det där med felkoder har jag ingen koll på. Ska det finnas nån kontakt man kan kolla dom i? Jag kanske inte har en sådan på min?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vevaxelgivaren möjligen, ovanför svänghjulet går att komma åt från motorrummet. Kan ju börja med att klappa den lite o se om det går bättre :tummenupp
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hallgivaren? har du kollat den?

Håller med, men kolla säkringen som sitter på v-hjulhus i en vit hållare, den har en tendens att ärga och sen bränna anslutningarna. När du var på och bytte tändspolen så flängde du säkert på kabelstammen och därför gick den några sek.

Peta på på den så ramlar den säkert i bitar.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Hur kollar man Hallgivaren? Vevaxelsensorn, är det inte Hallgivaren och den sitter väl i fördelaren? Och om bilen går (om än en kort stund) bra och i synk, så borde ju tändningen vara ok och i synk med motorn. Jag tycker mer det låter lite som glapp, som sades. Som kuriosa kan jag nämna att lambdalampan lyst ett tag och släcktes med en flärp på säkringshållaren, men den var sällan släckt länge.

Tror ni att det är nån idé att börja koppla bort lambdasond och insprutningstempgivare och sånt?

Jag kan inte minnas att jag har nån vit box, med säkringar, men det ska alltså finnas en?

EDIT: Jordflätan är kollad. Den var rutten och satt illa, men inte tillräckligt, för det gjorde varken till eller från.
 
Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
b230f har ett diagnostik uttag.

Avläsning av felkoder
Börja med att leta rätt på diagnostikenheten. Den finns i motorutrymmet framför eller strax bakom vänster fjädringstorn (sett i bilens körriktning).


Tändningen ska vara avslagen. Lyft upp locket på diagnostikenheten och lossa tråden från hållaren på enhetens sida.

Lägg märke till att det finns sex numrerade uttag på enhetens framsida. Endast två av dem används. Uttag 2 för kontroll av bränslesystemet och uttag 6 för tändsystemet.

Ha papper och penna redo, så att du kan anteckna de felkoder som visas. Det kan vara upp till tre stycken. De tresiffriga koderna visas som en serie blinkningar av den röda ljusdioden (placerad bredvid testknappen) med en kort paus mellan varje siffra.

Stick in tråden i uttag 6 på diagnostikenheten och slå på tändningen (läge II). Tryck på testknappen en gång i ungefär en sekund och släpp den sedan och vänta på att ljusdioden ska blinka. Anteckna felkoderna. Om mer än en visas, anteckna alla till dess att den första visas igen och slå av tändningen.

Om kod 1-1-1 visas anger detta att systemet inte har felkoder för tändsystemet sparade i diagnostikenheten. I detta fall ska du flytta tråden till uttag 2 och slå på tändningen och trycka en gång till på testknappen. Anteckna de felkoder som visas, de gäller för bränsleinsprutningen i systemet. Slå av tändningen. Om du åter får felkod 1-1-1 anger detta att inte heller bränslefelkoder finns sparade i systemet och att det fungerar korrekt.


Radering av felkoder
Ha tändningen avslagen, sätt i kabeln i den sockel du vill radera felkoderna.

Slå på tändningen (läge II), håll inne knappen i minst 5 sek och släpp. Nu ska lampan tändas och lysa konstant, tryck nu ner knappen igen i minst 5 sek och släpp.

Tryck till på knappen i ca 1 sek, nu ska kod 1-1-1 visas (dvs. ingen felkod lagrad). Klart!

---

Felkoder.
dessa använder du för att förstå felkoderna som blippas fram när du läser felkoder enligt dekagons guide.

Kod. Beskrivning.

1-1-1 Inga fel funna, fortsätt diagnos.
1-1-2 Styrmodul fel.
1-1-3 Bränsleblandningen på kort sikt för mager.
1-2-1 Insugrörets tryckgivare, ingen eller felaktig signal.
1-2-3 Kylvatten givaren, ingen signal eller felaktig.
1-3-2 Batterispänning för låg eller hög.
1-3-3 Tomgångsjustering eller kortslutning av gasspjälls brytare.
2-1-2 Lambdasond, eller syresond, ingen eller felaktig signal.
2-1-3 Fullgasjustering eller korsluting av gasspjälls brytare.
2-2-1 Bränsleblandningen på lång sikt för mager.
2-2-3 Tomgångsmotor, ingen eller felaktig signal.
2-3-1 Bränsleblandningen på lång sikt för fet.
2-3-2 Bränsleblandningen på lång sikt för mager.
2-3-3 Tomgångsmotor, sluten, kontrollera slangar för läkage.
3-1-1 Hasighetsgivaren, ingen signal eller krets.
3-1-2 Ingen signal från förändrad blanding pga. knacknin/spikning.
3-2-1 Luft Masse Mätare (LMM) eller krets.
3-2-2 Luft Masse Mätare (LMM) eller krets.
3-4-4 Avgastemperaturstyrning eller krets.
4-1-1 Gasspjällpotentiometer, ingen signal eller krets.
5-1-1 Bränsleblandningen på lång sikt för fet.
5-1-2 Bränsleblandnignen på kort sikt för fet.




Om du vill DIAGNOSTISERA systemen så följer du nedanstående guide.


Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas(helt färdigt test eller om ni bara läser felkoder), eftersom själva testet i sig kan generera felkoder.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Insprutnings diagnos.
Bosch LH 2.4 kan lagra tre felkoder (tidig version) nyare versioner kan lagra fler.

¤ Anslut testsladden i uttag 2 i diagnosdosan.
¤ Slå på tändningen utan att starta motorn (Läge II).
¤ Tryck på testknappen i cirka 1.5 sekunder. Felkoder Skall nu strömma, 1-1-1 anger inga fel i systemet
¤ Hämta nästa felkod genom att återigen trycka på knappen i cirka 1.5 sekunder.
¤ Slå av tändnignen för att avsluta felkods visningen.

¤ Slå på tändningen igen.

¤ Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt.
¤ Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för test av div. givare.
¤ Vid givar testerna så skall diagnosdosan visa rätt kod, visas ingen kod tyder det på fel i givaren.
¤ Öppna gasspjället ca 40-60%, visar diagnosdosan bekräftelsekoden 3-3-2 för att indikera att tomgångsbrytaren har öppnat.
¤ Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutigt så visar diagnosdosan 3-3-2. Släpp spjället.
¤ Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen mm, så nöt på starten i 10 sekunder).
¤ Om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 3-3-1
¤ (om du har automat, annars nästa steg) Lägg i 'D' Driven och sendan 'P' Park. Om givaren fungerar så visar diagnosdosan 1-2-4.
¤ (om du har AC, annars nästa steg) Slå på luftkonditioneringen. Om givaren för AC (ac aktiverat) fungerar så visar diagnosdosan 1-1-4. Om givaren på ACns kompressor fungerar så visas även koden 1-3-4.
¤ Slå av tändnigen för att avluta givar testet.

¤ Slå på tändningen (Läge II). *OBS!!! I detta test så kommer spridarna aktiveras, de kommer att spruta bensin. OBS!!!*
¤ Tryck på diagnosdosans testknapp 3 gånger, ner1.5sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek.
¤ Insprutningsdatorn gör självdiagnostik på följande:
Fläkten halv hastighet (bara med elfjäkt orginal??)
Fläkten på full hastighet.
Spridare.
Tomgångsmotor.
Kolfilterventil
Kallstartsventil.
¤ Slå av tändnignen, diagnosen är utförd på insprutning.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Tändnings diagnos.
Bosch EZ-116K kan lagra 5 felkoder.

¤ Anslut testledaren i uttag 6 på diagnosdosan.
¤ Slå på tändnigen (Läge II).
¤ Tryck ner testknappen på diagnosdosan i 1.5 sek.
¤ felkoder visas på samma sätt som på insprutningen. (Felfri: 1-1-1)
¤ Hämta påföljande kod genom att trycka ner testknappen på diagnosdosan 1.5 sek.
¤ Slå av tädningen för att avsluta felkodsavläsningen.

¤ slå på tädningen (Läge II).
¤ Tryck på testknappen två gånger på diagnosdosan,
¤ Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt.
¤ Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för givar test.
¤ Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutigt så visar diagnosdosan 3-3-4. Släpp spjället.
¤ Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen mm, så nöt på starten i 10 sekunder).
¤ Om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 1-4-1
¤ Stäng av motorn och tändning. Testet är nu avslutat, diagnostiseringen för tändnigen är nu slutförd.

//OBS! saxat från TPC [forum.turboperformanceclub.com]
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Sjukt bra !! Tack allihop, nu har jag lite att glo på imorron, jag återkommer och berättar hur det hela avlöper.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hur kollar man Hallgivaren? Vevaxelsensorn, är det inte Hallgivaren och den sitter väl i fördelaren? Och om bilen går (om än en kort stund) bra och i synk, så borde ju tändningen vara ok och i synk med motorn. Jag tycker mer det låter lite som glapp, som sades. Som kuriosa kan jag nämna att lambdalampan lyst ett tag och släcktes med en flärp på säkringshållaren, men den var sällan släckt länge.

Tror ni att det är nån idé att börja koppla bort lambdasond och insprutningstempgivare och sånt?

Jag kan inte minnas att jag har nån vit box, med säkringar, men det ska alltså finnas en?

EDIT: Jordflätan är kollad. Den var rutten och satt illa, men inte tillräckligt, för det gjorde varken till eller från.

Ingen box med säkringar endast en ensam stackare i vit hållare.

Hall givare kan gå några sek tills den blir varm sen dör den igen.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Kompisen hade samma på sin, efter att ha bytt allting och kollat så visade det sig att alla stiften utom 1 hade gått och då fick han gnista på.

Men ja antar att det redan är kollat.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Jaha, nu har jag för andra dagen gett mig i kast med bilen i iskylan. Jag kollade felkoderna, men hör och häpna så fick jag 1-1-1 i både hål 2 och 6 Jag testade att starta också, och visst tände den, i ca 2 sekunder. Sedan var den stendöd igen. Jag lyfte upp plattan som sitter runt rotorn också och kunde konstatera att nån hallgivare inte sitter där iallafall. Såg ingen vid kopplingskåpan heller, men kanske är det inte intressant ändå eftersom det ju finns gnista om än gul.
Vad tror expertisen om detta? Jag tog lite bilder också som finns att beskåda här:

http://s731.photobucket.com/albums/ww319/ziip59/240 -92/

EDIT: Bränsletrycket tycks bra, båda pumparna går och det sprutar som fan.
Stiften är i princip nya, bytta i höstas. Detta är helt insane :va :gnissla
 
Last edited:

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
R1
Jaha, nu har jag för andra dagen gett mig i kast med bilen i iskylan. Jag kollade felkoderna, men hör och häpna så fick jag 1-1-1 i både hål 2 och 6 Jag testade att starta också, och visst tände den, i ca 2 sekunder. Sedan var den stendöd igen. Jag lyfte upp plattan som sitter runt rotorn också och kunde konstatera att nån hallgivare inte sitter där iallafall. Såg ingen vid kopplingskåpan heller, men kanske är det inte intressant ändå eftersom det ju finns gnista om än gul.
Vad tror expertisen om detta? Jag tog lite bilder också som finns att beskåda här:

http://s731.photobucket.com/albums/ww319/ziip59/240 -92/

EDIT: Bränsletrycket tycks bra, båda pumparna går och det sprutar som fan.
Stiften är i princip nya, bytta i höstas. Detta är helt insane :va :gnissla

Hade provat stiften ändå, fast de är nästen nya.
 

HBSS

Guest
Har du tillgång till stroblampa för att kolla tändningen? Isåfall kan du kolla gnistan på det viset så är du säker på att alla stift tänder. Gör dom det så tycker jag du ska prova rycka soppapumpsrelät, blåsa ur förbränningsrummen och få den att tända på startgas. Tänder den inte då så står tändningen fel. Det kan du ju kolla med stroblampan isåfall :) Hur ser stiften ut föresten?
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top