Vor

rabski

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Sölvesborg
Hoj
Klx650 - Såld
Jag sökte runt lite i forumet och hittade en del trådar om VOR, men det är mest gammla trådar.

Så ja tänkte höra ifall någon har koll på hur läget är med dem?

Fortfarande svårt att få tag i delar?


Har hittat en fin Vor 503 -00 som jag är intresserad utav nämnligen.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Efterssom det är ett udda märke kan man nog anta att det är svårt med delarna..
 

rabski

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Sölvesborg
Hoj
Klx650 - Såld
Cervantes skrev:
2433536 Efterssom det är ett udda märke kan man nog anta att det är svårt med delarna..


hmm... det är så illa alltså.
va är det som brukar gå sönder på sådana här hojjar?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
rabski skrev:
2433817 hmm... det är så illa alltså.
va är det som brukar gå sönder på sådana här hojjar?
De är tävlingscyklar precis som till ex husaberg. Går åt delar lite nu och då och det är mycket som skall bytas. Långa leveranstider på ibland flera månader när man behöver delar ofta = ingen körtid. :tummenner
 

rabski

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Sölvesborg
Hoj
Klx650 - Såld
philsson skrev:
2434179 De är tävlingscyklar precis som till ex husaberg. Går åt delar lite nu och då och det är mycket som skall bytas. Långa leveranstider på ibland flera månader när man behöver delar ofta = ingen körtid. :tummenner


Hmm... riktigt synd det..


Dom är så jädra coola, och ska visst gå rätt bra oxså vad ja hört.

Jag skulle haft den till att köra gata med, inte motorväg, utan kunna köra till kompisar och så.
Slits den mer då tros?
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
rabski skrev:
2434297 Hmm... riktigt synd det..


Dom är så jädra coola, och ska visst gå rätt bra oxså vad ja hört.

Jag skulle haft den till att köra gata med, inte motorväg, utan kunna köra till kompisar och så.
Slits den mer då tros?

Jag håller med föregående talare. Det är en racehoj och de kräver underhåll. Gillar man inte att skruva bör man satsa på en stor KTM, typ 640, eller kanske en Yama TT-R med motardkit eller liknande.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
rabski skrev:
2434297 Hmm... riktigt synd det..


Dom är så jädra coola, och ska visst gå rätt bra oxså vad ja hört.

Jag skulle haft den till att köra gata med, inte motorväg, utan kunna köra till kompisar och så.
Slits den mer då tros?
Det är varvtalet som tar död på motorn,"lugn" körning som folk tror gynnar motorn, alltså gatkörning. Tvärt om slits motorerna mycket mer på gata pga de högre varven. Motorväg är inte att tänka på mer än vid undantag.
 

rabski

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Sölvesborg
Hoj
Klx650 - Såld
Oki, det hade ju blivit en massa små-vägar mest.. typ enbart 70 vägar.

Kanske, kanske 90 ibland.

Jag har pratat lite me killen som säljer, och han säger att den gått ca 40mil. Och det är väl inte så mycket?
Funderar på att åka och kolla på den iaf, är inte så långt iväg.
Något speciellt man ska kolla efter?
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Jag säger bara....italienskt uddamärke med få återförsäljare...
Fast i övrigt är den säkert lika bra som vilken cross som helst!
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
rabski skrev:
2435504 Oki, det hade ju blivit en massa små-vägar mest.. typ enbart 70 vägar.

Kanske, kanske 90 ibland.

Jag har pratat lite me killen som säljer, och han säger att den gått ca 40mil. Och det är väl inte så mycket?
Funderar på att åka och kolla på den iaf, är inte så långt iväg.
Något speciellt man ska kolla efter?

40 mil på 6-7 år? Sure, kanske om den stått på museum men annars är det ju högst osannolikt.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
philsson skrev:
2434358 Det är varvtalet som tar död på motorn,"lugn" körning som folk tror gynnar motorn, alltså gatkörning. Tvärt om slits motorerna mycket mer på gata pga de högre varven. Motorväg är inte att tänka på mer än vid undantag.

Högre varvtal på gata än på bana:va När var du på en bana senast? Eller är det bara jag som gillar att använda hela registret....
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
M:et skrev:
2436373 Högre varvtal på gata än på bana:va När var du på en bana senast? Eller är det bara jag som gillar att använda hela registret....

Han menar nog konstant högt varvtal, dvs motorväg i högre hastighet och liknande. Bana ger ju mer omväxlande varvtal fast man pressar ju motorn rätt bra där...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
erik skrev:
2436698 Han menar nog konstant högt varvtal, dvs motorväg i högre hastighet och liknande. Bana ger ju mer omväxlande varvtal fast man pressar ju motorn rätt bra där...
Det var dit jag ville komma. Det är därför min uppfattning att det sliter mer att köra gata än bana, då det är min övertygelse att det är varv som dödar motorn.
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Japp, enligt alla VOR-ägare jag pratat med i varje fall.
Räkna med att det kan strula rejält med delar till VOR, speciellt då specifika delar som ej används av andra märken oxå.
Motor, chassie, plast lär vara knivigt medan broms, förgasare, hjul, fjädring etc. lär gå å fixa delar till betydligt lättare även om du kanske får handla runt lite hos olika handlare för å få allt :)

VOR'n är ju en rejshoj så räkna med service där efter ... motsvarande Husaberg, Husky, KTM RFS etc.
Dock har väl VOR shims å kuggdriven kam om jag inte minns fel så där e väl intervallet lite annorlunda.

rabski skrev:
Fortfarande svårt att få tag i delar?
 

VORmannen

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Ort
SUNDSVALL
Hoj
VOR530EN & KTM950Adventure
Japp, enligt alla VOR-ägare jag pratat med i varje fall.
Räkna med att det kan strula rejält med delar till VOR, speciellt då specifika delar som ej används av andra märken oxå.
Motor, chassie, plast lär vara knivigt medan broms, förgasare, hjul, fjädring etc. lär gå å fixa delar till betydligt lättare även om du kanske får handla runt lite hos olika handlare för å få allt :)

VOR'n är ju en rejshoj så räkna med service där efter ... motsvarande Husaberg, Husky, KTM RFS etc.
Dock har väl VOR shims å kuggdriven kam om jag inte minns fel så där e väl intervallet lite annorlunda.

Japp precis det är annorlunda. Åker själv VOR 530 EN -04 o man behöver inte bekymra sig värst över ventiljusteringar. Är man nojjig kan man kolla ty pefter varje hegrejs.. men jag nöjjer mig o kolla spelen en gång per säsong.

Det man ska kolla på en VOR är att den kan vara tävlingskörd, kalla att de typiska grejorna fjädringslänkage och styrkronana lagring är okej t ex.

Jag byter olja då jag ser att den blivit väldigt mörk. - Typiskt efter ett gäng väckors helgkörningar... blir ju en del jox ifrån kopplingen.

Annars ere bara o kicka o köra... Återförsäljare med snabba leveranstider finner du hos http://www.mxe.se/ som är min lokala distibutör! Som längst har jag väntat en vecka på prylar .. o det var maguralocket till kopplingen... vart en lite vurpa så man pajjade ventillyftar grejen. Numer har han de mesta hemma.

Mvh Peter (VOR 530 EN o KTM 950 Adventure)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top