Om du fixar det utan att ta av toppen kan du ju dammsuga toppen av kolven genom att koppla en liten slang eller ett rör på dammsugaren. Kanske inte hjälper så mycket men ligger det något skräp på kolven kanske du får bort det med lite tur.
Det där fixar du, eftersom stiftet gått av vid packningen så är det bara att dånka i en mejsel och skruva ut resterna.
Lycka till
Precis den högteknologiska slutsatsen sköljde över mig oxå faktiskt...jag var bara lite osäker på om lite klassiskt bonn-dånkande var en gångbar lösning här, och i så fall i vilken utsträckning
Vad följde med upp? Har du fått upp hela mittelektroden? Eller har keramiksmulor trillat ner i cylindern?
Om det bara är själva gängan som sitter kvar likt ett litet rör så borde den ju gå att få upp men inget får ju trilla ner i cylindern så jag skulle nog vilja vända motorn upp och ner då och jobba underifrån så man har tyngdlagen på sin sida.
Är du det minsta osäker på om nåt trillat ner så läs en gång till vad Old Badger säger, dela sedan motorn.
Är det någon annan som lyckats dra sönder ett tändstift på det viset? Jag har då aldrig sett det eller ens kunnat tänka mig att det går. Rensade tändstiftgängor i toppen har jag ju dock sett många gånger när folk dragit för hårt.
Om det var när du försökte lossa stiftet, så borde (!) inte resterande delar sitta kvar särskilt hårt. Men det är första gången jag hört någon lyckas med detta...
Stopp!Eftersom jag ändå jiddrar om det här så kan jag nämna Helicoil oxå som jag fick som tips på annat ställe.
Stopp!
Överarbeta inte, stegvis våldsupptrappning är ledordet
Nej, nej, du är långt ifrån helicoiltime, det är steget näst sist i kedjan innan "svetsa igen hålet, borra och gänga nytt"
Tror att det kanske kan lösa sig med en grispitt. Har en teleskop-magnet som man kanske skulle fiska lite med oxå. Annars får det bli dammsugaren.
Jag skulle nog svarva till en 6-kant skruv som passar i hålet med några hundradelars spel eller en tionsdel och låsa med stark Loctite. Sedan är det nog bara att skruva ut det alternativ om det sitter som berg så det släpper är ingen skada skedd med delar som kan ramla ner i motorn.
Jag skulle inte hälla ner en vätska i tändstiftshålet utan använda ett lämpligt verktyg.
Om du tror att man häller in Loctite i förband som ska låsas med Loctite bör du hålla dig ifrån låsvätskor
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|