Vstrom 1000Dl wobblar o e orolig..??Vad göra?

mujan

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Kalmar
Hoj
V strom 1000 Dl
Hej. Ny här. Undrar över varför min vstrom 100 Dl-05 är så orolig o wobblig..? Detta kändes ej när jag körde hem den efter köpet, utan kommit nu efter ca 100 mil. Upp till 100kmh är den ok, men över det så är den otäck..:va Lätt att provocera den till wobbel, för o se, speciellt i kurvor..:näsblod
Just kommit från verkstaden som balanserade däcken o kollade svingen. svingen hade ett LITET glapp som han sa var ok.. Kan det vara något med framgaffeln? vad göra?
Tacksam för svar om någon kan nåt o detta, då det är säsong nu o hojen står stilla.:Bugar
Mvh. Mathias
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Har du kollat luften i däcken? har du för mycket luft blir hojen orolig, speciellt om du kanske enbart har för mycket luft i framdäcket eller så. Framgaffeln ska egentligen inte orsaka vobbel vid körning rakt fram, utan det kommer då mer vid kurvtagning. Schyssta däck? har du ett eller båda däcken blankslitna så kan detta också orsaka vobbel. Spårar bakhjulet riktigt?
 

buffelhorn

Men vat vet jag?
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Vallentuna
Hoj
Yammaha TDM 850 1999 Och en Fyrhyling CF Moto 500
Om det är något som har kommit efter hand så kan det vara något glapp som har blivit större. Det kan också vara någon bullt eller mutter som är lite lösa. Kolla med den förra ägaren om han eller hon har märkt något strul med vobbling. Annars så kanske en styrdämpare löser saken:tummenupp
 

mujan

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Kalmar
Hoj
V strom 1000 Dl
Hej Probotector och buffelhorn.! Tack för svar. Luften kollad o ligger korekt på 2.5 enligt bok. Nya däck.. har inte kollat om bakdäcket spårar, men hade den ju på verkstad igår, o faktum är att den kändes värre efter..??:va tycker att de borde se om dem spårar, o sen göra korrekt, men kan ju kolla själv, men han mätte med skjutmått..? Ska kolla alla bult som buffelhorn sa, men tycker det är egendomligt-speciellt efter verkstad-och att den faktiskt berkade oroligare efter..? Killen som provkörde pratade om turbulens från rutan o så, men wobbel känner man ige, de e ju en helt annan sak-känns..

Ok. tack för svar. :tummenupp. Skall kolla bult som sagt, men vill tillägga om nån annan el ni ser, att just i kurvtagning eller omkörning är det sjukt svängit-döden lätt.. Fn- skulle ju ut o toura i sommar:confused:
Mvh
Mathias.
 

SwedeStrom

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Hurva
Hoj
Suzuki V-Strom 1000
Ett "fork brace" från Richland Rick gör susen för stabilitet och spårsäkerhet. Sök efter det på vstrom.info. :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Don't fight it. Slappna av. Det är ofta föraren som gör hojen instabil.

Nu vet jag inte om V-strom har några medfödda problem som kräver åtgärd men spända armar brukar alltid förvärra saken. Prova att hålla i dig med benen och ha helt avslappnade armar. HELT! Eller bara en hand på styret.

Ge det ett försök. Ditt problem kanske kan åtgärdas helt gratis :tummenupp
 

SwedeStrom

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Hurva
Hoj
Suzuki V-Strom 1000
Ja i och med att det gradvis har blivit värre vet jag som sagt inte riktigt men jag beställde ett gaffelbensstag från denne Richland Rick, som hans användarnamn på VSRI är, och det är ett tillbehör jag värderar riktigt högt upp på listan.
Märkbart stabilare hoj, speciellt när det svänger men även vid rakt-fram körning, möte med tradare och liknande.
Ett Madstad justerbart fäste till rutan gjorde också susen för turbulensen som i mitt fall var helt olidlig med originaldetaljerna.

Men iallafall, fjäderbensstaget gjorde underverk, man passerar stora sprickor i vägen under hyfsade nerlägg utan problem, när det tidigare medförde en rejäl överraskning...

//Pelle :tummenupp
 

mujan

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Kalmar
Hoj
V strom 1000 Dl
Tack swedstrom! letar..
K-Man-hehe..jo, du har rätt, men uppvuxen med två hjul mellan benen, fast då cross, sen kört Suzuki RF på äldre dar, så vågar påstå att den är ovanligt orolig..Visserligen ingen sporthoj längre utan "sittupp" men Skillnad på wobbel o spända armar..:4skrika:D Och en hand på styret, nja inte som denna är. På min F kunde man ju släppa styret helt o ställa sig upp i nästan vilken hastighet som helst när man fick träsmak:D Kunde se att drevet verkar spåra kedjan lite ovalt..:va Kan det vara nåt..? Nån som vet mkt kopmetent Suzuki/annan mc verkstad runt Kalmar/Karlskrona??:Bugar

Mathias.
 

mujan

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Kalmar
Hoj
V strom 1000 Dl
Hej igen.. Tack-det verkar vara en superpryl, stabilistatorn.. iaf om man läser om den, så den är ju värd att slänga på, skall kolla priset oxå, sen köp:tummenupp Måste ändå fråga swedstrom om du har känt nåt liknande innan du monterade stabilisatorn-wobbel eller orolig i kurvor om man provocerar fram lite wobbel för känna.?? vid snabba omkörningar då man svänger till kraftigt o tex växlar upp samtidigt så e det tusan nära döden.:3freak Har du några liknande problem innan staget??

Mathias.:hej
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Om du på riktigt har wobbel på en sån hoj som är så pass ny konstruerad och du nyligen varit in på verkstad och kollat lager glapp + däck så torde det vara nått allvarligare.

Allt från skev bakfälg till spricka i ramen som gör den mjuk.
De kan inte vara så att du ska behöva köpa diverse manicker för att åtgärda ett wobbel problem på en V strom

jag skulle lämna in den till en riktigt erfaren firma och be dom hitta felet helt enkelt.
 

Sukke

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Bjärnum
Hoj
Aprilia Tuono rr -17 Suzuki GSXR 1100 -91 Honda VF750F -84
Hej
Jag hade en V-Strom -03 tidigare, denna körde jag ifrån sporthojar med på kurviga vägar.
Kände aldrig några vobbeltendenser, en mycket skön hoj att åka på.
Du hade lagt på nya däck, jag har råkat ut för fabrikationsfel på däck som
gjorde att hela cyklen höll på att hoppa av vägen över 100 km/h, det var en
bula i däcket. Allt var perfekt balanserat och det syntes först när man snurrade
hjulet och tittade från sidan.
Hälsn. Per
 

Sukke

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Bjärnum
Hoj
Aprilia Tuono rr -17 Suzuki GSXR 1100 -91 Honda VF750F -84
Hej
Jag hade en V-Strom -03 tidigare, denna körde jag ifrån sporthojar med på kurviga vägar.
Kände aldrig några vobbeltendenser, en mycket skön hoj att åka på.
Du hade lagt på nya däck, jag har råkat ut för fabrikationsfel på däck som
gjorde att hela cyklen höll på att hoppa av vägen över 100 km/h, det var en
bula i däcket. Allt var perfekt balanserat och det syntes först när man snurrade
hjulet och tittade från sidan.
Hälsn. Per
 

mujan

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Kalmar
Hoj
V strom 1000 Dl
Hej Cliff! Tack, tror på ett sätt tyvärr oxå att det är nåt annat och som du säger så skall den inte vara wobblig.. Tyvärr för att lagt alla pengar på den så lite tunt att reparera för kr.. Undrar ju vad det kan kosta.. Såg dock idag när jag ställde den på centrstöd o rullande hjul att bakdrevet verkade ovalt då kedjan "klättrade" lite in o ut..-detta bara några millimeter, men ändå..? Tror du det kan påverka något så mkt som instabilitet i hela hoj? Sen om jag släpper styret i 60-70 så skakar hela styret, trots att jag igår balanserade båda däcken..? fattar noll..:va

Mathias.
 

mujan

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Kalmar
Hoj
V strom 1000 Dl
Hej Sukke..! Tack, jo det bekräftar vad jag tycker trots att firma igår balanserade däcken och provkörde, de sa att det inte verkade va fel, men som jag skrev nyss så om jag släpper styret så skakar hela styret i 60-70 kmh+att den är mkt orolig på små kurviga vägar, och som du säger hur din gick så har jag ju rätt att det är ngt skumt.. :confused:Berättade oxå nyss att såg idag uppställd med växel i så var bakdrevet skevt, eller iaf så klättrade kedjan lite vänster/höger några millimeter..Kan det påverka så mkt tropr du..?

Fattar inte hur det kan uppstå-den var ju helt ok när jag köpte den, stor skillnad..! Tack för svaret.!:hej

Mathias.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Hej Sukke..! Tack, jo det bekräftar vad jag tycker trots att firma igår balanserade däcken och provkörde, de sa att det inte verkade va fel, men som jag skrev nyss så om jag släpper styret så skakar hela styret i 60-70 kmh+att den är mkt orolig på små kurviga vägar, och som du säger hur din gick så har jag ju rätt att det är ngt skumt.. :confused:Berättade oxå nyss att såg idag uppställd med växel i så var bakdrevet skevt, eller iaf så klättrade kedjan lite vänster/höger några millimeter..Kan det påverka så mkt tropr du..?

Fattar inte hur det kan uppstå-den var ju helt ok när jag köpte den, stor skillnad..! Tack för svaret.!:hej

Mathias.

Låter då som att bakhjulet inte spårar. Du skulle kunna leda hojen genom en vattenpöl och kolla om spåren går ihop med varandra, är det ett av spåren som blir lite vågigt vet du att hojen inte spårar.
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag har haft en DL1000 och det var inga vobbeltendenser alls. Jag höjde den lite bak med nytt länkage för att få den mer snabbstyrd och inte ens då blev det instabilt. Jag bytte också ut styret till ett rakare fatbar och det gjorde att överkroppen kommer lite längre fram på hojen.

Kolla styrlager, svinglager, att bakhjulet spårar, däck slitage o tryck...
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Första gången jag körde landsvägshoj med cross-styre "Fighter" hade också problem med att styret vevade runt i dom flesta farter. Men så kom jag på att det berodde på min rymliga textiljacka. När jag kärde med skinnställ var det aldrig problem. Det var helt enkelt luftmotståndet i mina armar. Provade flera gånger, blev samma sak när jagkörde med textiljackan...

Mats
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Första gången jag körde landsvägshoj med cross-styre "Fighter" hade också problem med att styret vevade runt i dom flesta farter. Men så kom jag på att det berodde på min rymliga textiljacka. När jag kärde med skinnställ var det aldrig problem. Det var helt enkelt luftmotståndet i mina armar. Provade flera gånger, blev samma sak när jagkörde med textiljackan...

Mats

Kan skriva under på att det gör en duktig skillnad mellan allvädersställ och attackutrustning.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Jag provkörde en hoj som kändes väldigt nervös och lustig. När jag satte mig på huk bakom den så kunde jag med ögonen se att däcken pekade åt två olika håll ( båda var inte lodräta)

Men ta en lång rätskiva och mät upp om den spårar. kolla även hjulen i lod planet om du förstår vad jag menar.

Om den blev värre efter service kan det vara så att de har fuskat genom att justera bakhjulet snett fär att få den att spåra lite mer.

Gå igenom alla lager så du vet att de är ok
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top