Vstrom 1000Dl wobblar o e orolig..??Vad göra?

mujan

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Kalmar
Hoj
V strom 1000 Dl
Hej Nasse!
Tack! Provade att justera bakdäcket som jag kunde syfta med ögat-ej efter de streck på svingen. Blev ca 2 mm justerat på ena sidan, och den blev faktiskt stabilare, om än ej bra, så torde vara något med hur den spårar då..- MEN, grejen är den att om jag med mening provocerar den lite, framkallar wobbelsvängningar själv, så sätter den lätt fart..! Detta är ju inget man gör när man kör normalt sett, men för att testa den, och det svänger lätt till rejält, ungefär som om du kör om en tung lastbil i 120-130 kmh, med luftfång o så, och så skall det ju ändå inte vara..?:näsblod
Mathias.
 

mujan

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Kalmar
Hoj
V strom 1000 Dl
Hej!
Jo, kan tänka att det är stor skillnad med vindfång på olika kläder, men som jag skrev till Nasse , så är det otäcka att det är lätt att provocera fram ett jäkla sväng som tex när du kör om ett större fordon i över 120 kmh. Så skall det väl ändå inte vara med en hoj från -05 som är erkänt bra-även för sportigare körning..:va
Mathias.
 

mujan

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Kalmar
Hoj
V strom 1000 Dl
Hej Ogmike!
Tack. Jo, det är väl de punkter du skriver som det handlar om. Har ett -enligt firma-minimalt glapp i sving, kan det ändå ställa till det? Nya däck. styrlager-kan ej känna nåt själv iaf. Beträffande bakhjul och spårning så blev den bättre när jag justerat kedjespänning själv några millimeter, med ögat syftat,istället för att gå efter strecken på svingen..:tungan men låångt ifrån bra.. det sjuka är att detta uppkommit under det hundra mil jag kört sen köpte den på firma..? Körde som en liten galning hem efter köp, och då var det en helt ok hoj..? Kan de fuskat med nåt lager tillfälligt eller ? Vill ju inte tro det, men hur uppkomma efter 100 mil, sen en ny o schysst hoj..?:confused:

Mathias.
 

Sukke

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Bjärnum
Hoj
Aprilia Tuono rr -17 Suzuki GSXR 1100 -91 Honda VF750F -84
Kolla styrlagret, är det för hårt spänt eller slitet kan du få konstiga fenomen i hojen,
då fastnar gaffeln i ett läge som gör att hojen inte spårar.
Brukar vara en låsmutter som låser den mutter som spänner/lossar styrlagret
den kan ju vara lös och då ändrar sig dessa.(Bara en teori)
Hälsn. Per
 

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Har du kollat att oken fram inte kärvar? Om en av kolvarna inte går tillbaka som de skall kan det bli som du skriver.
 

SwedeStrom

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Hurva
Hoj
Suzuki V-Strom 1000
Hej igen.. Tack-det verkar vara en superpryl, stabilistatorn.. iaf om man läser om den, så den är ju värd att slänga på, skall kolla priset oxå, sen köp:tummenupp Måste ändå fråga swedstrom om du har känt nåt liknande innan du monterade stabilisatorn-wobbel eller orolig i kurvor om man provocerar fram lite wobbel för känna.?? vid snabba omkörningar då man svänger till kraftigt o tex växlar upp samtidigt så e det tusan nära döden.:3freak Har du några liknande problem innan staget??

Mathias.:hej

Vet inte hur det går för dig med Stromen men för att svara på frågan så var min inte direkt ostabil innan men man märker vilken skillnad det gör när man väl monterat det.
Angående att kedjan inte spårar så är det så på dom allra flesta V-Strom. Den är off med ca 2mm. Det säljs spacers som löser detta, eller så kan man svarva till en själv om man har möjlighet. Jag har inte gjort detta själv men det ligger i planeringen. Ser bakdrevet snett ut kan det också bero på slitna ryckdämpargummin i baknavet. Faller drev och hållare ut av sig själv när man tar loss bakhjulet är det dags att kolla upp saken.

Mvh Pelle
 

mujan

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Kalmar
Hoj
V strom 1000 Dl
tack nasse. Kollat med rät skiva och det var ok. Har pressat den rejält nu o -visst , går att busköra uppåt 160, men där tar det stopp+att man får hålla tungan rätt i mun, o så skall det ju ej vara..provat utan topbox o allt möjligt.. Nu "vant mig" vid att den e sån, men skall till riktig Suzuki verkstad-de sa på tel att det troligen borde vara nåt med framgaffel eller däromkring.. Har ju "bara" gått 2500 mil och då skall det ej vara svinglager + att däcken e splitter nya,.. läste om en annan kille här som skaffat stabilisator till sin framgaffel-som var helnöjd med skillnaden, så det kan ju vara nåt, även om jag EJ tycker det skall behövas på en sån här känd o beprövad hoj, som dessutom är en -05.. Mathias.
 

mujan

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Kalmar
Hoj
V strom 1000 Dl
Hej Geiger! Nej har Metzeler tourance exp fram. Vilka egenskaper ang michelin pilot fram tänkte du på..?:confused:
 
Last edited:

mujan

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Kalmar
Hoj
V strom 1000 Dl
Hej Pelle!
Funderar starkt på att montera stabilisator fram till nästa säsong. Intressant det med att att kedjan inte skulle spåra på nån vstrom=vanligt.. Vad menar du med att den är "off" 2mm?:va Spacers vet jag ej vad det är, men kan tänka mig att det är "mellanlägg", men skall den sitta mellan sving och drev då..??:va Vad det gäller att drev o hållare "faller ut av sig själv" så gör det det..Den har gått ca 2500 mil, är det normalt slitage då tycker du?:confused:
 

SwedeStrom

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Hurva
Hoj
Suzuki V-Strom 1000
Det jag menar är att bakdrevet inte sitter riktigt i linje med framdrevet. Den information jag läst mig till menar på att bakdrevet sitter 2mm för långt ut, till vänster alltså sett i färdriktningen. Man kan justera detta genom att svarva av distansen som sitter innanför drevhållaren och monterat en 2mm bricka på den yttre och på så sätt få drevet längre in mot hjulet.

Jag ska svara bättre ikväll, sitter med telefonen på lunchrasten nu... :)

//Pelle
 

SwedeStrom

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Hurva
Hoj
Suzuki V-Strom 1000
Ja, som jag sa här innan. Det här med spårandet av dreven är inget jag har mätt mig till själv utan det är den samlade kunskapen på V-Strom forum som är överens om att så är fallet. Att rätta till detta ska innebära lite mindre rassel och mjukare växlingar och ditten och datten. Det är ju dock en billig sak att prova och återställningsbart. Men det har nog inte mycket med wobbling att göra.
Jag kan med lätthet ligga i 160 med min utan minsta stabilitetsproblem så nåt är uppenbarligen galet med din. Svårt att säga vad och som nån sa innan, man ska inte behöva köpa grejer för att få hojen att uppföra sig normalt, även om gaffelstaget gjorde rejäl skillnad för väghållningen. Min är också en -05 så det är till och med samma där.

Min drevhållare ramlar också ut ur hjulet, nästa gång jag har loss det ska jag antingen byta ryckdämparna eller möjligtvis shimsa dom lite med gummiduk. Kan funka nog så bra.

Annars tycker jag V-Strom är en kanonhoj, mest hoj för dom pengarna i asfalt/grus-kategorin. Givetvis lirar en BMW GS i en helt annan liga men det gör även hålet i plånboken när man handlat... :D

Fråga bara om det är nåt mer, jag har kört V-Strom i dryga tre år och läser mycket och skruvar själv så jag har lärt mig en hel del.

Mvh Pelle
 

mikaelj

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2016
Ort
Mölndal
Hoj
Striple765R, DR650SE. Tidigare hojar: V-Strom 1000 -06, V-Strom 650 -08
Arkeologi...

Råkat ut för att min V-Strom 650 '08 (4300 mil) börja wobbla. Nya däck (Anakee 3) men balansering eller inte gör ingen skilnad. Börjar wobbla lätt i 70-80 för att sedan vara stabilt i 90-100. Särskilt när jag släpper styret, men även när jag bara kör vanligt flyttar sig styret en smula. Det är väldans irriterande.

Började inträffa endast när jag släppte styret med mina gamla däck (kring 3800 mil) som var riktigt slitna, men har alltid varit stabilt när jag hållt i styret.

Styrlagret verkar OK när jag sätter upp den på centralstödet och flyttar styret mellan ändlägena.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Wobblar" är ett sådant slitet och luddigt uttryck.
Shimmy? Weave? Fishtailing?

På din beskrivning låter det som lite "shimmy" - hastighetsberoende pendling i styret som gärna förvärras på avslag.



Något som känns igen?


En vanlig anledning är att däcket är slitet, inte alltid så man kan se det på ytan/mönstret, utan mer att däcksstommen är slut.

Att du har samma problem med det nya däcket motsäger förvisso detta, men i vart fall jag har haft problem med att få mina två första Anakee III att "beada" ordentligt.
Båda dessa var visserligen 21'' men det kändes som dom var väääldigt snäva i toleransen.
Trevligt däck att köra på, men lite stumt att kränga.

Enkelt test: rotera framhjulet och skärskåda däcket där det möter fälgen.
Ofta har du en stödlinje på däcket som tydligt avslöjar om däcket verkligen krupit ut ordentligt och satt sig som det skall. Kolla bägge sidor - det skall inte finnas någon ojämnhet alls.

Hittar du inget där så låt någon sansad, erfaren förare provköra din hoj och komma med ett omdöme; det är väldigt lätt att man nojjar kring en sådan här sak och gör det större och värre än vad det behöver vara. "Förarinducerad pendling" är inte helt ovanligt.

Hittar du ingen vettig människa så kan du pm;a mig om du vill. Jag skall troligen upp till stan med hoj på söndag, kanske kan vi ordna ett snabbt möte,.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Det är ungefär samma sak som inträffade med min DL 1000 -07. Vid vissa hastigheter började styret att "viggla" och det blev bättre om jag lade mig på tanken eller flyttade kroppen bakåt. Gissar att det har med tyngdpunkten att göra.

/H
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top