VTR 1000 F eller TL 1000 R?

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
Vit Z 1000 -08
Som rubriken lyder så är jag inne på en hoj nu till våren och valet står mellan dessa två hojar, av försäkringsskäl dessvärre :(

Så nu ställer jag frågan till er kunniga som har eller har haft någon eller rentutav bägge av dessa cyklar. Vilken skulle ni välja om valet hade stått mellan dessa? Och framförallt varför?

För och nackdelar på dessa cyklar? Ja, all info som kan vara nyttig och bra att ha vid köp av någon av dessa modeller. Kan även tillägga att detta är min första hoj så kunskapen är väldigt begränsad :(

Men som sagt, gärna tips på vad man ska se upp med vid köp, råd, ja sånt som kan återigen komma till nytta :)

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
jag har haft en vtr1000f och det var en väldigt trevlig hoj!! Väldigt lättkörd och trevlig hoj, byter du avgasrör till ett öppnare så låter de underbart:). Just inget meka heller, kamkedjesträckare sägs vara en svag punkt men det finns lika många som hävdar motsatsen, jag bytte mina så behövde jag inte fundera på det. Annars dög den till touring och knäskrap, kanske inte snabbast ner på rakan på gelleråsen men i kurvpartiet hände jag med utan problem. Lite svajjig i rumpan och mjuk i gaffeln för max på bana men hur ofta åker man så?? Överlag en mycket trevlig och driftsäker hoj!!

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Motorn och ljudet är trevligt med bra vrid, öppnare pipor är att rekomendera, fjädring och bromsar kan ju inte jämföras med en sporthoj men annars är det väl en helt okej "sporttouring". Funderar ev på att sälja min framåt våren.

xtazy

ride it like you stole it!
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
Mizuno MP60, Nike Sumo2 driver, Ping Redwood putter
TL1000R är en kanonfin hoj!!! Har haft två. Den är mycket mer sportig än VTR, men också kanonfin på långa turer. Jag har kört TL på bana och 8300 mil på USA's kust och fjällvägar, och du kommer inte att ångra dig om du tar TL'en. Kolla här, läs båda min övre och racing historien under.

http://www.roadracers.co.uk/tl1000r.htm

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
TLS och TLR är bra mycket roligare än VTR. Tyckte själv att VTR hade ett trist register (ingen spets någon stans), samt att den var tungstyrd. Jag skulle ta en TL. Och varför inte en TLS som är lättare (och billigare) är TLR. Fast rådet är väl som alltid att PROVKÖRA!...

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...