VTR 1000F motorproblem - går ojämnt, knäpper och slår av vid 2000 varv (?)

Hemligt

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2012
Ort
Ca 180 mil från Eiffeltornet
Hoj
999 S -06
Hej! Jag hoppas att det finns någon kunnig själ här som kan komma med lite idéer och förslag på fel angående min VTR 1000.

Servade den i vintras och bla stift, filter och olja. So far so good, det är inga större konstigheter. Har inte kört sen servicen. Provstartade givetvis osv efteråt, gick ett par minuter på tomgång, då funkade allt bra vad jag kunde märka.

Nu i helgen provade jag att starta hojen igen, och då gick den väldigt risigt. Ojämn gång, dålig gasrespons och om man försöker varva över 2000 varv så slår/knäpper det till någonstans framme i motorn, det hörs vid styret ungefär, och då tappar motorn varvtalet. Den dör även ganska omgående om man låter den gå ner på tomgång.

Gissar på att det här är ganska allvarligt, har funderingar kring ventiler och kamaxlar, men är inte särskilt mekkunnig. Tänkte ta hojen till verkstad imorgon. Finns det någon här som kan ge en kvalificerad gissning? Hojen är i övrigt i bra skick och har alltid gått bra annars, lättstartad osv. 7000 mil på mätaren, men det ska väl inte vara något egentligen?

Tacksam för svar!
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Har du provat att byta bensinen? Töm tanken och förgasarna. I med ny bensin.

\Masonit
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Kamkedjesträckarna kanske? De är gemensamma med de ifrån CBR600 och de som sitter på modellerna 97-01 är ifrån svagare leverantör.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Kontrollera så att du satt tillbaka vacumslangen rätt på bränslekranen om du har plockat bort tanken.
Satte den fel själv när jag hade av tanken och då gick den bra på tomgång för att gå som en påse nötter och sedan dö efter ett tag då kranen stänger istället för att öppna vid gaspådrag.
 

Hemligt

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2012
Ort
Ca 180 mil från Eiffeltornet
Hoj
999 S -06
Tackar för tipsen. Har kollat tanken och slangarna sitter rätt (99% säker i alla fall), kamkedjesträckarna är bytta, den främre av mig själv och den bakre av förre ägaren. Och när dom väl är bytta ska dom inte behöva bytas igen? Det är ca 1000 mil den bakre byttes.

Kan kamkedjesträckarna ens ge dessa symtom? Jag trodde att motorn rasslade och levde om som fan när kamkedjesträckarna trilskas, vilket jag inte tycker mig höra nu..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tackar för tipsen. Har kollat tanken och slangarna sitter rätt (99% säker i alla fall), kamkedjesträckarna är bytta, den främre av mig själv och den bakre av förre ägaren. Och när dom väl är bytta ska dom inte behöva bytas igen? Det är ca 1000 mil den bakre byttes.

Kan kamkedjesträckarna ens ge dessa symtom? Jag trodde att motorn rasslade och levde om som fan när kamkedjesträckarna trilskas, vilket jag inte tycker mig höra nu..
När böt du främre kamkedjesträckaren?
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Vad det gäller slangarna finns det två anslutningar för slang.
En längst bak på kranen pekandes mot tanken samt en längst ned pekandes mot motorn.

Fueltank.jpg


Den längs ned skall inte ha någonting inkopplat. Det är den längst bak som skall ha vakuum anslutet till sig.

Kan vara värt att kolla.
 

Hemligt

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2012
Ort
Ca 180 mil från Eiffeltornet
Hoj
999 S -06
Hehe, där kom en tankbild upp. Ja, nu får jag nästan ut och dubbelkolla imorgon, men jag har haft av tanken förr och monterat tillbaka den och fått rätt på allt, så jag är rätt säker på att det sitter som det ska. Jag är dock inte riktigt 100 med i din förklaring om slangarna på kranen, pil 3 är mot den tappen på kranen som ska ha vakuumslangen menar du?

Som sagt, får nog dubbelkolla det här igen, men tycker att jag brukar memorera korrekt var vilken slang ska sitta vid demontering..

Främre bytttes för 500 mil sedan ca..

Tack för all hjälp hittills förövrigt! :yoparty
 

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 848 -08
den baktänder inte i luftburken det är det som du hör? Gjorde min gamla rätt ofta när den var kall
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Ok . Jag var lite snabb där och saxade en bild rakt av.
Här kommer en ny bild med nya fina blåa pilar. :D
Tror den är lite tydligare nu med vad jag menar.

Fueltank.jpg
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Enklast först, är soppakranen ordentligt öppnad? (Jag har själv lyckats öppna denför lite :rodnar)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vtr.nu är bra källa för kunskap.

De typiska svagheterna med modellen är just kamkedjesträckare samt laddningsregulator.
Standard är automatiska kamkedjesträckarna, men vanligt att man sättter i manuella (som justeras, men knappast speciellt frekvent). Om kamkedjan är slak eller hoppar så hörs det ordentligt, för att väldigt kort senare låta som en mindre kärnkraftsolycka.

I med ny soppa skulle jag iaf börja med, den har ju stått sedan i höstas.
 
Last edited:

Hemligt

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2012
Ort
Ca 180 mil från Eiffeltornet
Hoj
999 S -06
Kan nu erkänna att vakuumslangen satt fel! Detta är åtgärdat. Kranen är på. Batteriet orkar dock inte starta hojen nu, så jag har fått dra igång en underhållsladdare och ska prova imorgon om fanskapet vill starta då. Nu är jag 100% säker på att allting är rätt kopplat osv. Tackar för bilden. Rotade även fram en HAynesbok, boken höll med bilden, så nu ska det vara korrekt. Hoppas innerligt att den startar imorgon och går som vanligt.

Vad ger en kass laddningsregulator för symtom, förövrigt?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Kan nu erkänna att vakuumslangen satt fel! Detta är åtgärdat. Kranen är på. Batteriet orkar dock inte starta hojen nu, så jag har fått dra igång en underhållsladdare och ska prova imorgon om fanskapet vill starta då. Nu är jag 100% säker på att allting är rätt kopplat osv. Tackar för bilden. Rotade även fram en HAynesbok, boken höll med bilden, så nu ska det vara korrekt. Hoppas innerligt att den startar imorgon och går som vanligt.

Vad ger en kass laddningsregulator för symtom, förövrigt?

Bra att det löste sig. En trasig laddningsregulator gör att batteriet underladdas, överladdas eller inte laddas alls. Symptomen är att batteriet inte laddas under färd (dvs att hojen blir svårstartad nästa gång) alternativt att batteriet grillas pga överladdning. Hade egentligen ingenting med dina problem att göra, men det är en "känd" svaghet med just Hondan som nämndes av bara farten.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top